Nadja Suomela
Lätt, C. (2015) Ny som chef - Ny som ledare. Liber
ELLER
Thylefors, I (2022) Chef och ledarskap inom välfärdssektorn, Natur och kultur
Eide T. och Adland C. (2021) Etikhandboken för socialt arbete. Reflektion, organisation, ledning. Liber kapitel 10 Ledning och etik s. 191-206
Elmholdt, C. m.fl (2015) Ledarskapets psykologi. Att leda medarbetare i en föränderlig värld. Gleerups
Mellner, C. och Aronsson G., Hållbart ledarskap i komplexa organisationer och verksamheter, Socialmedicinsk tidskrift 2/2018.
Velten, J., Tengblad S., och Heggen R. (2018) Medarbetarskap - så får du dina medarbetare att ta initiativ och känna ansvar. Liber. Inledning och sammanfattning s. 8-19
Wolmesjö, M. och Fagerström B. (2020) DIGITALISERING, LEDARSKAP & FÖRÄNDRING I VÄLFÄRDSVERKSAMHETER – På väg mot ett digitaliserat ledarskapande, Högskolan i Borås
Övrigt av kursansvarig anvisat material (not translated)
Alternativ 1 (dagstudier): Föreläsningar, workshops, utvecklingssamtal, gästföreläsare från sociala branschen, litteraturstudier och egen examinationsuppgift individuellt eller i par. Praktiska övningar på Solgård tillsammans med nursingstuderande och reflektionsdagbok. Studerande från USO21D-V studerar i första hand enligt dagstudiealternativet.
Alternativ 2 (flerformsstudier): Se kursens alternativa prestationssätt. (not translated)
Swedish
08.01.2024 - 05.05.2024
01.12.2023 - 07.01.2024
Faculty of Health and Welfare
Nadja Suomela
Degree Programme in Social Services
Vasa, Wolffskavägen 31
0.00 credits
0.00 credits
H-5
Alternativ 2 (flerformsstudier): Det går att delta i kursen enligt flerformsmodellen. Anmälan till flerformsalternativet görs i Moodle senast i samband med första närstudietillfället och är bindande. En studerande som inte gjort någon anmälan antas studera enligt dagstudiealternativet.
Deltagande i anvisade föreläsningar och workshops och utvecklingssamtal. Gästföreläsare från sociala branschen, litteraturstudier och individuell examinatiosnuppgift (mera omfattande). (not translated)
Gästföreläsare från sociala branschen deltar.
Praktiska övningar på Solgård i samarbete med nursingstuderande. (not translated)
Alternativ 1: Som grund för bedömning
- godkänd närvaro vid närstudietillfällena (bedöms med GK) motsvarar 0,5 sp
- godkänd examinationuppgift (bedöms med vitsord 1-5, motsvarar 3 sp)
- godkänt deltagande på Solgård och reflektionsdagbok (bedöms med GK, motsvarar 1,5 sp)
Alternativ 2:
- godkänd närvaro vid närstudietillfällena (bedöms med GK) motsvarar 0,5 sp
- godkänd examinationuppgift (bedöms med vitsord 1-5, motsvarar 4,5 sp
Överenskommelse om deadline för inlämning av examinationsuppgifterna görs vid första närstudietillfället.
Examinationsuppgifter som lämnas in efter överenskommen deadline bedöms med ett vitsord lägre. Eventuella kompletteringar görs vid behov enligt examinators anvisningar. Kompletteringar kan göras högst två gånger. (not translated)
Alternativ 1 (dagstudier): Närstudier, övningar och workshops på campus Alere samt på Solgård våren 2024.
Alla närstudier är obligatoriska. Frånvaro kompenseras.
Alternativ 2 (flerformsstudier): Närstudier, övningar, workshops och gästföreläsare på campus Alere enligt följande:
08.01.2024 12.00 - 15.00
16.01.2024 09.15 - 12.15
22.01.2024 13.00 - 16.15
05.02.2024 09.00 - 15.00
Angivna närstudier är obligatoriska. Frånvaro kompenseras. Det självständiga arbetet är mera omfattande. (not translated)
Samarbete med Nursing-studerande. (not translated)
Kursen består av 5 sp = 135 h. (not translated)
Studerandes förståelse är på en ytterst allmän och ytlig nivå. (not translated)
Studerande har på ett grundläggande sätt förmått observera och analysera kunskapen och kunnat göra egna tillämpande reflektioner. (not translated)
Studerande har förmått observera och analysera kunskapen och utöver detta visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller till arbetslivet och praktiskt ledarskap. (not translated)
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring de olika fenomenen på ett djupgående sätt och koppla sina teoretiska kunskaper till arbetslivet och praktiskt ledarskap. Studerande visar engagemang i sin uppgift. (not translated)