Pia Höglund-Ingo
Valda delar ur följande litteratur:
Alanen, O. & Kotkavuori, A.(2013) Proffs på att bry sej om. Vamos handbok i uppsökande ungdomsarbete. Helsingfors diakonissanstalt
Börjesson, M.(2019) Hälsofrämjande samtal med tonåringar och unga vuxna. Studentlitteratur
Hwang, P. & Nilsson, B. (2019) Utvecklingspsykologi. Natur och Kultur
Johansson, T. f.fl (2013) Nya uppväxtvillkor - samhälle och individ i förändring. Liber
Karlsson, A. & Linde, J. (2021) När samhället blir förälder. Studentlitteratur
Mattila, L. (2015) att bygga bärande relationer. Om vuxenvärldens möjligheter i arbetet med utsatta barn och ungdomar
Schröder, M. & Tuisku, J. (2015) Fritidshemmets uppdrag. Liber
Sorbring, f.fl. (2015) Att förstå ungdomars identitetsskapande. En inspirations- och metodbok. Liber
Marcia, J. Utvecklingspsykologi
Lagar och förordningar som berör ungdomsåren
Källor utgående från studerandes valda fördjupningsområde i kursen
Övrigt av kursansvarige och kompanjonlärare anvisad litteratur (not translated)
Föreläsningar, simulationer, studiebesök, individuella arbeten och pararbeten (not translated)
Swedish
01.09.2022 - 31.12.2022
15.06.2022 - 28.09.2022
Faculty of Health and Welfare
Pia Höglund-Ingo, Peter Edelsköld, Vasa Socionom
Kursen har reviderats genom tidigare studerandeutvärderingar
Kurslärarna utvärderar sina delar genom kommentarsfältet i Moodle (not translated)
Degree Programme in Social Services
Vasa, Wolffskavägen 31
0.00 credits
0.00 credits
H-5
Detaljerade uppgifter och instruktioner till examinationen av de olika förverklingsdelarna finns på Moodle vid kursstart (not translated)
Egna Studiebesök
Egen inläsning och reflektionsuppgifter (not translated)
Detaljerad kursöversikt och överenskommelser kring delexaminationer introduceras och diskuteras i samband med kursstart. På moodle finns detaljerade instruktioner för de olika examinationsuppgifterna för de olika förverklingsdelarna samt instruktioner för loggboken. (not translated)
Kursen får schemaläggas enligt följande:
- 29.9 - 8.30-16.00 (Pia Höglund-Ingo, närundervisning. Introduktion till profilstudier, instruktioner för Delexamination 1 samt Loggboken)
27.10 - 8.30 - 11.30 (Pia Höglund-Ingo, närundervisning. Vi avslutar Delexamination 1. och samma dag fortsätter:
12.15-16.00 - Peter Edelsköld, Via Teams Delexamination 2.
17.11 - 8.30-16.00 - Peter Edelsköld , närundervisning. Delexamination 3 introduceras
15.12 - 8.30 - 16.00 - Pia Höglund-Ingo och Peter Edelsköld, närundervisning. Delexamination 3 avslutas och eftermiddagen används till Grande Final och kurssammanfattning och avslutning (not translated)
32 timmar närstudier
238 timmar eget arbete (not translated)
Kursen består av 4 förverklingsdelar.
Förverklingsdelarna fördelar sej enligt följande:
1. Ungas utveckling - 3 sp - Examinator: Pia Höglund-Ingo
2. Ungdomar i olika livssituationer - 4 sp - Examinator: Peter Edelsköld
3. Funktionella metoder bland Unga - 2 sp - Examinator: Peter Edelsköld
4. Loggbok - 1 sp - Examinator: Pia Höglund-Ingo
Pia Höglund-Ingo fungerar som kursansvarig för Profileringsstudierna 10 sp (not translated)
Studerande visar förståelse på en ytterst allmän och ytlig nivå.
Studerande har inte fullgjort någon av de 4 delexaminationerna och varit frånvarande och inte kompletterat frånvaro (föreläsningar, grupp-arbeten samt studiebesök). Studerande har varit oengagerad i samband med grupparbeten. Studerande har inte lämnat in slutrapportering (=Kursens loggbok) (not translated)
1 - Studerande har till väsentliga delar följt anvisningarna för arbetet ifråga, har genomfört observation och analys, men visar ytlig kunskap om sitt ämnesområde. Det finns brister i källanvändning men adekvat litteratur har använts om än i begränsad utsträckning. Studerande har svårigheter att delta i diskussionen kring arbetet och visar bristfällig förmåga att granska och kommentera andras arbeten. Studerande har dock klart besvarat frågan/frågorna
2 - Studerande har till stora delar följt anvisningarna för det skriftliga arbetet men visar allmän kunskap om sitt ämnesområde. Användningen av olika källor är god och adekvat litteratur har använts om än i något begränsad utsträckning. Den studerande har svårigheter i att leda diskussionen kring arbetet och visar något bristfällig förmåga att granska och diskutera andras arbete (not translated)
3 - Studerandande har till stora delar följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och genomfört observation och analys och visar klarhet över centrala begrepp och definitioner. Tillämpningen av den litteraturbaserade kunskapen är något begränsad men källkritiken är god. Studerande kan diskutera sitt arbete men den kritiska granskningen och diskussionen kring andras ämnen är något bristfällig
4 - Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar goda ämneskunskaper och klarhet över centrala begrepp och definitioner. Vald litteratur är adekvat om än det finns vissa marginella brister. Källkritiken är god. Studerande kan diskutera sitt arbete, ställa relevanta frågor och även kritiskt granska andras arbeten (not translated)
5 - Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar synnerligen goda ämneskunskaper. Omfattningen av litteratur är berömlig och källkritiken är god. Den studerande kan ställa relevanta frågor och leda diskussionen vid framförandetillfället. Det skriftliga arbetet visar på något utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt) (not translated)