Lisen Kullas-Nyman
Barnsjukvårdsdelen
Valda delar ur:
Hallström, I & Lindberg, T. 2015. (red.)Andra upplagan. Pediatrisk omvårdnad. Författarna och Liber AB, Stockholm.
Hanséus, K, Lagercrantz, H. & Lindberg, T. (red.) 2012. Barnmedicin. Författarna och Studentlitteratur, Lund.
Rajantie, J., Mertsola, J. & Heidkinheimo, M. (toim.) 2010. Lastentaudit. Kustannus Oy Duodecim, Helsinki.
Skhole: Neurologi hos barn och ungdomar
Evidensbaserade vetenskapliga artiklar och forskningar enligt föreläsarens direktiv
Åhörarkopior
Hälsofrämjandet arbetet för barn och unga, litteratur:
Hälsoundersökningar vid barnrådgivningen & inom skolhälsovård. Metodhandbok, THL.Tammerfors 2014 (finsk version från år 2016)
Handbok för studerandehälsovården. STM, publikationer, Helsingfors 2007.
Aktuell lagstiftning och valda artiklar samt valda delar från THL
Föreläsningar, diskussioner, individuella arbeten, grupparbeten
Föreläsningsmaterial på Skhole
Vårdplanering
Casedemonstrationer och genomgång av problemlösningar
Aktuella dvd-filmer
Demonstrationer
Tentamen
Vitsordsskala 0 - 5
33 - 36 poäng = 5
29 - 32 poäng = 4
25 - 28 poäng = 3
21 - 24 poäng = 2
18 - 20 poäng = 1
Svenska
14.10.2019 - 24.11.2019
16.08.2019 - 25.10.2019
10 - 35
Vasa
Anna-Lena Nieminen, Anita Ståhl-Levón
Närvarodagarna kommer att vara utsatt förutom på schema även på plattformen Moodle.
Innehållet i föreläsningarna i barnsjukvårdsdelen på närvarodagarna kommer att publiceras på plattformen Moodle.
Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare, Utbildning till barnmorska
Vasa, Wolffskavägen 31
0.00 sp
1.00 sp
H-5
Tentamen
Två timmar extern föreläsningstillfälle med Susanna Back från föreningen Projeckt liv
Tentamen hösten 2019 vecka 47
Omtentamen 1: Fredag 13.12.2019
Omtentamen 2: Friday 17.1.2019
Vasa Novia, Alere hösen 2019 vecka 43 - 47
27 h/sp
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella