•   Geriatrisk och palliativ vård VÅV20KV05-3003 11.01.2021-14.02.2021  3 sp  (SSK20-2, ...) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande
    - har kunskap om fysiologisk gerontologi och geriatrik och kan tillämpa den i vården
    - har kunskap om och kan tillämpa särdragen inom äldres läkemedelsbehandling
    - kan främja funktionsförmågan hos äldre och har ett rehabiliterande arbetssätt i vården
    - har kunskap om olika minnesstörningar
    - har kunskap om och kan tillämpa palliativ vård
    - har kunskap om vården vid livets slut samt kan tillämpa den i mötet med patienter och närstående
    - har uppnått kompetens i vård av den äldre enligt nationell standard
    Förkunskapskrav
    Inga förkunskaper
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    Gerontologi och geriatrik
    Palliativ vård
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga.
    För skriftliga uppgifter
    Den studerande har inte följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten saknas. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga
    På engelska
    For the exam
    The student shows limited substantive knowledge, cannot be essential
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
    Kriterier för utvärdering av tentamen:
    Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

    Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
    Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

    Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
    Kriterier för utvärdering av tentamen
    Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

    Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
    Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
    Bedömningskriterier - berömliga (5)
    Kriterier för utvärdering av tentamen:
    Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

    Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
    Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

    Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
    Tilläggsuppgifter
    Delexamination enligt nationell standard inför det kommande nationella testet efter 180 sp

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Lena Sandén-Eriksson

    Rekommenderad och obligatorisk litteratur

    Läkemedelboken online / äldres läkemedelsbehandling ( processer kritiska punkter , ej preparat eller medicinering) Midlöf & Kragh kapitel Läkemedelsbehandling hos äldre https://lakemedelsboken.se/kapitel/lakemedelsanvandning/lakemedelsbehandling_hos_aldre.html
    Dehlin O. & Rundgren, Å. 2014. Geriatrik. Studentlitteratur.
    Ekwall, A.2010. Äldres hälsa och ohälsa - en introduktion till geriatrisk omvårdnad. Studentlitteratur.
    Larsson, M. & Rundgren, Å.2010. Geriatriska sjukdomar. Studentlitteratur.
    Kirkevold, M., Brodtkorb, K., & Hylen Ranhoff, A. 2014. Geriatrisk omvårdnad Liber
    Widell, M. 2016. Palliativ vård. Sanoma Utbildning ab.
    Andershed, B.,Ternestedt, B-M. & Håkansson, C. 2013. Palliativ vård. Begrepp & perspektiv i teori och praktik. Studentlitteratur.
    Kettunen, R., Kähäri-Wiik, K., Vuori-Kemilä, A. & Ihalainen, J. Modern rehabilitering - en resurs
    Artiklar och övrig litteratur enligt föreläsarens anvisningar

    Studieformer och undervisningsmetoder

    Blended learning
    Föreläsningar
    Grupparbeten
    Onlinetentamen
    Obligatorisk föreläsning med läkare Filip Koskinen
    Obligatorisk föreläsning med sjukhusteolog
    Frånvaro: individuell inlämningsuppgift enligt information på Moodle

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    tentamen 0-5
    Uppgifter gk/kompletteras/uk

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    11.01.2021 - 14.02.2021

    Anmälningstid

    15.11.2020 - 10.01.2021

    Grupp(er)
    • SSK20-2
    • USS20D-V
    Antal studerande (min. - max.)

    10 - 35

    Ansvarig enhet

    Vasa

    Smågrupper
    • SSK20 grupp 2 (Koko: 50.
    Lärare

    Lena Sandén-Eriksson, Sirkku Säätelä

    Utbildning

    Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare, Utbildning till barnmorska

    Verksamhetspunkt

    Vasa, Wolffskavägen 31

    Andel virtuell undervisning

    2 sp

    Vitsordsskala

    H-5

    Tidpunkt för tentamen

    Enligt schema

    Ajoitus ja läsnäolo

    enligt schema

    Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus

    1 sp/ 27 timmar arbete

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga.
    För skriftliga uppgifter
    Den studerande har inte följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten saknas. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga
    På engelska
    For the exam
    The student shows limited substantive knowledge, cannot be essential

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    För tentamen
    Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
    För skriftliga uppgifter:
    Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    För tentamen
    Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
    För skriftliga uppgifter:
    Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
    För skriftliga uppgifter:
    Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)