Marice Nedergård
ENDOKRINOLOGISK OHÄLSA;
Almås, H., Stubberud, D-G., Grönseth, R. (red) (2018). Klinisk omvårdnad, del 2. Kap 17 och 18. Liber AB, Stockholm.
Ericson, T. & Lind, M. (red) 2020. Medicinska sjukdomar. Kap. 11 och 12. Studentlitteratur AB, Lund.
GASTROINTESTINAL OHÄLSA;
Andersson R., Jeppsson B. & Rydholm A. (2012). Kirurgiska sjukdomar (red.). Studentlitteratur AB, Lund.
Almås, H., Stubberud, D-G., Grönseth, R. (red) (2011). Klinisk omvårdnad, del 2. Kap 22. Liber AB, Stockholm.
Ericson, T. & Lind, M. (red) 2020. Medicinska sjukdomar. Kap. 9 och 10. Studentlitteratur AB, Lund.
Hamberger, B. & Haglund, U. (red) 2017.Nionde upplagan. Kir9. = Kirurgi. Liber, Stockholm. Valda delar som berör gastroenterologiska sjukdomar.
Jeppsson, B. & Ljungqvist, O., Naredi, P., Sund, M. 2016. Kirurgi. Studentlitteratur AB, Lund. Valda delar som berör gastroenterologiska sjukdomar.
Stubberud, D-G.,Grönseth, R. Almås, H. (red) (2020). Klinisk omvårdnad, del 1. Kap 9, 13, 14, 15. Liber AB, Stockholm.Föreläsningsmaterial på moodle.
Lärarföreläsningar, självstudier, instuderingsfrågor.
SimMan övningar, obligatorisk närvaro
Skriftlig tentamen
Obligatorisk närvaro vid SimMan övningar och klinisk bedömning
Marice del 70% och Rika del 30%
Svenska
18.10.2021 - 14.11.2021
11.06.2021 - 17.10.2021
Administration
Marice Nedergård, Rika Levy-Malmberg
Obligatorisk närvaro vid introduktionsföreläsningen
Obligatorisk närvaro vid SimMan övningarna och klinisk bedömning.
Vårdkläder och inneskor vid SimMan övningar.
Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare, Utbildning till barnmorska
Vasa, Wolffskavägen 31
0.00 sp
1.00 sp
H-5
Tent
Skriftlig tentamen
Tent 1:
Omtentamen 1:
Omtentamen 2:
Hösten 2021
YH Novia, Vasa, Alere
3 sp = 81 h
Teori, 4 h + 4 h, (Marice)
SimMan övningarna, Grupp 1 och 2, 4 h x 2 (Marice)
Instuderingsfrågor och tentläsning:
Teori 4 h + 4 h (Rika)
Klinisk bedömning 4 h (Rika)
Tentamen 2 h
Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella