Välj läroplan enligt när du har inlett dina studier samt vilken studiestig du följer.
Camilla Strandell-Laine
Kontaktundervisning
Föreläsningsmaterial, vetenskapliga artiklar och annat distribuerat material på Moodle.
Grundläggande böcker i människans fysiologi och anatomi, ex. någon av dessa böcker:
1) Aldskogius H. och Rydqvist B. (2018) Den friska människan, Anatomi och fysiologi. Liber, Stockholm
2) Nicolaysen G. och Holck P. (2014) Anatomi och fysiologi. Studentlitteratur, Lund
3) Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm
4) Henriksson O. och Rasmusson M. (2018) Fysiologi : med relevant anatomi. Studentlitteratur, Lund
5) Tortora, G. och Derrickson B. Principles of Anatomy and Physiology, 15:de upplagan (2017 eller äldre upplagor), Wiley.
Bok i patofysiologi:
Braun C. och Anderson C. (2012) Patofysiologi : om hur förändringar i kroppens funktioner påverkar vår hälsa. Studentlitteratur, Lund.
Föreläsningar, självstudier och inlämningsuppgifter.
Skriftliga arbeten och online tester bedöms med vitsord och baserat på dessa avges ett kursvitsord mellan 0-5.
Svenska
06.09.2024 - 01.11.2024
15.06.2024 - 06.09.2024
Camilla Ribacka
Mera information på kursens Moodle
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
Examination
Skriftliga arbeten under hösten 2024, samt individuella, virtuella tenter
Kursen omfattar 5 sp, totalt 135 timmar.
Föreläsningar 12 h
Självstudier, uppgifter och virtuella tenter 123 h
Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi
Studerande har inte lämnat in sina individuella arbeten
Studerande har inte godkänt i de obligatoriska online tenterna
Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi
Studerande har goda kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi
Studerande har utmärkta kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi
På engelska
Rika Levy-Malmberg
Kontaktundervisning
Alotaibi T, Al Anizi CA. The impact of advanced nurse practitioner (ANP) role on adult patients with cancer: A quantitative systematic review. Appl Nurs Res. 2020 Dec;56:151370. doi: 10.1016/j.apnr.2020.151370.
Buckley L, Robertson S, Wilson T, Sharpless J, Bolton S. The Role of the Specialist Nurse in Gynaecological Cancer. Curr Oncol Rep. 2018 Sep 11;20(10):83. doi: 10.1007/s11912-018-0734-6.
Craswell A, Dwyer T. Reasons for choosing or refusing care from a nurse practitioner: Results from a national population-based survey. J Adv Nurs. 2019 Dec;75(12):3668-3676. doi: 10.1111/jan.14176.
Heale R, Rietze L, Hill L, Roles S. Development of Nurse Practitioner Competencies for Advance Care Planning. J Hosp Palliat Nurs. 2018 Apr;20(2):166-171. doi: 10.1097/NJH.0000000000000425.
Jackson A, Carberry M. The advance nurse practitioner in critical care: a workload evaluation. Nurs Crit Care. 2015 Mar;20(2):71-7. doi: 10.1111/nicc.12133.
Townsend K, Johnson KS, Jones S, Spurlock A. Nurse Practitioner's Confidence and Competence of Advance Directives: The Benefits of an Educational Program. Hosp Top. 2023 May 2:1-7. doi: 10.1080/00185868.2023.2201693. Epub ahead of print.
You are allowed to find other articles but don’t forget to add the list of articles you have used in the end of your work.
Föreläsning och seminarium
0.5
Svenska
01.01.2025 - 31.07.2025
15.06.2024 - 31.12.2024
Rika Levy-Malmberg
instruktion för uppgiften och målen ges i den första föreläsningen
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
Seminarium är obligatoriskt
se Moodle
1 sp=27 timar
Uppnådde inte någon av kriterierna i uppgiftskravet (se i Moodle)
Har en ytlig kunskap om ämnet, poängterar, gör svaga intervjuer och svag analys av resultaten
Har goda kunskaper i ämnet, genomför en respektabel och värdefull intervju, analysen och resultatpresentationen gav god kunskap om ämnet
Visar en fördjupad kunskap, processen att samla in data och resultatpresentationen ökar kunskapen och förståelsen
Camilla Strandell-Laine
Kontaktundervisning
To be introduced during the introductory lecture.
Lectures - 16 hours
Seminar 9 hours
Small-group work - 20 hours
Individual studies - 90 hours
Feedback on the tasks is obtained through assessment criteria, more detailed justification is obtained when contacting the course's teacher
Engelska
07.01.2025 - 28.02.2025
15.06.2024 - 06.01.2025
Camilla Strandell-Laine
The course is arranged in collaboration with ARCADA.
Lectures are given in English, but written assignment(s) can be returned in either English or Swedish.
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
Total workload of the course: 135 hours
Of which autonomous studies: 135 hours
Of which scheduled studies: 25 hours
The text is fragmentary and it does not answer the questions.
The methodological literature is not used.
Reflections are not performed.
The technical design is lacking.
Does not explain the central concepts and basic principles.
The questions are answered vaguely and narrowly.
The literature is referenced
Reflections are performed only to a limited extent.
The technical design is satisfactory.
Refers concepts and basic principle
Students have justifiable knowledge of quality management and improvement work and how these should be applied, as well as a deficient understanding of basic relevant concepts.
The questions are answered.
The methodological literature is applied.
The text is reflective and there are critical points of view.
The technical design is good
Understands and can explain concepts and the basic principles are based on literature. Students have good knowledge of quality management and improvement work and how these should be applied.
The questions are answered exhaustively and in many ways.
The literature is analyzed and applied.
The reflection is scientifically analytical.
The technical design is commendable.
