Janina Dahla
Litteraturtips:
Barth, T., Børtweit, T. & Prescott, P. 2015. MI - att samtala om förändring. Malmö. Gleerups Utbildning AB
Helminen, J. toim., 2016. Sosiaaliohjaus- lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki. Edita.
Helminen, J. (toim.) (2017) Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Helsinki: Edita. (sivut 78–258)
Holm Ivarsson, B. 2013. MI - motiverande samtal : praktisk handbok för socialt arbete : med exempel från socialtjänst, beroendevård, ungdomsvård, behandlingshem, arbetsförmedling, kriminalvård. Stockholm. Gothia
Kananoja, A., Lähteinen, M.& Pirjo Marjamäki (toim). 2016. Helsinki. Sosiaalityön käsikirja. Tietosanoma.
Tillämpningsguide för socialvårdslagen 2017:8. Social- och hälsovårdsministeriet.
Laaksonen,H,Laitinen,H.Hiilamo,H. (toim)2020.Sosiaali-ja terveydenhuollon järjestelmä. Helsinki.Sanoma Pro
Näkki,P. Sayed,T.(toim)2015. Asiakastyö menetelmiä sosiaalialalla.Helsinki: Edita.
Lagar:
Förvaltningslag 434/2003
Socialvårdslagen 1301/2014
Lagen om klienthandlingar inom socialvården 254/2015
Lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 812/2000
Hälsovårdslagen 1326/2010
Lagen om patientens rättigheter och ställning 785/1992
Mera ingående information och material finns tillgängligt på studieplattformen Moodle (not translated)
Kursen avläggs genom självstudier och examineras i 2 delar
Praktiska och teoretiska distansuppgifter. (not translated)
Inlämningsuppgift 1. Klientarbete och servicehandledning,och grundläggande principer för god dokumentation 3 sp(0-5)
- Svarar på uppgiftens alla frågor, beskrivande och reflekterande text.
- Tillämpar juridiska föreskrifter
- Beskriver och visualiserar klientprocessen och dess delar
- Strukturerad dokumentering beskrivs och tydliggörs utifrån principerna
- Professionellt förhållningssätt
Inlämningsuppgift 2. Resursförstärkande och delaktighetsfrämjande servicehandledning 2sp(0-5)
- Studerande har följt givna instruktioner
- Förmåga och att förtydliga betydelsen av resursförstärkande och delaktighetsfrämjande handledning och metoder
- Tillämpar professionellt förhållningssätt
- Studerande har tillämpat teori, juridiska föreskrifter och metoder
- Relevanta källor och källförteckning
- Tydligt och informativt muntligt framförande, innehållet förtydligas också visuellt . (not translated)
Swedish
01.01.2024 - 31.12.2024
02.12.2023 - 01.12.2024
Faculty of Health and Welfare
Janina Dahla
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens.
I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd
Handledning sker i första hand digitalt via kursens handledningsforum
Kursansvarig lärare: Janina Dahla (janina.dahla@novia.fi) (not translated)
Degree Programme in Social Services
0.00 credits
0.00 credits
H-5
Under kursens gång förväntas studerande ta kontakt med en servicehandledare för att bekanta sig med socionomens yrkesroll, klientarbete och servicehandledning inom valfri serviceuppgift . (not translated)
Kursen kan utföras på valfri tidpunkt medan kursen är öppen. (2.1-31.12.2024)
Kort individuell feedback ges på moodle när kursens samtliga uppgifter är inlämnade . (inom 3 v) (not translated)
Under tiden 2.1.-31.12.24 (not translated)
Examination och självstudier 5 sp= 135 h
Kursen utförs digitalt och består av praktiska och teoretiska distansuppgifter.
Examinationsuppgifterna kan utföras på valfri tidpunkt medan kursen är öppen. (not translated)