Terese Österberg
Inkinen, R., Volmanen, P. & Hakoinen, S. (toim.) 2015. Turvallinen lääkehoito Opas lääkehoitosuunnitelman tekemiseen sosiaali- ja terveydenhuollossa. Julkari. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129969/URN_ISBN_978-952-302-577-6.pdf?sequence=1 valda delar
Taam-Ukkonen, M. & Saano S. 2012. Lääkehoidon käsikirja. (Del 1 kap. 1-14) eller
Nordeng, H, et.al. 2014. Farmakologi och läkemedelsandvändning (Del 1 kap. 1-6)
WHO.2010. WHO best praxis for injections and related proceduces toolkit. http://whqlibdoc.who.int/publications/2010/9789241599252_eng.pdf valda delar
Iivanainen och Syväoja.2012. Hoida ja kirjaa. Sanoma Pro. Helsingfors
Lääketietokanta, Pharmaca Fennica och SFINX lääkeinteraktiot, finns tillänglig på Terveysportti eller
FASS Vårdpersonal http://www.fass.se/LIF/startpage?userType=0
Björkman E. & Hagberg M. 2014 (eller äldre). Läkemedelsräkning för sjuksköterskor.
Ernvall S.mfl. 2014 (eller äldre). Läkemedelsräkning.
Rekommenderad litteratur:
Iivanainen och Syväoja.2012. Hoida ja kirjaa. Sanoma Pro. Helsingfors
Björkman, A-M. 2009. Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering. Studentlitteratur, Lund.
Aktuella artiklar och material enligt föreläsarens anvisningar
Närstudier i form av föreläsningar och workshops i läkemedelsräkning
Seminarier
Självstudier i form av individuella uppgifter och gruppuppgifter, flipped learning (studerande läser in material innan räkneworkshops).
Uppgifterna utförs virtuellt i moodle
Kliniska övningar i injektionsgivning 2 x 3 h (obligatorisk närvaro)
Läkemedelsräkning bedöms GK-UK. För GK krävs 100% rätt räknade tentuppgifter
Teoritest virtuellt 75% rätt för godkänt. Godkända prestationer bedöms skala 1-5
Personliga samt gruppuppgifter som lämnats in inom deadline bedöms GK-Kompletteras
Försenade uppgifter påverkar slutvitsord nedåt.
Oinlämnade uppgifter betyder icke godkänd kurs
Aktivt deltagande vid kliniska övningar i injektionsgivning krävs för godkänd kurs.
Svenska
04.11.2019 - 18.12.2019
16.08.2019 - 03.11.2019
10 - 30
Vasa
Terese Österberg, Sirkku Säätelä
Förkunskaper för läkemedelsräkning: grundskolans matematik ( addition, subtraktion, multiplikation, division, procenträkning)
Anatomi och fysiologi
Aseptik
Vårdens grunder
Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare, Utbildning till barnmorska
Vasa, Wolffskavägen 31
0.00 sp
2.00 sp
H-5
Uppgifter och virtuellt teoritest enligt överenskommelse med gruppen vid kursstart
Räknetent i klass 26.11
Omtentamina på omtentsdag i december 2019 omtent 1 och januari 2020 omtent 2
Klinisk examination i injektioner i samband med övningar
Höstterminen 2019
1 sp 27 timmar
Studerande har otillräckliga kunskaper i substansen och de skriftliga arbeten följer inte anvisningarna ochstuderande visar bristfällig och otillräcklig kunskap i även det väsentliga.
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och
Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
På engelska
Criteria for evaluation of the exam
The student shows in his answer an in-depth knowledge and maturity beyond the traditional
Criteria for evaluation of written work individually or in groups
The student has followed the instructions for the written work and shows that she has mastered the substance. They have read the other participants' written work and can ask relevant questions and lead a discussion at the seminar. The written work and the possible opponentship show something out of the ordinary (technical execution, oral presentation, mature reflections, and independent working methods)
The student has followed the instructions for the written work and shows that she has mastered the substance. They have read the other participants' work and can ask relevant questions and lead a discussion at the seminar.