Daniela Sundell
Litteraturtips:
Brusén, Peter 2021. Det gåtfulla mötet : tankar om funktionshinder och människors möten ur ett mångvetenskapligt perspektiv.
Drakos, G. & Hydén, L-C. (red.): Diagnos och identitet. Gothia förlag 2011
Forskning om funktionshinder pågår http://www.cff.uu.se/Tidskrift_/
Handbok för handikappservice: https://www.thl.fi/sv/web/handbok-for-handikappservice
Helminen, J. Sosiaaliohjaus lähtökohtia ja käytäntöjä. Edita 2016
Mari Kivistö & Martina Nygård (toim.) Yhdessä eteenpäin
– asiakasosallisuus vammaissosiaalityössä. THL - Työpaperi 42/2019
Lindqvist, R. Funktionshinder i välfärdssamhället. 5 uppl. Gleerups 2022
Näkki, P. ja Sayed, T. (toim): Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Edita 2015
Räty, R. & Tolvanen, T.: Sosionomi (AMK) vammaistyön osaajana I 14 puheenvuoroa sosionomien (AMK) asemasta Suomen hyvinvointiasiantuntijajärjestelmässä. Raportteja ja tutkimuksia 2/2008. 13 s.
Sams - samarbetsförbundet kring funktionshinder r.f http://samsnet.fi/
Heister, Trygg 2009. Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik
Sjöblom, S. (2008) Har de blivit hjälpta så att de blivit stjälpta?En studie i socialarbetets potential och gränser för handikappservice. FKKC rapporter 2/2008.Tillgänglig på http://www.sosnet.fi/loader.aspx?id=9b8a9d6d-f611-4928-97c2-4bc8c84648df
Suominen, S. &Tuominen, M. (2007) Palveluohjaus. Portti itsenäiseen elämään.
Papunet - Tillgänglig kommunikation http://papunet.net/svenska
Peterson, G., Ekensteen, W. och Rydén, O.: Funktionshinder och strategival. Studentlitteratur 2006
Tideman, M. (red.). Perspektiv på funktionshinder & handikapp. Studentlitteratur 2011
+ valfri litteratur, artiklar och internetsidor, samt studiematerial ätts ut på Moodle.
Söderman,L.(red.) Nya omsorgsboken. Liber.2011.(även den uppdaterade versionen)
Papunet - Tillgänglig kommunikation http://papunet.net/svenska
Tossebro,J.(red) 2011.integrering och inkludering,
Fler källor och material finns på kursens Moodlesida (not translated)
Kursen är en digital kurs med material och inlämning i Moodle. (not translated)
Del I: Begrepp och definitioner (0,5 sp)
- professionellt förhållningssätt
- förmåga till kritiskt och utvecklingsinriktat tänkande
- förmåga att redogöra, diskutera och reflektera relevanta begrepp och definitioner
- förmåga att använda relevanta källor, även utöver de som anges i kursen
Del II: Tillgänglighet, hjälpmedel, AKK och servicesystem (2 sp)
- förmåga till kreativt och kritiskt tänkande
- förmåga att på ett åskådligt sätt dokumentera konkreta hinder/utmaningar och möjligheter/styrkor i anslutning till olika funktionsnedsättningar
- förmåga att använda relevanta källor, även utöver de som anges i kursen
- förmåga att koppla teoretiska perspektiv till det praktiska
Del III: Tillämpning (2,5 sp)
- förmåga att förstå, redogöra för och tillämpa det sociala servicesystemet för personer med funktionsnedsättningar
- förmåga att göra en bedömning av funktionsförmåga och se servicebehov hos kunden
- förmåga att beakta brukar- och anhörigperspektivet i handledningsarbete
- förmåga att redogöra för och se kunden i relation till en handikapporganisation
- förmåga att använda relevanta källor, även utöver de som anges i kursen
Studerande får feedback på uppgifterna i anslutning till den sista uppgiften. (not translated)
Swedish
01.01.2025 - 31.12.2025
02.12.2024 - 31.12.2024
Faculty of Health and Welfare
Daniela Sundell
Kursen är en digital kurs med tips på material och inlämning på Moodle. Handledning fås via kursens handledningsforum av kursansvarig i regel på måndagar under tiden då kursen är öppen.
Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt. (not translated)
Degree Programme in Social Services
0.00 credits
0.00 credits
H-5
Individuella inlärningsuppgift 5 sp i tre delar:
Del I: Begrepp och definitioner (0,5 sp)
Del II: Tillgänglighet, hjälpmedel, AKK och servicesystem (2 sp)
Del III: Tillämpning (2,5 sp) (not translated)
Uppgifterna inlämnas 2.1-31.12.2025 enligt eget önskemål. Skriftlig feedback ges på kursens Moodlesida och bedömning i Peppi inom tre veckor efter att kursens alla uppgifter är inlämnade. (not translated)
Oberoende av tid och plats 2.1-31.12.2025 (not translated)
Självstudier 135 h (not translated)
Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte (not translated)
1: Uppgiften är en sammanfattning som främst direkt återger materialet. Centrala begrepp problematiseras inte och uppgiften består i stor utsträckning av individuella erfarenheter.
2: Uppgiften är en sammanfattning som mer eller mindre direkt återger materialet. Det kritiska tänkandet syns i begränsad utsträckning. (not translated)
3: Centrala aspekter i uppgiften förklaras med egna ord. Temat behandlas tydligt och strukturerat. Studerande reflekterar kring temat och analyserar det med stöd av litteratur.
4: Det använda materialet analyseras och sammanställs. Temat behandlas tydligt och välstrukturerat. Uppgiften visar att studerande satt sig in i ämnet och fått nya insikter. (not translated)
5: Uppgiften baserar sig på ett mångsidigt material och utgör en syntes. Studerande argumenterar för sammanhang, föreslår nya synsätt på temat samt motiverar sina val. (not translated)