Lina Nybjörk
Backlund, Å., Spånberger Weitz, S. & Högdin, Y (red.) 2017. Skolsocialt arbete : skolan som plats för och del i det sociala arbetet. Gleerups Utbildning.
Främja barns och elever hälsa
https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/framja-barns-och-elevers-halsa
Hietala-Peltonen, M. et al. 2018. Välbefinnande genom generellt inriktat arbete – elevhälsogruppen inom den grundläggande utbildningen http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137137/URN_ISBN_978-952-343-206-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Isaksson C., Blom B. och Nygren L. (red.) 2020. Socialt arbete i skolan : villkor, innehåll och utmaningar. Lund: Studentlitteratur.
Levnadsvillkor bland unga https://forte.se/publikation/ungdomars-och-unga-vuxnas-levnadsvillkor/
Socialstyrelsen. 2018. Att samtala med barn. Socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2018-11-14.pdf
Thornberg, Robert. 2020. Det sociala livet i skolan. Socialpsykologiska perspektiv. Stockholm: Liber.
Annan litteratur enligt anvisning under kursens gång. (not translated)
Föreläsningar, workshop, litteraturstudier. (not translated)
Swedish
06.01.2025 - 31.05.2025
15.06.2024 - 18.01.2025
Faculty of Health and Welfare
Lina Nybjörk, Alexandra Båsk
Moodlekursen innehåller material, instruktioner, uppgifter, föreläsningsmaterial och litteratur. (not translated)
Degree Programme in Social Services
Vasa, Wolffskavägen 31
0.00 credits
0.00 credits
H-5
Examinationsuppgifterna fås på första kurstillfället.
Alla uppgifter bedöms med vitsordet 1-5.
Deadline för examinationsuppgifterna överenskoms på första närstudietillfället. (not translated)
Föreläsningstillfällen på Campus Alere.
Närstudiedagar har obligatorisk närvaro och frånvaro kompenseras genom kompensationsuppgifter. Kompensationsuppgifterna finns i Moodle. (not translated)
5 sp = 135h
En studiepoäng motsvarar 27 timmars arbete (135 h / 5 studiepoäng) för en studerande. Dessa timmar består av föreläsningar, egna uppgifter, eget arbete med examinationsuppgifter samt litteraturstudier.
Närstudietillfällena utgör 15 h. (not translated)
Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet. Studerande saknar insikt i vad förebyggande socialt arbete i skolan är. (not translated)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. Studerande visar en ytlig förståelse för vad förebyggande socialt arbete i skolan är. (not translated)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. Studerande påvisar goda insikter i och en god förståelse för vad förebyggande socialt arbete i skolan är. (not translated)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande påvisa en djupare förståelse för vad förebyggande socialt arbete i skolan är. (not translated)