•   Kris- och traumaarbete inom sociala området VAL22016-3001 15.05.2022-31.08.2022  5 sp +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande:
    - har kunskap om traumamedveten omsorg (TMO)
    - har förståelse om bemötandets betydelse i arbetet med personer som upplevt kris eller trauma
    - har kunskaper i att stöda och förstå barn och unga som upplevt kris och/eller trauma
    - kan identifiera risker och konsekvenser av upplevd kris och/ eller trauma
    - kan tillämpa olika metoder i kris- och traumaarbete
    Förkunskapskrav
    Inga förkunskapskrav
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - Traumamedveten omsorg (TMO)
    - Sorgeprocessen
    - Barn och trauma
    - Bemötande vid kris och trauma
    - Respekt för barns fattningsförmåga
    - Psykisk första hjälp
    - Kristeori
    - Traumats konsekvenser
    - Debriefing
    - Sekundär traumatisering / Empatitrötthet
    - Resiliens
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    Uppgift kring Traumamedveten omsorg:
    Studerande har inte uppnått godkänd nivå i uppgiften pga. ofullständiga uppgifter och/eller pga. i uppgiften ytterst ytlig påvisad kunskap.

    Essä:
    Studerande har i sin essä analyserat för ytligt och/eller felaktigt och/eller utan förankring i relevanta källor.
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
    Kursens kompetenser uppnås på ytlig nivå
    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
    Kursens kompetenser uppnås på god nivå
    Bedömningskriterier - berömliga (5)
    Kursens kompetenser uppnås på berömlig nivå

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Viktor Matintupa

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Lista på rekommenderad litteratur publiceras på kursens Moodle-plattform

    Undervisningsmetoder

    Självstudier

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    - Intervju (2 SP) bedöms enligt skalan UK/GK
    - Essä (2 SP) bedöms enligt skalan 0-5
    - Uppgift kring Traumamedveten omsorg (1) bedöms enligt skalan 0-5

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    15.05.2022 - 31.08.2022

    Anmälningstid

    15.05.2022 - 15.08.2022

    Lärare

    Viktor Matintupa

    Tilläggsuppgifter för studerande

    Kursen riktar sig i första hand till studerande inom Hälsa och välfärd i Åbo

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    Kursen består av följande tre examinationsuppgifter:
    - Intervju (2 SP)
    - Essä (2 SP)
    - Uppgift kring Traumamedveten omsorg (1 SP)

    Närmare information om examinationsuppgifterna finns publicerat på kursens Moodle-plattform.

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    Intervju med valfri professionell

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Valfri deadline under kurstiden

    Tid och plats

    Digital kurs, öppen 15.5.2022 - 31.8.2022

    Examinationsuppgifterna kan avläggas enligt studerandes egen tidtabell under kurstiden.

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    - Intervju 54h (2 sp)
    - Essä 54h (2 sp)
    - Traumamedveten omsorg 27h (1 sp)

    Självstudier 135h (5 SP)

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    Uppgift kring Traumamedveten omsorg:
    Studerande har inte uppnått godkänd nivå i uppgiften pga. ofullständiga uppgifter och/eller pga. i uppgiften ytterst ytlig påvisad kunskap.

    Essä:
    Studerande har i sin essä analyserat för ytligt och/eller felaktigt och/eller utan förankring i relevanta källor.

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Uppgift kring Traumamedveten omsorg:
    Studerande har redogjort för de olika begreppen på ett relevant sätt och har med hjälp av angett material kunnat göra egna reflektioner

    Essä:
    Studerande har förmåga att sakligt och korrekt reflektera kring det valda temat utgående från litteraturen och/eller med relevanta källor förmått göra egna tillämpande reflektioner.

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    Uppgift kring Traumamedveten omsorg:
    Studerande har redogjort samt visat klarhet för de olika begreppen samt definitionerna inom området. Uppgiften visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller.

    Essä:
    Studerande har diskuterat valda teman och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner inom området. Essän visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller. Studerande har förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov vid händelse av kris och/ eller trauma. Studerande har kunnat diskutera de metoder och riktlinjer som kan användas inom sociala branschen vid händelse av kris och/ eller trauma.

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Uppgift kring Traumamedveten omsorg:
    Studerande har redogjort för begreppen på ett relevant sätt. Studerande visar stark klarsynthet i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i uppgiften.

    Essä:
    Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i essän. Studerande har förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov vid händelse av kris och/ eller trauma. Studerande har varierat och analytiskt kunnat diskutera de metoder och riktlinjer som kan användas inom sociala branschen vid händelse av kris och/ eller trauma.