Janina Dahla
Litteraturtips:
Barth, T., Børtweit, T. & Prescott, P. 2015. MI - att samtala om förändring. Malmö. Gleerups Utbildning AB
Helminen, J. toim., 2016. Sosiaaliohjaus- lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki. Edita.
Helminen, J. (toim.) (2017) Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Helsinki: Edita. (sivut 78–258)
Holm Ivarsson, B. 2013. MI - motiverande samtal : praktisk handbok för socialt arbete : med exempel från socialtjänst, beroendevård, ungdomsvård, behandlingshem, arbetsförmedling, kriminalvård. Stockholm. Gothia
Kananoja, A., Lähteinen, M.& Pirjo Marjamäki (toim). 2016. Helsinki. Sosiaalityön käsikirja. Tietosanoma.
Tillämpningsguide för socialvårdslagen 2017:8. Social- och hälsovårdsministeriet.
Laaksonen,H,Laitinen,H.Hiilamo,H. (toim)2020.Sosiaali-ja terveydenhuollon järjestelmä. Helsinki.Sanoma Pro
Näkki,P. Sayed,T.(toim)2015. Asiakastyö menetelmiä sosiaalialalla.Helsinki: Edita.
+ insatt på Moodle finns också studiematerial , artiklar och internetsidor, samt valfri litteratur enligt val av tema till examination
Lagar:
Förvaltningslag 434/2003
Socialvårdslagen 1301/2014
Lagen om klienthandlingar inom socialvården 254/2015
Lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 812/2000
Hälsovårdslagen 1326/2010
Lagen om patientens rättigheter och ställning 785/1992
Mera ingående information och material finns tillgängligt på studieplattformen Moodle (not translated)
kursen avläggs genom självstudier och examineras i 2 delar
praktiska och teoretiska distansuppgifter. (not translated)
Examination del.1: Klientarbete och Servicehandling enligt Socialvårdslagen och Speciallagar – Reflektion och Praktisk Intervju 3sp(0-5)
- Svarar på uppgiftens alla frågor, beskrivande och reflekterande text.
- Tillämpar juridiska föreskrifter
- Beskriver och visualiserar klientprocessen och dess delar
- Strukturerad dokumentering beskrivs och tydliggörs utifrån principerna
- Professionellt förhållningssätt
Examination del 2 Resursförstärkande och delaktighetsfrämjande servicehandledning 2sp(0-5)
- Studerande har följt givna instruktioner
- Förmåga och att förtydliga betydelsen av resursförstärkande och delaktighetsfrämjande handledning och metoder
- Tillämpar professionellt förhållningssätt
- Studerande har tillämpat teori, juridiska föreskrifter och metoder
- Relevanta källor och källförteckning
- Tydligt och informativt muntligt framförande, innehållet förtydligas också visuellt . (not translated)
Swedish
01.01.2025 - 31.12.2025
02.12.2024 - 31.12.2024
Faculty of Health and Welfare
Janina Dahla
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens.
I sådana fall används bedömingsskala godkänd/ underkänd
Handledning sker i första hand digitalt via kursens handledningsforum
Kursansvarig lärare : Janina Dahla )janina.dahla@novia.fi)
AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt. Studerande anger i text i slutet på examinationen hur och var AI använts.
Kort individuell feedback via studieplattformen Moodle då kursen är avlagd under utsatt tid (not translated)
Degree Programme in Social Services
0.00 credits
0.00 credits
H-5
Under kursens gång förväntas studerande ta kontakt med en servicehandledare inom socialt arbete för att bekanta sig med socionomens yrkesroll, klientarbete och servicehandledning inom valfri serviceuppgift och med fokus på socialt arbete. (not translated)
Kort individuell feedback ges på moodle när kursens samtlioga uppgifter är inlämnade och inom utsatt tid. (not translated)
Under tiden : 2.1.-31.12.25 (not translated)
Examinationer och självstudier 5sp = 135H
Kursen utförs digitalt och består av praktiska och teoretiska distansuppgifter.
Examinationsuppgifterna kan utföras på valfri tidpunkt medan kursen är öppen. (not translated)