Eva Juslin
Obligatorisk tentamenslitteratur:
Barns lärande och utveckling:
Ackesjö, H & Persson, S, (2014) Barns erfarenheter av sociala gemenskaper i övergångarna
till och från förskoleklass. Pedagogisk Forskning i Sverige årg 19 nr 1 2014 issn 1401-6788 (finns på Moodle)
Jakobsson. A, (2012). Sociokulturella perspektiv på lärande och utveckling, lärande som begreppsmässig precisering och koordinering. Pedagogisk forskning i Sverige årg 17 nr 3-4 issn 1401-6788 (finns på Moodle)
Löfdahl, A. Who gets to play?Peer groups, power and play in early childhood settings.
(finns på Moodle)
Hwang, P & Frisén, A. (2010). Utvecklingspsykologi (s 174 - 192). Vår tids Psykologi.
Natur&Kultur.(finns på Moodle)
Imsen, G. (2013). Socialisation och utveckling (kap.3). Elevens värld Introduktion till pedagogisk psykologi.Lund: Studentlitteratur. (finns på moodle)
Möten för lärande. Pedagogisk verksamhet för de yngsta barnen i förskolan (kap 4, 5, 6)
https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?
Den unga människans identitetsutveckling:
Erling,A. och Hwang, P. (red.)(2010). Ungdomspyskologi. Sociala relationer (kap 1), kommunikation (kap.2) och Identitet, kropp och sexualitet (kap.4). Tillgänglig som E-bok (Novia)
Fhanér, S. (2010). Hur formas människan. (kap.2). Tillgänglig som E-bok (Novia)
Imsen, G. (2013). Socialisation och utveckling (kap.3). Elevens värld Introduktion till pedagogisk psykologi.Lund: Studentlitteratur. (finns på moodle)
JENNIFER WEEKS, (2015) TEENS, SEX, AND THE INTERNET ingår i Karen M. Rice and Marc V. Felizz, Global Youth : Understanding Challenges, Identifying Solutions, Offering Hope. (finns på moodle).
Hwang, P & Frisén, A. (2010). Utvecklingspsykologi (s 174 - 192). Vår tids Psykologi. Natur&Kultur. (finns på moodle)
Den äldre människan:
Jönsson, Bodil. (2011) När horisonten flyttar sig (tillgänglig som eBook (Novia)
Hwang, P & Nilsson. (2019) Utvecklingspsykologi. Valda delar, sidor 367-386 ( finns på moodle)
Rapport: https://www.agenda.fi/Rapport/att-aldras-pa-2020-talet-social-delaktighet-som-grund-for-ett-gott-aldrande/ (direkt länk finns på Moodle) (not translated)
Kursen utförs som digital kurs på Moodle (not translated)
Hemtentamen, bedöms med vitsord 0-5, se grunder för bedömning nedan. (not translated)
Swedish
18.01.2021 - 16.06.2021
15.11.2020 - 18.01.2021
Faculty of Health and Welfare
Michaela Jalava
Degree Programme in Social Services
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 credits
5.00 credits
H-5
Hemtentamen motsvarande 5sp (not translated)
Hemtentamen motsvarande 5sp
Hemtentamen öppnas 3 gånger under terminen, vecka 11,15 och 19, studerande väljer ett av dessa tillfällen, datum på läsordning och på Moodle) (not translated)
Kursen utförs digitalt 18.1.2021-16.5.2021 (not translated)
Självstudier motsvarande 134 h (not translated)
Studerande har bristfälliga kunskaper i teoriinnehållet och kan inte relatera delarna till varandra. studerande kan inte diskutera kring teorier om barns,ungas och den äldres utveckling och lärande. En helhetsmässig , resursförstärkande och reflektiv diskussion saknas. (not translated)
Studerande har ytlig kunskap om teoriinnehållet och kan enast i viss mån relatera olika delar till varandra. Studerande diskuterar endast på en ytlig nivå om teorier kring barns, ungas och den äldres utveckling och lärande och förmågan att diskutera helhetsmässigt och resursförstärkande är svag. (not translated)
På svenska
Studerande besitter innehållsmässig sakkunskap och kan relatera delar till varandra. Studerande kan diskutera och sammanfatta teorier kring barns,ungas och den äldres utveckling och lärande och kan i viss mån relatera helhetsmässigt, resursförstärkande och reflektivt (not translated)
Studerande har innehållsmässig sakkunskap på en djup och helhetsmässig nivå. Studerande kan diskutera och sammanfatta teorier kring barns,ungas och den äldres utveckling och lärande på en helhetsmässig, resursförstärkande, reflektiv och analytisk nivå (not translated)