Has the ability to see connections and draw own conclusions
Makes versatile use of literature
Students have excellent knowledge of quality management and improvement work and how these should be applied, as well as a good understanding of basic relevant concepts and can use these independently and critically
Camilla Ribacka
Virtuell undervisning
Rekommendationer ges vid kursintroduktionen
Introduktion till kursen, expertförelägningar, samt självstudier
Kursen bedömns enligt vitsordsskalan 0-5. Ett godkänt vitsord kräver godkända individuella uppgifter samt deltagande i seminarium.
Engelska
07.10.2024 - 14.12.2024
15.06.2024 - 07.10.2024
0 - 5
Camilla Ribacka
Kursen förverkligas genom BioRad-konsortiet och de yrkeshögskolor som är ansvariga för kursen är Metropolia, Savonia och TAMK. Kursmaterial finns på Metropolias Moodle-sidor.
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
5 sp
H-5
Seminarier för presentation av eget arbete i december 2024
Kursen går under tiden 7.10-14.12.2024
7.10.2024 kl 16.00-18.00 Introduktion
13.11.2024 kl 16.00-18.00 Föreläsning (Giselle Nick-Mäenpää Finas)
14.11. kl 16.00-18.00 Föreläsning (Sari Väisänen ISLAB)
30.10 och 20.11.2024 kl. 16.00-18.00 Handledning
2.12.2024 kl 16.00-19.00 Seminarium
3.12.2024 kl 16.00-19.00 Seminarium
Kursen är 5 sp vilket motsvarar 135 timmar av studier
Bedömningskriterier finns på den gemensamma Moodle plattformen
Rika Levy-Malmberg
Virtuell undervisning
Boman, E., Levy, M. R., & Fagerström, L. (2020). Differences and similarities in scope of practice between registered nurses and nurse specialists in emergency care: an interview study. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 34(2), 492–500. https://doi.org/10.1111/scs.12753
Boman, E., Glasberg, A.-L., Levy-Malmberg, R., & Fagerström, L. (2019). “Thinking outside the box”: advanced geriatric nursing in primary health care in Scandinavia. BMC Nursing, 18(1), N.PAG. https://doi.org/10.1186/s12912-019-0350-2
Boman, E., Levy, M. R., & Fagerström, L. (2019). Nurses’ understanding of becoming nurse practitioner role in the Norwegian emergency care context: A qualitative study. Nordic Journal of Nursing research. https://doi.org/10.1177/2057158518783166
Bryant-Lukosius, D., & DiCenso, A. (2004). A framework for the introduction and evaluation of advanced practice nursing roles. Journal of Advanced Nursing (Wiley-Blackwell), 48(5), 530–540. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2004.03235.x
Kerr, L., & Macaskill, A. (2020). The journey from nurse to advanced nurse practitioner: applying concepts of role transitioning. British Journal of Nursing, 29(10), 561–565. https://doi.org/10.12968/bjon.2020.29.10.561
Mackey, H., Noonan, K., Kennedy Sheldon, L., Singer, M., & Turner, T. (2018). Oncology Nurse Practitioner Role: Recommendations from the Oncology Nursing Society’s Nurse Practitioner Summit. Clinical Journal of Oncology Nursing, 22(5), 516–522. https://doi.org/10.1188/18.CJON.516-522
Föreläsningar, gruppdiskussion
0-5
Svenska
06.09.2024 - 11.10.2024
15.06.2024 - 05.09.2024
Daniel Nenonen, Rika Levy-Malmberg
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
5 sp
H-5
Den skriftliga inlämningsuppgiften kommer att ges under föreläsningen
Se Moodle
1ECTS=27h
Uppnådde inte något av kriterierna för akademiskt skrivande och presentation av sitt arbete
Har en ytlig kunskap om ämnet, poängterar, gör svaga intervjuer och svag analys av resultaten
Har goda kunskaper i ämnet, genomför en respektabel och värdefull intervju, analysen och resultatpresentationen gav god kunskap om ämnet
Studenten visar en fördjupad kunskap, processen att samla in data och resultatpresentationen ökar kunskapen och förståelsen
Camilla Strandell-Laine
Kontaktundervisning
Svenska
01.08.2024 - 31.07.2025
15.06.2024 - 31.07.2025
Ann-Louise Glasberg, Camilla Ribacka, Pia Liljeroth, Ralf Lillbacka, Emilia Kielo-Viljamaa, Camilla Strandell-Laine, Anita Wikberg, Rika Levy-Malmberg
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
Camilla Ribacka
Virtuell undervisning
Enligt föreläsarens anvisningar
Rekommendationer ges vid kursintroduktionen
Introduktion till kursen, expertföreläsningar, samt självstudier
Kursen bedömns enligt vitsordsskalan 0-5. Ett godkänt vitsord kräver godkända individuella uppgifter samt deltagande i seminarium
Engelska
15.05.2025 - 29.10.2025
15.06.2024 - 31.07.2025
Camilla Ribacka
Kursen förverkligas genom BioRad-konsortiet och de yrkeshögskolor som är ansvariga för kursen är Metropolia och Oulun AMK. Undervisningsspråket är engelska. Kursmaterial finns på Metropolias Moodle-sidor.
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
5 sp
H-5
Seminarie för presentation av eget arbete
Kursen är 5 sp vilket motsvarar 135 timmar av studier
Bedömningskriterier finns på den gemensamma Moodle plattformen
Kontaktundervisning
Forskningsmetodik:
- Ahrne, G., & Svensson, P. (2022). Handbok i kvalitativa metoder (Upplaga 3.). Liber AB.
- Denscombe, M. (2018). Forskningshandboken - för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
- Bell, J., Waters, S. & Nilsson, B. S. (2016). Introduktion till forskningsmetodik (Femte upplagan.). Studentlitteratur.
