•   Svenska VÅV14SV01-3006 31.08.2020-27.09.2020  3 sp  (UBM20D-V, ...) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande
    - kan i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav
    kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt
    - känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem
    - är efter kursen medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning
    - kan använda sig av sociala medier i vårdarbetet samt kan särskilja på den professionella och privata rollen i användandet av sociala medier

    Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat.
    Förkunskapskrav
    Inga förkunskaper
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    Vetenskapligt skrivande på svenska
    Muntlig och skriftlig framställning
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    Underkänd
    Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet.
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
    Kriterier för utvärdering av tentamen
    Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

    Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
    Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

    Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
    Kriterier för utvärdering av tentamen
    Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

    Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
    Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
    Bedömningskriterier - berömliga (5)
    Kriterier för utvärdering av tentamen
    Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

    Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
    Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

    Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Anita Kvist

    Rekommenderad och obligatorisk litteratur

    Bedömt grupparbete och bedömd muntlig presentationen i slutet av kursen.

    Studieformer och undervisningsmetoder

    - Föreläsningar om vetenskapligt skrivande
    - Föreläsningar om muntlig framställning
    - Grupparbete i vetenskapligt skrivande
    - Övningar i muntlig presentation
    - Muntliga presentationer som videobandas och analyseras

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande
    - kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
    känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
    - är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.
    Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat.
    Förkunskapskrav
    Inga förkunskapskrav

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    31.08.2020 - 27.09.2020

    Anmälningstid

    01.08.2020 - 30.09.2020

    Grupp(er)
    • UBM20D-V
    • UHV20D-V
    Ansvarig enhet

    Vasa

    Lärare

    Anita Kvist

    Utbildning

    Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare, Utbildning till barnmorska

    Verksamhetspunkt

    Vasa, Wolffskavägen 31

    Vitsordsskala

    H-5

    Ajoitus ja läsnäolo

    - Närundervisning i klass
    - Grupparbeten på distans
    - Kontakt till läraren via Microsoft Teams enligt givna tider

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    Underkänd
    Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet.

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
    Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
    • Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
    • Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Bedömningskriterier - berömliga (5)
    • Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket