Nadja Suomela
Hagman, P. Om tron. Att söka den djupa verkligheten. Artos, 2018.
Där nöden är störst : en introduktion i diakoni ur finländsk synvinkel
Kummel-Myrskog, Pia ; Sarelin, Birgitta ; Ekstrand, Sixten ; Malkavaara, Mikko, Kyrkostyrelsen, 2009
Kirkko epävarmuuksien ajassa. Suomen evankelis-luterilainen kirkko 2020–2023.
Salomäki, H., Ketola, K., Komulainen, J., Salminen, V-M. & Sohlberg J. Suomen ev.-lut. kirkon tutkimusjulkaisuja 147, Kirkon tutkimus ja koulutus, Helsinki 2024
"Man ska vara sig själv". En bok om ungdomar, tro och delaktighet. Försling, J., Gustavsson C., Wenell, F. (red). Tro & Liv Skriftserie, 2019
Millenialernas stigar. Vägar till en äkta och närvarande kyrka, (red.) Vappula, K. Publikationer från Ev.-luth. kyrkan i Finland 135, Kyrkostyrelsen, Helsingfors 2023
Så att ingen blir ensam #ingenblirensam Riktlinjer inom det fostrande arbetet i Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland för förebyggande av utanförskap Publikationer från Ev.-luth. kyrkan i Finland 103 Kyrkan och verksamheten Kyrkostyrelsen Helsingfors 2021
Unga i församlingen, Kyrkostyrelsen 2013
Svensk psalmbok för den evangelisk-lutherska kyrkan i Finland
Tjäna Herren med glädje. Handledning för högmässan. 2012 Tillgänglig:
http://sakasti.evl.fi/sacrista.nsf/sp?open&cid=publikation&tit=Tj%C3%A4na-Herren-med-gl%C3%A4dje-sv
Övrig litteratur och material enligt anvisningar av kursansvarig lärare i Moodle. (not translated)
Kursen är en självstudiekurs (e-kurs) på Moodleplattformen. Kursen genomförs som självständiga studier och övningar enligt instruktioner i Moodle. (not translated)
Swedish
03.01.2025 - 31.12.2026
01.11.2024 - 23.09.2026
Nadja Suomela
Denna kurs kan genomföras endast av socionomstuderande som valt tilläggsbehörigheten diakoni eller kyrkans fostran eller av anmälda deltagare i Öppna YH studiehelheten Diakoni 40/90 sp eller Kyrkans fostran 40/90 sp. (not translated)
Degree Programme in Social Services
0.00 credits
0.00 credits
H-5
Studerande bekantar sig på egen hand med församlingsverksamhet/arbete enligt instruktioner på Moodle. (not translated)
Kursen kan genomföras när som helst under perioden 1.1.2025-31.12.2026. Du kommer överens om din individuella deadline med kursansvarig i början av kursen enligt instruktioner på Moodle. (not translated)
Kursen kan genomföras när som helst under perioden 1.1.2025-31.12.2026. Du kommer överens om dina individuella deadlines med kursansvarig i början av kursen enligt instruktioner på Moodle. (not translated)
The course includes 5 credits. This means a total of 5 x 27 h = 135 h of work for you as a student. The modules in Moodle show workload per module.
The studies are carried out on their own.
Students' understanding is on an extremely general and superficial level. Failed assignments. Students use unedited AI-generated text as their own writing. Student does not use Novia's writing instructions as they must be used according to the examination task.
Student has in a basic way been able to observe and analyze the knowledge and has been able to make their own applied reflections.
Student has been able to observe and analyze the knowledge and in addition has shown clarity about key concepts and definitions. The text shows logic in structure and student can also make relevant, reflective parallels to worklife, church life and relevant sources.
Student shows strong clarity and maturity in their understanding, beyond the ordinary. Can reflect on the various phenomena in an in-depth way and can connect them to working life, church life and relevant sources. Student shows strong commitment to their task.