- Fejes, A. & Thornberg, R. (2019). Handbok i kvalitativ analys (Upplaga 3.). Liber AB.
- Höglund-Nielsen, B. & Granskär, M. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård (Upplaga 3:1.). Studentlitteratur.
- Henricson, M. (2017). Vetenskaplig teori och metod: Från idé till examination inom omvårdnad (Upplaga 2:1.). Studentlitteratur AB.
- Jacobsen, D. I., Järvå, H., & Wallin, B. (2012). Förståelse, beskrivning och förklaring: Introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete (2. [uppdaterade och utök.] uppl.). Studentlitteratur.
- Olsson, H. & Sörensen, S. (2021). Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (Upplaga 4.). Liber AB.
Forskningsetik:
- Forskningsetiska delegationens dokument. https://www.tenk.fi/sv
- Kalman, H. & Lövgren, V. (2019). Etiska dilemman: Forskningsdeltagande, samtycke och utsatthet (Andra upplagan.). Gleerups Utbilning AB
Böcker på engelska:
- Holloway, I. (2017). Qualitative research in nursing and healthcare (4th ed.). Wiley Blackwell. (e-bok)
- Merriam, S. B. & Grenier, R. S. (2019). Qualitative research in practice: Examples for discussion and analysis (Second edition.). Jossey-Bass.
- Kyngäs, H., Mikkonen, K. & Kääriäinen, M. (2019). The application of content analysis in nursing science research. Springer International Publishing.
- Miles, M. B., Huberman, A. M. & Saldaña, J. (2020). Qualitative data analysis: A methods sourcebook (Fourth edition. International student edition.). SAGE.
Kursen är uppdelad i tre separata delar:
1) Kvalitativa metoder (5 sp)
2) Kvantitativa metoder (3 sp)
3) Metodseminarium (2 sp)
Kvalitativa metoder, 5 sp, går som onlinekurs på våren 2025, och kvantitativa metoder 3 sp med närstudier på hösten 2025.
KVALITATIVA METODER
Modul 1 (test) och Modul 3 (granskning av ett examensarbete) bedöms enligt skalan GK/UK. För att studerande ska vara godkänd i modul 1 och 3 bör testet och granskningen vara gjort.
Modulerna 2,4 och 5 bedöms enligt skalan 0-5.
Modul 2 (viktning 20 %)
- kunskap om grundläggande forskningsetiska begrepp
- förmåga att mångsidigt belysa frågor om etik, dataskydd och tillförlitlighet/trovärdighet utgående från litteratur i forskningsmetodik
Modul 4 och 5 (vikning 40 %)
- förmåga att planera, strukturera, genomföra och kritiskt utvärdera forskning
- förmåga att formulera en forskningsfråga
- förmåga att söka vetenskapliga artiklar och samla in empiriska data
- förmåga att presentera analysprocessen
- förmåga att presentera resultat av analysen (skriftlig och visuell presentation)
- förmåga att kombinera teori, praktik och reflektion
- förmåga att dokumentera och presentera logiskt och strukturerat
- Användning av litteratur
- Användning av Novias skrivanvisningar
För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter (Moduler 1-5) vara godkända. Uppgifter ska lämnas in inom utsatt tid. Försenade inlämningar kan sänka vitsordet.
KVANTITATIVA METODER
METODSEMINARIER
Forskningsplan bedöms enligt skalan GK/UK.
Svenska
01.01.2025 - 31.12.2025
01.12.2024 - 20.01.2025
Ralf Lillbacka, Emilia Kielo-Viljamaa, Camilla Strandell-Laine
Alla skriftliga inlämningar plagiatkontrolleras.
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
KVALITATIVA METODER
Kursen i kvalitativa metoder kan avläggas under perioden 1.1-31.5.2025. Deadlines per modul:
Modul 1: 31.1.2025
Modul 2: 28.2.2025
Modul 3: 31.3.2025
Modul 4: 30.4.2025
Modul 5: 31.5.2025
KVANTITATIVA METODER
Kursen i kvalitativa metoder kan avläggas under perioden XX.XX.-31.12.2025
METODSEMINARIUM
HT 2025, se schemat för föreläsningar och examensarbetsseminarier i Peppi.
KVALITATIVA METODER (5sp = 135 h)
Modul 1: Kursinfo 1h (bekanting med kursens upplägg) + test på Moodle = 5 h
Modul 2: Hemtent på Moodle = 25h
Modul 3: Granskning av ett examensarbete = 25h
Modul 4: Individuell uppgift = 40h
Modul 5: Individuell uppgift = 40h
KVANTITATIVA METODER (3 sp = 81 timmar)
METODSEMINARIER (2 sp = 54 timmar)
Forskningsplan för examensarbete
Kursen är indelad i tre delar: kvalitativ, kvantitativ, metodseminarier
(1) Kvalitativa metoder (5 sp) avläggs under vårterminen 2025 och görs av studerande både från Åbo och från Vasa. Denna del av kursen är helt virtuell och finns på Moodle.
(2) Kvantitativa metoder (3 sp) avläggs under höstterminen 2025 och görs av studerande både från Åbo och från Vasa. Denna del av kursen förverkligas delvis genom föreläsningar.
(3) Metodseminarier (2 sp) avläggs under höstterminen 2025 och görs av studerande både från Åbo och från Vasa. Denna del av kursen förverkligas genom föreläsningar och examenseminarier.
KVALITATIVA METODER
Modul 2:
Redogör inte för de centrala begreppen och de grundläggande principerna.
Baserar sig inte på litteratur.
Moduler 4 och 5:
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister.
KVANTITATIVA METODER
KVALITATIVA METODER
Modul 2:
Refererar begrepp och grundläggande principer.
Baserar sig på metodlitteratur.
Moduler 4 och 5:
Frågorna besvaras vagt och smalt.
Metodlitteraturen refereras.
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
KVANTITATIVA METODER
KVALITATIVA METODER
Modul 2:
Förstår och kan förklara begrepp och de grundläggande principerna.
Baserar sig på metodlitteratur och forskningsetiska delegationens anvisningar.
Moduler 4 och 5:
Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god.
KVANTITATIVA METODER
KVALITATIVA METODER
Modul 2:
Har förmåga att se samband och göra egna slutsatser.
Använder sig mångsidigt av metodlitteratur och forskningsetiska delegationens anvisningar.
Moduler 4 och 5:
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Metodlitteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
KVANTITATIVA METODER
Camilla Ribacka
Virtuell undervisning
Enligt föreläsarens anvisningar
Rekommendationer ges vid kursintroduktionen
Introduktion till kursen, expertföreläsningar, samt självstudier
Kursen bedömns enligt vitsordsskalan 0-5. Ett godkänt vitsord kräver godkända individuella uppgifter samt deltagande i seminarium
Engelska
05.02.2025 - 26.03.2025
15.06.2024 - 31.12.2024
Camilla Ribacka
Kursen förverkligas genom BioRad-konsortiet och de yrkeshögskolor som är ansvariga för kursen är Metropolia, Savonia, OAMK och Novia. Kursmaterial finns på Metropolias Moodle-sidor.
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
5 sp
H-5
Seminarier för presentation av eget arbete i december 2024
Kursen är 5 sp vilket motsvarar 135 timmar av studier
Bedömningskriterier finns på den gemensamma Moodle plattformen
Rika Levy-Malmberg
Kontaktundervisning
For the subjects critical thinking and clinical judgment please attach the following reading materials:
Clinical judgment- an essential tool in the nursing process
http://www.infiressources.ca/fer/Depotdocument_anglais/Clinical_Judgement%E2%80%93An_Essential_Tool_in_the_Nursing_Profession.pdf
What critical thinking, critical reasoning, and clinical judgment are?
https://www.elsevier.com/books/critical-thinking-clinical-reasoning-and-clinical-judgment/alfaro-lefevre/978-0-323-35890-3
Clinical reasoning instructor resourceshttp://web.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=4&hid=113&sid=1d415f7a-433b-4674-a0a0-d28e4ee49a53%40sessionmgr115
For the subject of critical thinking and EBP please find the following material
Kitson, AL., Athlin, ÅM., Conroy, T Anything but Basic: Nursing’s Challenge in Meeting Patients’Fundamental Care Needs. Journal of Nursing Scholarship. 46(5), 2012. Pp 331-339
Long, B.C& Phipps, W.J. & Cassmever, V. L. (1995). Adult Nursing A Nursing Process Approach, London U.K pp: 4-13
Lunney, M. Use of Critical Thinking in the Diagnostic Process. International Journal of Nursing Terminologies and Classification.21 (2), 2010.pp82-88.
Lynda, F., Snyder, CH.. Evidence-based practice for the busy nurse practitioner: Par three: Critical appraisal process. Journal of the Academy of Nurse Practitioner. 24, 2012. Pp704-715
Robert, RR. Petersen S. Critical Thinking at the Bedside: Providing Safe Passage to Patients. MEDSURG Nursing.22 (2), 2013.pp 85-118.
Smith, SA Nurse Competence: A Concept Analysis. International Journal of Nursing Knowledge. 23(3), 2012 pp. 172-182.
Herdman, TH., ed NANDA International Nursing Diagnosis> Definitions & Classification 2012-2014. 2012 Wiley-Blackwell (this book can be found in Swedish)
For the subject of history thanking physical assessment
Hogan-Quigley, B., Palm, ML., Bickley, LS. Nursing Guide to Physical Examination and History Taking. 2012. Philadelphia, 11th ed. Wolther Kluwer Health Lippincott
Timby, B. K. (2013). Fundamental Nursing Skills and Concept. 10th ed. Wolter Kluwer Health. Lippincott.
Fagerstrom, L.M.( 2019), (red) Avanserat Klinisk Sykepleie. Oslo. Gylendal.
Klinisk undersökning, beslutsfattande och förverkligande av vårdarbetet
Objektiva strukturerade kiniska examinationer (OSCE)
OSCE Examinationsformen utvecklades i England i slutet av 1970-talet, och används idag inom medicin- och vårdutbildningar i flera länder. OSCE bedömer den studerandes kliniska kompetens (kunskap och färdigheter), problemlösningsförmåga och interaktionsförmåga. Upplägget innebär att man har olika stationer med patientfall(case).
Studerande bedöms utifrån en bedömningsblankett (checklista med kriterier), vars innehåll variera beroende på patientfallet.
Alla kriterierna utvärderas enligt följande:
• 0 = Underkänd (frågar/gör inte)
• 1 = Nöjaktigt godkänd (frågar/gör, men inte korrekt/regelrätt enligt direktiv)
• 2 = Kompetent (frågar/gör korrekt)
Svenska
01.08.2024 - 31.05.2025
15.06.2024 - 05.09.2024
Ann-Louise Glasberg, Rika Levy-Malmberg
Varje studerande bedöms utifrån två kliniska patientfall (case/stationer) per gång.
Tiden är begränsad till 30 minuter per studerande per station.
Studerande har 25 minuter på sig att genomföra nedan angivna tre delar.
Sedan har observatör/examinator 5 minuter för att diskutera prestationen.
Studerande får en kort beskrivning av patienten, samt instruktionerna nedan.
• Det är första gången du träffar patienten.
