Janina Dahla
Rekommenderad litteratur
Andersson, C., Fagerström, U. (2020). Rörelseglädje för hållbara barn. Fysisk aktivitet och välbefinnande i förskolan. Stockholm: Gothia Fortbildning.
Freire, P. 1993. Pedagogy of the oppressed. New York: Continum.
Huhtinen-Hildén L., Lamppu M. (Eds.)., (2018). Odottamattomia aarteita: Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Metropolia Ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152798/2018_huhtinen_hilden_lamppu_odottamattomia_aarteita_ERILLISJULKAISU.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Hytti, T., Kähkönen, P. (2019) Pelillisyys ja leikillisyys aikuissosiaalityössä. Socca. https://www.socca.fi/files/8590/Pelillisyys_ja_leikillisyys_aikuissosiaalityossa_-opas.pdf
Karjalainen, A-L. (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus. Otavan kirjapaino.
Karlsson, L. 2000. Sadutus – Avain osallistavaan toimintakulttuuriin. Jyväskylä: PS-kustannus.
Karlsson, L. Barnen berättar -projektet https://www.edu.helsinki.fi/lapsetkertovat/svenska/Publikationer/KullerbyttaLiisa.htm
Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Tampere: Vastapaino.
Lahdelma, H. (2021). Uppmärksamhet genom innogympa. Valteri.
Mihaly Csikszentmihalyi. 2008. Flow: The Psychology of Optimal Experience / Flow: Den optimala upplevelsens psykologi.
Olsson, E, Martin, I. 2012. Socialt arbete med grupper. Lund: Studentlitteratur
Räty, K. 2011.Elämyspedagoginen ohjaaminen – Ajatuksia kokemuksellisesta oppimisesta. Lahti: Outward Bound Finland ry.
Sjøvold, E. 2008. TEAMET - Utveckling, effektivitet och förändring i grupper. Malmö: Liber.
Strömberg, C. 2008. Goda grupper med pedagogisk dramalek. Varberg: Argument förlag
Wikander, S. 2008. Massagesagor – Beröring som ökar ditt barns lugn, empati, kreativitet och självkänsla. Ica bokförlag.
Öhman, M. 2011. Det viktigaste är att få leka. Stockholm: Liber. (not translated)
Praktiska och teoretiska distansuppgifter (not translated)
Inlämnings uppgift :Processhandledning ,gruppdynamik och Sociokulturell inspiration (1,5sp)
Studerande bedöms enligt förmåga
-till innovation
-till reflektion
-att knyta an till teori och hänvisa till källor
-följa anvisningarna för uppgiften
Inlämningsuppgift 1,5sp: Tillämpar funktionell metod/metoder i autentisk miljö
- workshop relevans, syfte och målsättning är tydligt uttalat och motiverat
- Plan för utförandet, förtydligar ett pedagogiskt upplägg
- Utvärderat och reflekterat över deltagarnas möjlighet till deltagande och upplevelse
- Reflekterat över handledning och engagemang
-Självreflektion: -Förmåga att reflektera kring tillämpning av funktionella metoder och professionellt förhållningssätt (not translated)
Swedish
01.01.2025 - 31.12.2025
02.12.2024 - 31.12.2024
Faculty of Health and Welfare
Janina Dahla
AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt. Studerande anger i text i slutet på examinationen hur och var AI använts.
Kort individuell feedback via studieplattformen Moodle då kursen är avlagd under utsatt tid (not translated)
Degree Programme in Social Services
0.00 credits
0.00 credits
H-5
Studerande kontaktar en verksamhet inom socialt arbete. Planerar en Workshop i samarbete med verksamheten. Studerande planerar och utför workshop och handleder en grupp deltagare
Utförligare instruktioner finns på kursens studieplattform Moodle (not translated)
De två distansuppgifterna skall vara utförda/ inlämnade inom utsatt tid (2.1-31.12.25) Kort individuell feedback ges på moodle när kursens samtliga uppgifter är inlämnade
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens.
I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd
Kursansvarig lärare Janina Dahla. janina.dahla@novia.fi (not translated)
distans 2.1-31.12.25 (not translated)