Anita Ståhl-Levón
Inkinen et al. 2016.Turvallinen lääkehoito. STM julkaisuja http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129969/URN_ISBN_978-952-302-577-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ernvall et al. 2014. Läkemedelsräkning
Nordeng& Spigset. Farmakologi och farmakologisk omvårdnad eller
Koskinen et al. 2012. Lääketietoa ammatilaisille
Henriksson, O. & Lennemark, I. 2017. Värt att veta om vätskebalans. Lärobok om vatten-, elektrolyt- och syra-basbalans. Studentlitteratur.
FRK. Blodtranfusioner https://www.blodtjanst.fi/for-halsovardsexperter/blodtjanst-utbildar/blodtransfusionens-abo
Filmer och virtuellt material på moodle
Material och evidensbaserade nya vetenskapliga artiklar och forskningar enligt föreläsarens direktiv
Föreläsningar, grupparbeten och diskussioner
Caselösningar och genomgång av problemlösningar under workshops
Virtuella uppgifter, forumdiskussion och virtuellt test i teori
Läkemedelsräkning som flipped learning ( studerande läser teoretisk bakgrund till räkneproblem som praktiseras på workshops), deltenter i läkemedelsräkning efter utförd workshop
Läkemedelsräkning 100% rätt för GK
Teoritest 65% rätt för godkänt. Godkänd prestation bedöms 1-5
Uppgifter och forumdiskussion inlämnade inom deadline GK+, GK , kompletteras
Försenade uppgifter drar ner slutvitsord
Svenska
31.08.2020 - 15.11.2020
01.08.2020 - 30.09.2020
Institutionen för hälsa och välfärd
Sirkku Säätelä
Blodtranfusioner tas upp i Kursen KVV05 kliniska vårdåtgärder så det faller bort ur dettaförverkligande
Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare, Utbildning till barnmorska
Vasa, Wolffskavägen 31
0.00 sp
3.00 sp
H-5
Virtuellt test samt deadline för uppgifter enligt överenskommelse med gruppen
Läkemedelsräkning deltenter efter utförda workshops. Kalkylator får användas
Omtentamina i läkemedelsräkning ( alla delar tentas i omtent) november 2019 och december 2020
Hösterminen 2019
27 h arbetsbörda per studiepoäng. Läkemedelsräkning kräver deltagande i workshops för de flesta
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och
Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.