• Du har 25 minuter på dig. Håll koll på tiden! Observatören meddelar då det är 2 minut kvar.
Då tiden är ute måste du avsluta även om alla delar inte är utförda.
• Information fås av ”patient” eller observatören under examinationens gång, om man frågar/gör.
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
OSCE våren 2025
1 sp = 27 timmar
< 49%
50-69%
70-89%
> 90%
Camilla Ribacka
20% Kontaktundervisning, 80% Virtuell undervisning
Kurslitteratur:
Nordeng H. och Spigset O. med flera (2020) Farmakologi och läkemedelsanvändning. Studentlitteratur. alternativt äldre upplagor av boken från 2014 eller 2009
Alternativ litteratur:
Ritter J., Flower R., Henderson G., Loke Y.K., MacEwan D. and Rang H. (2018) Rang and Dale´s Pharmacology, 9th edition, Elsevier. (eller äldre upplagor)
Vetenskapliga artiklar och annat distribuerat material
Föreläsningar, självstudier och inlämningsuppgifter.
Examination motsvarande 2 sp, samt individuella skriftliga arbeten och tester digitalt motsvarande 3 sp
Godkänt vitsord krävs i alla uppgifter.
Svenska
01.11.2024 - 31.12.2024
15.06.2024 - 01.11.2024
0 - 5
Camilla Ribacka
Mera information på kursens Moodle
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
4 sp
H-5
Tentamen
Examination xx2024 som delprestation motsvarande 2 sp av totala 5 sp. Möjlighet till omtentamen på allmänt omtentamenstillfälle xx och xx
Examination av kursmaterialet genom individuella, skriftliga arbeten samt on line kviss utgör 3 sp av totala 5 sp
Kursen omfattar 5 sp, totalt 135 timmar.
Föreläsningar och examination 12 h.
Självstudier och virtuella tenter 123 h.
Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande farmakokinetik och farmakodynamik.
Studerande har inte lämnat in sina individuella arbeten
Studerande har nöjaktiga kunskaper i grundläggande farmakokinetik och farmakodynamik, samt nöjaktiga kunskaper om olika läkemedelsgruppers farmakokinetik och farmakodynamik
Studerande har goda kunskaper i grundläggande farmakokinetik och farmakodynamik, samt goda kunskaper om olika läkemedelsgruppers farmakokinetik och farmakodynamik
Studerande har utmärkta kunskaper i grundläggande farmakokinetik och farmakodynamik, samt utmärkta kunskaper om olika läkemedelsgruppers farmakokinetik och farmakodynamik
Kontaktundervisning
VETENSKAPSTEORI:
- Malcolm, P. (2015). Modern teoribildning i socialt arbete. Bokförlaget Natur och Kultur, Stockholm.
- Wiklund Gustin, L., Asp, M., Alvsvåg, H., Arman, M., Berg, L., Bergbom, I., ... Ruthman, M. (2022). Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik (Tredje upplagan.). Studentlitteratur AB.
- Birkler, J., Olsson, K., Bolinder-Palmér, I., Olsson, K., & Bolinder-Palmér, I. (2022). Vetenskapsteori: En grundbok (Tredje upplagan.). Liber AB.
- Sohlberg, P., & Sohlberg, B. (2019). Kunskapens former: Vetenskapsteori, forskningsmetod och forskningsetik (Fjärde upplagan.). Liber.
- Thurén, T. (2019). Vetenskapsteori för nybörjare (Tredje upplagan.). Liber AB.
- Alvesson, M., & Sköldberg, K. (2017). Tolkning och reflektion: Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod (Tredje upplagan.). Studentlitteratur.
- Bjereld, U., Demker, M., & Hinnfors, J. (2018). Varför vetenskap?: Om vikten av problem och teori i forskningsprocessen (Fjärde upplagan.). Studentlitteratur AB.
- Haaparanta, L. & Niiniluoto, I. 2016. Johdatus tieteelliseen ajatteluun, Gaudeamus.
INSTRUMENTUTVECKLING:
- Streiner, D. L. a., Norman, G. R., & Cairney, J. (2015). Health measurement scales: A practical guide to their development and use (Fifth edition.). Oxford University Press.
- Olsson, H., & Sörensen, S. (2021). Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (Upplaga 4.). Liber AB.
EVIDENSBASERAD PRAKTIK OCH IMPLEMENTERING:
- Hasson H., Schwarz U.T (2017). Användbar evidens om följsamhet och anpassningar.
- Greenhalgh, T. (2012). Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter grunden för evidensbaserad vård. Studentlitteratur, Lund.
- Willman, A., Bahtsevani, C., Nilsson, R., & Sandström, B. (2016). Evidensbaserad omvårdnad: En bro mellan forskning och klinisk praktik (Upplaga 4:1.). Studentlitteratur
- Freij, B. 2012. Evidens i praktiken - grundbok i evidensbaserat socialt arbete. Gothia förlag, Stockholm.
- Andersson, A., Hommel, A., & Andersson, Å. (2018). Kvalitetsutveckling inom omvårdnad: Sjuksköterskans professionella ansvar (Upplaga 1:1.). Studentlitteratur AB.
- Nilsen, P. (2014). Implementering av evidensbaserad praktik (1. uppl.). Gleerups.
Självstudier
Föreläsningar
Grupparbete
Moduler 1-2 bedöms med skalan 0-5. Bedömning baseras på:
- Analysförmåga
- Förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- Kritisk reflektion
- Användning av litteratur
- Användning av Novias skrivanvisningar
För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter (Moduler 1-2) vara godkända. Uppgifter ska lämnas in inom utsatt tid. Försenade inlämningar kan sänka vitsordet.
Modul 1: 50 % av vitsordet
- Instrumentutveckling: 1-5
Modul 2: 50 % av vitsordet
- Granskning av vetenskapliga artiklar: GK/UK
- Artikelanalys och implementeringsplan: 1-5
Svenska
01.01.2025 - 31.05.2025
01.12.2024 - 05.03.2025
Emilia Kielo-Viljamaa
Alla skriftliga inlämningar plagiatkontrolleras.
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
Modul 1: Vetenskapsteori och instrumentutveckling
- Instrumentutveckling (gruppuppgift), deadline 16.5.2025
Modul 2: Evidensbaserad praktik och implementering
- Granskning av vetenskapliga artiklar (individuell uppgift), deadline 30.4.2025
- Artikelanalys och implementeringsplan (individuell uppgift), deadline 31.5.2025
5sp = 135h
Föreläsningar: 10h
Självstudier: 70h
Grupparbete: 51h
Seminarium: 4h
Modul 1: Vetenskapsteori och instrumentutveckling
Modul 2: Evidensbaserad praktik och implementering
Modul 1 och 2:
- Litteraturen refereras inte
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister
- Helhetsbilden och sammanhangen fattas
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna
Modul 1 och 2:
- Litteraturen refereras
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
- Helhetsbilden och sammanhangen är nöjaktig
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
Modul 1 och 2:
- Litteraturen tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Den tekniska utformningen är god
- Helhetsbilden och sammanhangen är god
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
Modul 1 och 2:
- Litteraturen analyseras och tillämpas
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Helhetsbilden och sammanhangen är berömlig
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
Marica Hinders
Kontaktundervisning
Exam book:
Nya perspektiv på organisation och ledarkap
av Lee G Bolman, Terrence E Deal
(Upplaga 6 eller 7)
Reframing Organizations - 2021 or 2024
Lee G. Bolman, Terrence E. Deal
More to be introduced during the introductory lecture.
Online lectures and seminars.
Self studies: Literature, written exam and assignments (essays, reports, productions and portfolio)
Engelska
29.10.2024 - 28.02.2025
15.06.2024 - 29.10.2024
Marica Hinders
The course is conducted in collaboration with Arcada
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
To be introduced during the introductory lecture.
To be introduced during the introductory lecture.
10 ECTS credits equals a total of approximately 270 hours of work.
1 ECTS credit = 27 hours work.
Camilla Ribacka
Virtuell undervisning
Enligt föreläsarens anvisningar
Rekommendationer ges vid kursintroduktionen
Introduktion till kursen, expertföreläsningar, samt självstudier
Kursen bedömns enligt vitsordsskalan 0-5. Ett godkänt vitsord kräver godkända individuella uppgifter samt deltagande i seminarium
Engelska
19.03.2025 - 14.05.2025
15.06.2024 - 31.12.2024
Camilla Ribacka
Kursen förverkligas genom BioRad-konsortiet och de yrkeshögskolor som är ansvariga för kursen är Metropolia och Turun AMK. Undervisningsspråket är engelska. Kursmaterial finns på Metropolias Moodle-sidor.
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
5 sp
H-5
Seminarie för presentation av eget arbete
Kursen är 5 sp vilket motsvarar 135 timmar av studier
Bedömningskriterier finns på den gemensamma Moodle plattformen
Camilla Strandell-Laine
Kontaktundervisning
Rekommenderad litteratur finns i kursens Moodle
Lektioner, individuella studier och grupparbete.
Feedback på uppgifterna fås genom bedömnings kriterier, utförligare motivering fås vid kontakt med kursens lärare.
Engelska
01.08.2024 - 08.11.2024
02.08.2024 - 24.10.2024
Camilla Strandell-Laine
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
1sp = 27h
5sp = 135h
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister.
Redogör inte för de centrala begreppen och de grundläggande principerna.
Frågorna besvaras vagt och smalt.
Litteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Refererar begrepp och grundläggande princip
Studerande har försvarliga kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete samt hur dessa bör tillämpas, samt en bristfällig förståelse av grundläggande relevanta begrepp.
Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god
Förstår och kan förklara begrepp och de grundläggande principerna baserar sig på litteratur. Studerande har goda kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Litteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
Har förmåga att se samband och göra egna slutsatser
Använder sig mångsidigt av litteratur
Studerande har utmärkta kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas, samt en god förståelse av grundläggande relevanta begrepp och kan använda dessa självständigt och kritiskt
Kontaktundervisning
Enligt föreläsarens anvisningar
Introduktion till kursen, självstudier, eget arbete.
The course completion requires:
active engagement with the course material
completing compulsory assessment tasks (detailed above)
The course evaluation is based on adequately achieving learning outcomes as evidenced in
the assessment tasks.
Engelska
27.11.2024 - 11.02.2025
15.06.2024 - 27.11.2024
Camilla Ribacka
Kursen förverkligas genom BioRad-konsortiet och de yrkeshögskolor som är ansvariga för kursen är Savonia, Novia, OAMK och Metropolia. Kursmaterial finns på Metropolias Moodle-sidor.
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
Seminarier för presentation av eget arbete i februari 2025
Kursen är 5 sp vilket motsvarar 135 timmar av studier
The student does not anticipate the development of new laboratory methods and technologies in the chosen area of clinical laboratory expertise.
The student cannot describe the implementation and development of new clinical laboratory methods and technologies.
The student is able to recognize the development of new laboratory methods and technologies in the chosen area of clinical laboratory expertise.
The student can describe the implementation and development of new clinical laboratory methods and technologies
The student keeps up with the development of new laboratory methods and technologies in the chosen area of clinical laboratory expertise and applies acquired knowledge in multiprofessional teams.
The student is able to plan, implement and develop new clinical laboratory methods and technologies.
