Marice Nedergård
BARNSJUKVÅRD
Helminen, M. & Nokso-Koivisto, J. 2016. Akuutti epiglottiitti. Kirjassa: Korppi, M., Kröger, L., Rantala, H. & Niinikoski, H. (toim.) Lastentautien päivystyskirja 3.
Jartti, T., Mäkelä, M. & Remes, S. 2016. Akuutti astma ja uloshengitysvaikeus. Kirjassa: Korppi, M., Kröger, L., Rantala, H. & Niinikoski, H. (toim.) Lastentautien päivystyskirja 3.
Jääskeläinen, J., Miettinen, P., Niinikoski, H., Saha, M-T. & Veijola R. 2016. Diabeettisen ketoasidoosinhoito. Kirjassa: Korppi, M., Kröger, L., Rantala, H. & Niinikoski, H. (toim.) Lastentautien päivystyskirja 3.
Mäkelä, M. & Dunder, T. 2016. Anafylaktinen reaktio. Kirjassa: Korppi, M., Kröger, L., Rantala, H. &Niinikoski, H. (toim.) Lastentautien päivystyskirja 3.
Saxén, H. & Nokso-Koivisto, J. 2016. Akuutti laryngiitti. Kirjassa: Korppi, M., Kröger, L., Rantala, H. & Niinikoski, H. (toim.) Lastentautien päivystyskirja 3.
Åhörarkopior
INTENSIVVÅRD VUXNA
Boman, L. & Wikström, C. 2019. Andra upplagan. Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande. Studentlitteratur AB, Lund.
Gulbrandsen, T. & Stubberud, D-G. 2009. Intensivvård. Avancerad omvårdnad och behandling. Studentlitteratur AB, Lund.
Stubberud, D-G., Gronseth, R., Almås, H., (red). 2020. Tredje upplagan. Klinisk Omvårdnad 1. Liber AB, Stockholm.
Föreläsningsmaterial på moodle.
Närundervisning.
Föreläsningar, diskussioner, demonstrationer, individuella uppgifter, videor, case, problemlösningar.
Obligatorisk närvaro vid Kliniska övningar.
Vitsordsskala 0 - 5
Svenska
06.02.2023 - 28.05.2023
01.12.2022 - 03.02.2023
10 - 30
Institutionen för hälsa och välfärd
Marice Nedergård, Anita Ståhl-Levón, Jannica Andtfolk
Obligatorisk närvaro vid kliniska övningar.
Vid kliniska övningar används vårddräkt + inneskor.
Utbildning till sjukskötare
0.00 sp
1.00 sp
H-5
Tentamen
Omtentamen 1
Omtentamen 2
YH Novia, Alere, Vasa
Våren 2023
3 sp = 27 h/sp = Totalt: 81 h
3 sp = 81 h
Teori: 24 h
Övningar: 8 h x 2, 4 h x 2
Tentläsning: 39 h
Tent 2 h.
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella