Tommy Björklund
Angelöw, B. 2017. Ledarskapshandboken. Att utveckla och stärka ledarskapet. Kapitel 4: Medarbetarskapet (ss.36-53). Kapitel 5: Arbetsgruppen (ss. 44-53). Lund. Studentlitteratur.
Jordan, T. 2013. Konfliktlösningens ABC. version 2. Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap.
Göteborgs universitet.
Kilmar K. 2017, Att utveckla medarskapet i organisationer. Ingår i Ahl, H, Bergmo-Prvulovic, I och
Kilhammar, K (red) 2017. HR. Att ta tillvara mänskliga resurser. Lund. Studentllitteratur. (ss. 31-43)
Larsson, G, Zander, A, Lönngren, M, Malmqvist Johansson, M. 2022. Utvecklande medarbetarskap.
Lund. Studentlitteratur. (ss.17-23, 31-40)
Nilsson, B. 2009. Samspel i grupp. Kapitel 10: Att arbeta i grupp - samarbete, beslut, problem och
konflikt (ss. 145-169). Lund. Studentlitteratur.
SOAMK. 2023. Kompetenser för Socionom YH.
Svedberg L.2016. Gruppsykologi. Om grupper, organisationer och ledarskap. Kapitel 18: Arbetsgruppens identitet. (ss. 169-191). Lund. Studentlitteratur.
Talentia: Eden för yrkespersoner inom socialbranchen
Tufvesson, A.2022. Aktivt medarbetarskap. Stockholm.Liber
.
Nätsidor: (läkarna till sidorna finns på kursens moodlesida).
Arbetarskyddcentralen: Gott uppförande tillåtet - osaklig behandling förbjuden
Arbetarskyddsförvaltningen: Arbetarskydd
Arbetshälsoinstitutet
Hyvinvoiva hoiva. Välmående omsorg. Övergripande modell för arbetshälsa
Hyvinvoiva hoiva. Välmående omsorg. Medarbetaren som främjare av det egna välbefinnandet
Lag om yrkesutbildade personer inom socialvården
Social- och hälsovårdsministeriet: Arbetslivet
Suomen työnohjaajat ry - Arbetshandledning
Talentia: Info om arbetslivet
Talentia. Työolobarometri 2024
Työn imu-testi
samt övrigt material på moodle. (not translated)
Kursen avläggs genom självstudier och examineras i tre delar.
Handledning fås via handlednigsforumet på Moodle. (not translated)
Examination 1: Arbetslivet (1 sp)
Bedömningsområden
- innehållsmässig sakkunskap
- förmåga att sammanfatta och strukturera material ur ett medarbetarperspektiv
Bedömning 0-5.
Examinator: Tommy Björklund
Examination 2: Medarbetarskap (1,5 sp)
Bedömningsområden
- förankring i kursmaterial
- proaktivt och medvetet medarbetaransvar
- förmåga till kritisk självreflektion
- professionellt förhållningssätt
Bedömning 0-5.
Examinator: Tommy Björklund
Examination 3: Medarbetarprofil och självutvärdering (0,5 sp)
Bedömningsområden:
- förmåga att presentera sig själv som en professionell medarbetare inom det sociala området
- förmåga till utvecklingsinriktad självutvärdering
Bedömning 0-5.
Examinator: Tommy Björklund (not translated)
Swedish
01.02.2025 - 31.12.2025
02.12.2024 - 15.12.2025
Faculty of Health and Welfare
Susanne Davidsson, Tommy Björklund
Kursansvarig: Tommy Björklund
Meddelas senare.
Ifall kursen behöver avläggas under januari 2025 kontaktas utbildningsledare Sofia Saloranta.
AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i
examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av
språkdräkt. Studerande anger i text i slutet på examinationen hur och var AI använts. (not translated)
Degree Programme in Social Services
0.00 credits
0.00 credits
H-5
Diskussion med yrkesverksamma och alumner inom det sociala området. (not translated)
Examination 1: Arbetslivet (1 sp)
Sammanfatta kursmaterialet utgående från följande kursinnehåll:
- arbetstagarens rättigheter och skyldigheter
- arbetsavtal
- arbetshälsa
- arbetshandledning
- professionsrelaterad intressebevakning
Examinationen ska du ha ett tydligt fokus på medarbetarens skyldigheter och rättigheter. Examinationen ska inte fokusera på ledarens motsvarande roll. Ledarens perspektiv behandlas i kursen Ledarskap och utvecklingsarbete 5 sp. Kurslitteraturen finns på moodle och ska användas för att behandla de givna teman i examinationen. Observera att professionsrelaterad intressebevakning innebär facklig intressebevakning (Se t ex Talentia).
Examination 2: Medarbetarskap (1,5 sp)
Bearbeta och reflektera kring följande frågeställningar utgående från kursmaterialet och personliga
diskussioner (fråga 2.4)
2.1 Vad innebär ett aktivt och ansvarstagande medarbetarskap?
2.2 Vad betyder Eden för yrkespersoner inom socialbranschen för dig? Hur kommer du att konkretisera edens principer i arbetslivet?
2.3 Hur ser du på dig själv som medarbetare? Vilka är dina styrkor, svagheter och utvecklingsområden?
Läs sedan materialet Medarbetarskapets mjuka sidor (se Mappen kursmaterial 2025). Fyll därefter i Medarbetarformuläret som finns i Mappen kursmaterial 2025. Reflektera kring hur du på basen av uppgiften uppfattar dig själv som medarbetare. Inkludera dina reflektioner i 2.3.
2.4 Hur ser andra på dig som medarbetare? Vilka är dina styrkor, svagheter och utvecklingsområden?
För uppgiften ska du diskutera med minst två nuvarande eller tidigare kolleger från arbetslivet eller praktiken.
2.5 Vad kännetecknar ett bra arbetsteam? Vilket är ditt och andra medarbetares ansvar för arbetsteamets mål, effektivitet, utveckling, välmående och arbetsklimat?
2.6 Hurdana planer har du för utveckling av din kompetens, arbetsförmåga och arbetshälsa?
Gå också igenom materialet som fnns på sidan Övergripande modell för arbetshälsa som finns länkat i Mappen kursmaterial 2024. Fyll sedan i "Työn imu testet" där du kan testa på att bedöma din egen arbetshälsa (Se länk i Mappen kursmaterial 2025) och gör testet i relation till en praktik-, eller arbetsplats där du jobbat mycket. Skriv en kort sammanfattande analys utgående från ditt test. Tänk kritiskt. Vad kan testet ge för associationer? Hur ser du på ditt eget testresultat-ger det dig några insikter? Inkludera i punkt 2.6.
Examination 3: Medarbetarprofil och självutvärdering (0,5 sp)
Gör en muntlig presentation i form av en rekryteringsvideo. Presentera dig som en arbetssökande där det framgår dina kompetenser och information om dig som medarbetare. Examination 1 och 2 bör vara avlagda innan Medarbetarprofilen lämnas in. I kommentarsfältet vid inlämning skriver studerande in sin självutvärdering för hela kursen samt förslag till vitsord. (not translated)
Kursen kan avläggas under tiden 1.2-31.12.2025.
Studerande får feedback på uppgifterna i anslutning till inlämningen. Sammanfattad feedback fås efter examination 3 via mejl. (not translated)
3 sp = 81 h (not translated)