Carolina Silin
Litteraturtips
Fokus 10 : en analys av ungas inflytande. 2010. Ungdomsstyrelsen.
https://www.mucf.se/sites/default/files/publikationer_uploads/fokus10.pdf
För och med ungdomar. 2017. Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällsfrågor. https://www.mucf.se/sites/default/files/publikationer_uploads/for-och-med-unga.pdf
Gretschel, A. (toim.) 2002. Lapset, nuoret ja aikuiset toimijoina : artikkeleita osallisuudesta. Helsinki: Suomen Kuntaliitto.
Gretschel, A., Helin, E. & Kauniskangas, E. 2010. Unga som utvärderare av service : metodguide för utveckling av praxis för hörande av unga och deras påverkansmöjligheter. Helsingfors: Finlands Ungdomssamarbete - Allians rf.
Gretschel, A. & Kiilakoski, T. (toim.) 2007. Lasten ja nuorten kunta. Helsinki: Nuorisotutkimusseura.
Gretschel, A. & Kiilakoski, T. (toim.) 2012. Demokratiaoppitunti : lasten ja nuorten kunta 2010-luvun alussa. Helsinki: Nuorisotutkimusseura.
Isaacs, W. 2012. Dialogen och konsten att tänka tillsammans. Bookhouse Editions.
Kiilakoski, T. 2017. Toiveet ja todellisuus : kasvatus osallisuutta ja oppimista rakentamassa. "Niillähän se on se viimeinen sana" - nuoret osallisuudestaan yläkoulussa
Nivala, E. & Saastamoinen, M (red.) 2007. Ungdomsfostrans teori. Utgångspunkter och inlägg. Nätverket för ungdomsforskning/Ungdomsforskningssällskapet. Nätpublikation 35. http://www.nuorisotutkimusseura.fi/julkaisuja/ungdomsfostransteori.pdf
Ungdomslag 21.12.2016/1285 [Online] www.finlex.fi
Wulf, A. 2010. Demokrati i skolan : en metodbok. Helsingfors: Kulturfonen.
Workshop 1 sp
Bedömningskriterier
- Teoripresentationernas relevans i förhållande till workshopens rubrik
- Tydlighet
- Teoretisk fördjupning
- Övningarnas relevans för workshopens syfte
- Pedagogiskt upplägg
- I vilken mån deltagarna får vara aktiva under workshopen
- Workshopledarnas engagemang
Bedöms med skalan GK/UK
Alla grupper och läraren ger feedback
Handbok för delaktighetsfrämjande arbete med unga, 2 sp
Bedömningskriterier
- Att skribenterna har följt anvisningarna
- Teoriernas och övningarnas relevans för temat och syftet
- Tydlighet
- Användbarhet
- Överskådlighet
- Visuell framtoning
Bedöms med skalan 0-5
Kort skriftlig feedback på Moodle
Fackuppsats om delaktighet bland unga, 2 sp
Bedömningskriterier
- Att skribenterna har följt anvisningarna
- Källornas relevans och aktualitet
- Innehållets teoretiska fokus och fördjupning
- Uppsatsens struktur
- Tydlighet
- Resonemangens logik
- I vilken mån skribenten visar att hen har utvecklat en fördjupad förståelse för temat delaktighet bland unga
Bedöms med skalan 0-5
Kort skriftlig feedback på Moodle
Svenska
22.10.2020 - 03.12.2020
01.08.2020 - 22.10.2020
Institutionen för hälsa och välfärd
Carolina Silin
https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=1223
Utbildning till socionom
0.00 sp
5.00 sp
H-5
Workshop, 1 sp
- Forma en liten grupp på 2-3 personer
- Planera och led en online workshop med den lilla gruppen
- Inled workshopen med att presentera en agenda för workshopen
- Workshopen skall innehålla flera korta teoripresentationer varvade med pedagogiska övningar som aktiverar kursdeltagarna
- Uppge källorna för teoripresentationerna
- De övriga kursdeltagarna och läraren deltar i workshopen och ger feedback i relation till bedömningskriterierna
___________________________________________
Handbok för delaktighetsfrämjande arbete med unga, 2 sp
- Skriv handboken parvis
- Välj en målgrupp för handboken, d.v.s. vem skall läsa handboken och tillämpa övningarna
- Formulera syfte och mål för handboken
- Handboken skall innehålla både teori och övningar. Minst fyra övningar.
- Behandla teori på ett lättfattligt sätt
- Testa de övningar som ni har tänkt ta med i handboken på någon pilotgrupp om möjligt, innan ni tar med dem
- Tänk på att handboken skall vara visuellt tilltalade och lätt läst. Handboken får gärna ha visuella element
- Omfattning 10-12 sidor
- Kom ihåg att uppge källor för alla de övningar som ni inte själva har utvecklat
- Inlämning på Moodle senast den 4.12. Om filen är så stor att den inte går att ladda upp på Moodel, ladda då upp ett dokument som endast innehåller skribenternas namn och en länk till handboken
_________________________________________________
Fackuppsats om delaktighet bland unga, 2 sp
- Skriv uppsatsen individuellt
- Välj ett ämne inom temaområdet delaktighet bland unga, som du sedan fördjupar i fackuppsatsen
- Kom ihåg att formulera 1-2 frågor i inledningen som du besvara genom uppsatsen
- Skriv så att forskningsresultat, fakta och teorier får utgöra stöd för dina argument
- Presentera slutsatser i avslutningen baserat på den teori och den forskning som du har presenterat i uppsatsen. Sammanfatta svaren på de frågor som du formulerade i inledningen.
- Basera fackuppsatsen på minst sex tillförlitliga och relevanta, skriftliga källor
- Utöver skriftliga källor skall du också utgå från mist en intervju som du har gjort med någon professionell som arbetar delaktighetsfrämjande med unga
- Omfattning 5-6 sidor
- Följ din högskolas skrivanvisningar. Gör källhänvisningar i löpande text och i källförteckningen.
- Inlämning på Moodle senast den 27.11
Onlineträffar kl. 16.30-18.00 den 22.10, 29.10, 5.11, 12.11, 19.11, 26.11, 3.12