The student anticipates the development of new laboratory methods and technologies in the chosen area of clinical laboratory expertise and applies acquired knowledge in multiprofessional teams.
The student is able to plan, execute and evaluate the implementation and development of clinical laboratory methods and technologies.
Camilla Strandell-Laine
Virtuell undervisning
Föreläsningsmaterial, vetenskapliga artiklar och annat distribuerat material på Moodle.
Alla uppgifter bör skrivas enligt Novias skrivanvisningar för examensarbeten.
Grunden för kursens examination utgörs av:
- Ett skriftliga individuellt inlämningsarbete, bedöms enligt 0-5
- Ett grupparbete, bedöms enligt 0-5
Feedback på uppgifterna fås genom bedömningskriterier, utförligare motivering fås vid kontakt med kursens lärare.
Svenska
12.11.2024 - 31.12.2024
15.06.2024 - 13.11.2024
0 - 50
Jussi Reijonen, Camilla Strandell-Laine
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
5 sp
H-5
Information finns i Moodle
Kursen omfattar 5 sp, totalt 135 timmar.
Föreläsningar 9 h
Självstudier 126 h
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister.
Redogör inte för de centrala begreppen och de grundläggande principerna.
Frågorna besvaras vagt och smalt.
Litteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Refererar begrepp och grundläggande princip
Studerande har försvarliga kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete samt hur dessa bör tillämpas, samt en bristfällig förståelse av grundläggande relevanta begrepp.
Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god
Förstår och kan förklara begrepp och de grundläggande principerna baserar sig på litteratur. Studerande har goda kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Litteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
Har förmåga att se samband och göra egna slutsatser
Använder sig mångsidigt av litteratur
Studerande har utmärkta kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas, samt en god förståelse av grundläggande relevanta begrepp och kan använda dessa självständigt och kritiskt
Marica Hinders
Kontaktundervisning
Rekommenderad litteratur finns i kursens Moodle
Lektioner, individuella studier och grupparbete.
Hybrid undervisning
Feedback på uppgifterna fås genom bedömnings kriterier, utförligare motivering fås vid kontakt med kursens lärare.
Svenska
21.03.2025 - 31.05.2025
15.06.2024 - 31.12.2024
Marica Hinders
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
Case uppgifter
Självstudier
Grupparbete
1sp = 27h
5sp = 135h
Hybrida lektioner (9h) Studerande väljer att delta online eller på Campus
Individuella studier (122h), eget arbete samt grupparbete
Seminarium (4h) Online eller på Campus
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister.
Redogör inte för de centrala begreppen och de grundläggande principerna
Frågorna besvaras vagt och smalt.
Litteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Refererar begrepp och grundläggande princip
Studerande har försvarliga kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete samt hur dessa bör tillämpas, samt en bristfällig förståelse av grundläggande relevanta begrepp
Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god
Förstår och kan förklara begrepp och de grundläggande principerna baserar sig på litteratur. Studerande har goda kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas,
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Litteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
Har förmåga att se samband och göra egna slutsatser
Använder sig mångsidigt av litteratur
Studerande har utmärkta kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas, samt en god förståelse av grundläggande relevanta begrepp och kan använda dessa självständigt och kritiskt
Marica Hinders
Kontaktundervisning
Rekommenderad litteratur finns i kursens Moodle
Lektioner, individuella studier och grupparbete.
Introduktion till kursen på Campus
Online
Feedback på uppgifterna fås genom bedömnings kriterier, utförligare motivering fås vid kontakt med kursens lärare.
Svenska
01.08.2024 - 31.12.2024
02.08.2024 - 06.09.2024
Marica Hinders, Camilla Strandell-Laine
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
1sp = 27h
5sp = 135h
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister.
Redogör inte för de centrala begreppen och de grundläggande principerna.
Frågorna besvaras vagt och smalt.
Litteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Refererar begrepp och grundläggande princip
Studerande har försvarliga kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete samt hur dessa bör tillämpas, samt en bristfällig förståelse av grundläggande relevanta begrepp.
Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god
Förstår och kan förklara begrepp och de grundläggande principerna baserar sig på litteratur. Studerande har goda kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Litteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
Har förmåga att se samband och göra egna slutsatser
Använder sig mångsidigt av litteratur
Studerande har utmärkta kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas, samt en god förståelse av grundläggande relevanta begrepp och kan använda dessa självständigt och kritiskt
Katarina Vironen
Kontaktundervisning
Enligt föreläsarens anvisningar
Virtuella studier
Engelska
01.01.2025 - 31.05.2025
15.06.2024 - 16.09.2024
Katarina Vironen
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Katarina Vironen
Virtuell undervisning
Enligt föreläsarens anvisningar
Engelska
17.09.2024 - 31.12.2024
15.06.2024 - 17.09.2024
0 - 5
Katarina Vironen
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
5 sp
H-5
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Katarina Vironen
Kontaktundervisning
Enligt föreläsarens anvisningar
Engelska
01.08.2024 - 25.10.2024
15.06.2024 - 30.08.2024
Katarina Vironen
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
Camilla Strandell-Laine
Kontaktundervisning
Bakgrundsmaterial, litteratur och sakkunnigintervjuer enligt lärares anvisningar (föreläsningar och Moodle).
Föreläsningar (Teams), diskussioner i grupp, examinationsuppgifter och litteraturstudier (självstudier)
Kursens examinationsuppgifter omfattar tre examinationsuppgifter:
1) litteraturbaserad jämförande analys av den finländska välfärdsstaten och valfri annan europeisk välfärdsstat
2) intervju med politiker, journalist eller tjänsteman enligt närmare instruktion under föreläsningstillfälle
3) Massmedial övervakning av vald social- och hälsovårdsfråga enligt instruktion
Slutbedömningen av kursen baseras på totala antalet poäng som erhålles för inlämnade uppgifter.
