Camilla Mattjus
Barnsjukvårdsdelen
Valda delar ur:
Hallström, I & Lindberg, T. 2015. (red.)Andra upplagan. Pediatrisk omvårdnad. Författarna och Liber AB, Stockholm.
Hanséus, K, Lagercrantz, H. & Lindberg, T. (red.) 2012. Barnmedicin. Författarna och Studentlitteratur, Lund.
Rajantie, J., Mertsola, J. & Heidkinheimo, M. (toim.) 2010. Lastentaudit. Kustannus Oy Duodecim, Helsinki.
Skhole: Neurologi hos barn och ungdomar
Evidensbaserade vetenskapliga artiklar och forskningar enligt föreläsarens direktiv
Åhörarkopior
Hälsofrämjandet arbetet för barn och unga, litteratur:
Hälsoundersökningar vid barnrådgivningen & inom skolhälsovård. Metodhandbok, THL.Tammerfors 2014 (finsk version från år 2016)
Handbok för studerandehälsovården. STM, publikationer, Helsingfors 2007.
Aktuell lagstiftning och valda artiklar samt valda delar från THL
På svenska
Föreläsningar som närstudie
Föreläsninga på distans via Webex, individuella arbeten, grupparbeten
Vårdplanering
Casedemonstrationer och genomgång av problemlösningar
Aktuella dvd-filmer
Demonstrationer
Tentamen
Vitsordsskala 0 - 5
33 - 36 poäng = 5
29 - 32 poäng = 4
25 - 28 poäng = 3
21 - 24 poäng = 2
18 - 20 poäng = 1
Svenska
27.09.2021 - 30.12.2021
11.06.2021 - 30.09.2021
10 - 30
Institutionen för hälsa och välfärd
Camilla Mattjus
Närvarodagarna kommer att vara utsatt förutom på schema även på plattformen Moodle.
Innehållet i föreläsningarna på närvarodagarna kommer att publiceras på plattformen Moodle.
Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare, Utbildning till barnmorska
Vasa, Wolffskavägen 31
0.00 sp
2.00 sp
H-5
Tentamen
Skriftlig uppgift
Tentamen hösten 2021
Omtentamen 1:
Omtentamen 2:
Vasa Novia, Alere hösten 2021
27 h/sp
Kriterier för utvärdering av tentamen och skriftliga arbeten
Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)