Anita Ståhl-Levón
Alligood M.R. (2017). Nursing theorists and their work (9th ed.) Missouri: Elsevier/Mosby.
Maria Henricson (red.) (2017). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad. Studentlitteratur, Lund.
Kvantitativ metodik: som bredvidläsning rekommenderas Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1992). Forskningsmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur. Widjeskog, Ö. 1995 (eller nyare upplaga). Statistik. En introduktion. Åbo: W-statistik, samt av examinator anvisad litteratur
Kvalitativa metodik: föreläsningar, individuell intervju, grupparbete, seminarium
Vårdteori: föreläsning, självstudier, seminarium
Kvantitativ metodik: föreläsningar, dataövningar samt övningsuppgift
Vårdteori och kvalitativ metodik: på basen av examinationsuppgifterna bedöms studerandes förmåga att förstå och tillämpa ett teoretiskt perspektiv inom vård och utvalda kvalitativa forskningsmetoder.
Kvantitativ metodik: på basen av examinationsuppgiften bedöms studerandes förmåga att förstå och tillämpa grundläggande statistiska begrepp, samt att utföra en statistisk analys.
Svenska
26.10.2020 - 20.12.2020
01.08.2020 - 01.11.2020
Institutionen för hälsa och välfärd
Ann-Louise Glasberg, Ralf Lillbacka
Närmare instruktioner se Moodle.
Utbildning till sjukskötare
Vasa, Wolffskavägen 31
2.00 sp
2.00 sp
H-5
Kvalitativ metodik: individuell intervju och grupp uppgift omfattande analys och rapport av intervjuer (bedöms enligt skalan 1-5)
Vårdteori: skriftligt arbete (bedöms enligt skalan 1-5)
Kvantitativ metodik: skriftlig övningsuppgift (bedöms enligt skalan 1-5)
Kvalitativ metod och vårdteori: enligt schema.
Kvantitativ metodik: examinationsuppgiften bör inlämnas inom en månad efter delkursens slut.
Novia Vasa, Alere
Ht 2020
Enligt schema
27 h per studiepoäng, 54 h för delkursen varje delkurs.
Vårdteori och kvalitativ metodik: Arbetet följer inte anvisningarna och visar mycket svag substanskunskap.
Kvantitativ metodik: skribenten kan ej förstå och tillämpa statistiska begrepp, samt kan ej genonmföra en korrekt statistisk analys.
Vårdteori och kvalitativ metodik: Den studerande har följt anvisningarna och visar begränsad substanskunskap, men kan det väsentliga.
Kvantitativ metodik: det föreligger stora svagheter i stederandes förståelse och tillämpning av statistiska begrepp, eller så är den statistiska analysen inte korrekt genomförd.
Vårdteori och kvalitativ metodik: Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Kvantitativ metodik: studerande visar mestadels en god förståelse av statistiska begrepp och kan tillämpa dessa, och den statistiska analysen innehåller enbart mindre fel.
Vårdteori och kvalitativ metodik: Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon/han behärskar substansen.
Kvantitativ metodik: studerande visar på en fullständig förståelse av statistiska begrepp och gör enbart obetydliga fel i tillämpningen av dessa, samt utför en felfri statistisk analys.