Svenska
01.01.2025 - 21.03.2025
15.06.2024 - 31.12.2024
Camilla Strandell-Laine, HYH Hälsa och Välfärd
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
Intervjuer med tjänsteman inom social- och hälsovårdsområdet, yrkesverksam journalist och/eller med en aktiv politiker.
Kursens examinationsuppgifter omfattar tre examinationsuppgifter:
1) litteraturbaserad jämförande analys av den finländska välfärdsstaten och valfri annan europeisk välfärdsstat
2) intervju med politiker, journalist eller tjänsteman enligt närmare instruktion under föreläsningstillfälle
3) Massmedial övervakning av vald social- och hälsovårdsfråga enligt instruktion
Samtliga examinationsuppgifter inlämnas före kursens avslut.
Efter bedömning kan studerande komplettera och/eller höja vitsord inom 1 månad efter bedömning med avseende på en eller flera av de uppgifter som lämnats in under kursens gång.
Kursen omfattar 5 sp, motsvarande ca 135h arbete för studerande. Tidsanvändningen inkluderar 9h föreläsningar samt självstudier (litteratur och examinationsuppgifter).
Studerande har inte lämnat in alla examinationsuppgifter.
Uppgifter förljer inte anvisningar.
Inlämnade examinationsuppgifter är synnerligen knapphändiga eller inkompletta.
Se uppgifter om studieperioden.
Se uppgifter om studieperioden.
Se uppgifter om studieperioden.
Janina Dahla
Kontaktundervisning
Lista på rekommenderad litteratur publiceras på kursens Moodle-plattform
Obligatoriskt deltagande i den schemalagda distansundervisningen i Teams, självstudier, praktiska övningar,workshops även studiebesök kan bli aktuellt .Inlämningsuppgifter, diskussionsuppgifter under kursen utgör underlag till examinationen ,elektronisk inlärningsportfolio
Mera ingående information finns tillgänglig på kursen Moodle sida vid kursstart.
1.Deltagande i undervisningen och reflektionsuppgifter. 3sp (GK/UK)
Godkänd: Studerande har aktivt deltagit i alla obligatosiska närsstudietillfällen. Godkända övningsuppgifter och referat.
Underkänd: Studerande har inte deltagit i alla obligatiosriska närstudietillfällen. Underkända övningsuppgifter.
2. Elektronisk inlärningsportfolio och posterpresentation 2 sp (0-5)
- inlärningsportfolions struktur, kreativa utformning och läsbarhet
- innehållsmässig sakkunskap
- reflekterar kring alla teman
- förmåga till kritiskt granskning och sjävutvärdering
- posterpresentation, studerande påvisar sakkunskap vid muntlig presentationen
Bedömning enligt skala 0-5. Sammanfattad feedback sätts in på moodle då uppgiften är utförd inom utsatt tid.
.
Svenska
10.09.2024 - 05.11.2024
22.05.2024 - 06.09.2024
Janina Dahla
Minnessjukdomen medför förändringar för personer med minnessjukdom men också för deras närstående. Det kan vara bra att tänka på att det inte endast är äldre personer som insjuknar i någon minnessjukdom. Delta i kursen om du känner att du är nyfiken på temat och vill fördjupa din förståelse, kunnande och vara med och påverka välmående för personer med minnessjukdom och närstående.
Kursen innehåller ingen större tentamen.
Kursansvarig lärare Janina Dahla (janina.dahla@novia.fi)
Kursens moodlesida uppdateras fram till kursstart.
Eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på moodle.
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvarig på moodle i kursens handledningsforum.
Utbildning inom social- och hälsovård
H-5
Studerande förväntas att under kursens gång ha förmåga att självständigt ta kontakt med arbetslivsrepresentanter.
Den elektroniska inlärningsportfolion lämnas in på Moodle senast den 4.11.24 kl.16
5.11.24 Under närstudien håller studerande en kort Posterpresentation - sammanfattning av studerandes inlärningsportfolio
1. Kursen innehåller schemalagd distansundervisning, förhandsuppgifter , reflektions uppgifter och praktiska övningar och studiebesök 3 sp 81 h
Kursen inleds den10.9.24, kursdeltagarna träffas i regel en gång i veckan på tisdagar mellan kl.17.15-19.30 Deltagande i närstudierna sker via teams.
2. Elektronisk inlärningsportfolio och posterpresentation 2 sp 54 h
Elektronisk inlärningsportfolio - Studerande utgår från kursens lärandemål. Behandlar alla tema. Inlämning deadline 4.11.24. Mera ingående instruktioner finns på studieplattformen Moodle.
Källor anges, portfolion behöver inte för övrigt följa Novias skrivanvisningar. Posterpresentation innehåller en sammanfattning av studerandes inlärningsportfolio
Vitsord 1. studerandes eget kritiskt tänkande synsi begränsad utsträckning. arbetet är en sammanfattning som mer eller mindre direkt återger materialet. svaren består av oproblematiserade beskrivningar
Vitsord 2 i uppgiften syns den studerandes eget kritiskt tänkande i begränsad utsträckning. arbetet är en sammanfattning som mer eller mindre återger materialet
Vitsord 3 studerande har strävat till att förklara centrala aspekter med egna ord. Arbetet visar att studerande har satt sig in i ämnet och egna insikter framkommer. Temat behandlas tydligt och studerande hänvisar klart till källor. Studerande har strävat till att reflektera kring temat och analyserat det på en djupare nivå genom att stödja sig på källor och kursinnehåll.
Studerande visar att hen har förståelse för både detaljer och sammanhang.
Inga förverkliganden har kopplats till utbildningen.