Nadja Suomela
Following sources are used in home exam:
Mattson, T. (2017) Kunskap och lärande i socialt arbete. Om socialarbetare och viljan att veta. s. 43-78. Gleerups
Parrish, M.(2012) Mänskligt beteende. Perspektiv inom socialt arbete. s. 14-47 samt 130-171. Liber
Säljö, R. (2015) Lärande. En introduktion till perspektiv och metaforer. Gleerups - valda delar ur denna fås av kursansvarige
Following sources are used in self study:
Johansson, T. m.fl. (2013) Uppväxtvillkor - samhälle och individ i förändring. Liber
Other scientifical sources
Lectures, team work, own independent work
Final evaluation is based on approved presence at occasions that demands obligatory presence. Approved lifeline analysis and approved homexam
Swedish
08.09.2021 - 31.12.2021
01.08.2021 - 30.09.2021
Faculty of Health and Welfare
Pia Höglund-Ingo
Mera detaljerade uppgifter ges kring självstudiearbete och tentamen i samband med kursstart. Notera att första tillfället är alltid obligatoriskt (not translated)
Degree Programme in Social Services
Vasa, Wolffskavägen 31
0.00 credits
0.00 credits
H-5
Approved Home exam
Approved lifeline analysis
På kursen medverkar lärarauskultant som åhörare (not translated)
Vid introduktionen av kursen fås ett detaljerat tidsschema på vad som händer inom ramen för kursen. Kursöversikten hittar du på moodlecourses på pedagogikkursen. Ungeförlig tidtabell för kursen. Vid kursstart ges en mera detaljerad beskrivning (kursöversikt) kring hur kursen förverkligas:
v. 36 - 3 timmar - Tema: Presentation av kursen och introduktion till ämnet. Instruktioner för hemtentamen samt instruktioner för livscykelanalys. Lärande och pedagogik i teorin och praktiken och socionomen i sin roll som stödjande av andras lärande, tillväxt och utveckling (Introducerande tillfälle kräver obligatorisk närvaro)
v. 37 - 3 timmar - Tema:Livslinjen
v. 38 - 3+3 timmar - Presentation/diskussion kring egen och andras livslinjer. Olika synsätt på hur vi mänskor lär oss något. Mänskosyn och kunskapssyn. Olika synsätt på hur vi mänskor lär oss något samt synsättens konsekvenser för pedagogen(socionomen) och "den andre".
v. 40 - 3 timmar - Olika synsätt på lärandet fortsätter
v. 41 - 3 timmar - Lärstilar- och strategier, multipla intelligenser samt högkänslighet och påverkan på lärande, övningar (Tillfället kräver obligatorisk närvaro) (not translated)
Autumn 2021
21 timmar föreläsning och övningar
57 timmar eget arbete (tentamen och livslinjeanalys) (not translated)
The student treats the question on a very general and superficial level
The student has answered the question and is able to do own reflections
The student has in a clear way answered the question and shows also clearity over concepts and definitions. Text shows logic and student is able to to relevant, reflective parallels
Student shows clarity and maturity in understand, above what is the usual. Can reflect upon pedagogical phenomena in a deep way