•   Animal pests BE16FVB02-3002 02.01.2023-24.02.2023  3 credits  (BE20DA-E, ...) +-
    Competence objectives of the study unit
    The student
    - knows the plant parasitic nematodes, the harmful insects and the viruses that occur in field crop cultivation in Finland and knows their life cycles and methods of dissemination
    - can take preventive measures and assess the threshold for regulatory measures
    - can plan and carry out direct plant protection measures
    Prerequisites
    No previous knowledge required
    Content of the study unit
    Plant pests in Finland
    Quarantine pests
    Life cycles and distribution methods
    Preventive plant protection
    Determination of regulatory requirements
    Mechanisms of action of insecticides
    Direct plant protection measures (strategies)
    Assessment criteria
    Failed (0)
    Frånvaro, överstigande 20 % av de gemensamma arbetstillfällena.
    Mindre än hälften av tentamenspoängen.
    Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete. (not translated)
    Assessment criteria – satisfactory (1-2)
    Närvaro under minst 80 % av föreläsningstillfällena
    Vitsordsskala 0 - 5, minst 50 % av totalpoängen i tentamen för godkänd / tillfredsställande nivå

    Se även tilläggsuppgifter om bedömningen i kursens plan för förverkligande och på kursens moodlesida (not translated)
    Further information
    Se kursens plan för förverkligande och kursens moodlesida (not translated)

    Name of lecturer(s)

    Paul Riesinger

    Learning material

    Aktuella artiklar.
    Ansalehto, A., et al., 2000. Balanserat växtskydd. Kasvinsuojeluseura. Helsingfors.
    Branschföretagens handböcker.
    Fogelfors H et al. (2015). Vår mat. Studentlitteratur. S. 431-433, 448-504.
    Hammar O et al. (1990). Växtodling 1. Marken. S. 305-345 (växtskydd).
    Hannukkala A et al. (2000). Växtskydd på ekogården. Forskning för framåt. SLF. Helsingfors. Borde ha skaffats i Grundkurs i växtskydd.
    Hedene, K.-A. & Olofsson, B., 1994. Skadegörare på lantbruksgrödor. LTs förlag. Stockholm.
    Jord- och skogsbruksministeriet (1996). Sprutförarhandboken. Delades ut i Grundkurs i växtskydd.
    Kasvinsuojeluseura (1998). Aktuella växtskyddsanvisningar.
    Nielsen G.C. & Jensen, J.P., 2001. Markens sygdomme og skadedyr. Dalum Landbrugsskoles Forlag.
    Peltonen S (2016). Växtskydd för åkergrödor. ProAgria. Svenska lantbrukssällskapens förbund.
    SLU. Faktablad om växtskydd. Uppsala. (not translated)

    Learning methods

    Föreläsningar från kursledarens och studerandenas sida samt diskussioner. Studerandena utför seminariearbeten. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO. (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Närvaro vid de gemensamma arbetstillfällena.
    Deltagande i fält och vid gårdsbesök.
    Deltagande vid studiebesök.
    Seminariearbete.
    Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.


    2021 GK/U enligt bidrag i den digitala undervisningen. (not translated)

    Teaching language

    Swedish

    Timing

    02.01.2023 - 24.02.2023

    Enrollment date range

    03.12.2022 - 01.01.2023

    Group(s)
    • BE20DA-E
    • BE19DA-EK
    Responsible unit

    ÅboRaseborg (not translated)

    Teachers and responsibilities

    Paul Riesinger

    Additional information

    Förkunskapskrav

    Praktiska grunder

    Odlingsjordar och jordbearbetning

    Marklära och markvård

    Genetik och växtförädling

    Grunder i växtskydd

    Ogräs

    Växtsjukdomar (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in bioeconomy

    Assessment scale

    H-5

    Alternative methods of attainment for implementation

    Enligt validering. (not translated)

    Practical training and working life co-operation

    Studiebesök och inbjudna arbetslivskontakter enligt möjlighet (tidsresurser) och behov. (not translated)

    Exam dates and retake possibilities

    Inom ramen för kursschemat.
    Schemalagda omtentamenstillfällen. (not translated)

    Timing and attendance

    Tredje eller fjärde läsåret. YH Novia, Campus Raseborg.
    2021 digitalt. (not translated)

    Internationa connections

    Enligt behov och möjligheter. (not translated)

    Student's schedule and workload

    Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på gemensamma arbetstillfällen (föreläsningar och laborationer, 28 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation (20 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar), repetition inför tentamen (9 timmar) samt tentamen (2 timmar). I kursen ingår ett studiebesök. Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen. (not translated)

    Content scheduling

    - Skadedjur och deras biologi
    - Skadeinsekter och viroser
    - Förebyggande åtgärder mot skadedjur
    - Saneringsgrödor
    - Biologisk reglering och bekämpning
    - Bekämpningströsklar, bekämpningsmedel och bekämpningsstrtrategier
    - Resistens mot pesticider
    - Karantänskadegörare

    Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen. (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    Frånvaro, överstigande 20 % av de gemensamma arbetstillfällena.
    Mindre än hälften av tentamenspoängen.
    Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete. (not translated)

    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena.
    Uppnått grundkunskap. (not translated)

    Assessment criteria – good (3-4)

    Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
    Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar. (not translated)

    Assessment criteria – excellent (5)

    IIntresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
    Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
    Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap. (not translated)