Nadja Suomela
Kursitteratur:
Barnskyddslag 13.4.2007/417 https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2007/20070417
Handbok för barnskyddet https://thl.fi/sv/web/handbok-for-barnskyddet
Studiematerial:
Barnahus-modellen (THL) tillgänglig: https://barnahus.fi/sv/
Barnstrategin (Den nationella barnstrategin i FInland) tillgänglig: https://www.lapsenoikeudet.fi/wp-content/uploads/2021/04/barnstrategin-SVE.pdf
Föreläsningar om sexuella övergrepp på barn https://www.fskompetenscentret.fi/projekt/forelasningar/
Referenslitteratur:
Bruno, L. & Becevic Z. 2022. Barn & unga i utsatta livssituationer - perspektiv från forskning och praktik. Stockholm. Liber.
Kinge, E., & Lindelöf, I. (2018). Barnsamtal: Den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter (Upplaga 2:1.). Studentlitteratur AB.
Övrigt av kursansvariga anvisat material på Moodle. (not translated)
Föreläsningar, workshop, gästföreläsare, litteraturstudier och webbutbildning. (not translated)
For approved course:
Attendance or compensation information for all part-time study opportunities.
Approved examination assignments.
Examination assignments that are submitted after the agreed deadline are graded one mark lower.
Swedish
06.01.2025 - 31.05.2025
15.06.2024 - 31.12.2024
Faculty of Health and Welfare
Nadja Suomela, Alexandra Båsk
Degree Programme in Social Services
Vasa, Wolffskavägen 31
0.00 credits
0.00 credits
H-5
Samarbete med barnskyddsenhet. (not translated)
Överenskommelse om deadline för inlämning av examinationsuppgifterna görs vid första närstudietillfället.
Godkänd närvaro vid varje närstudietillfälle (bedöms med GK) 0,5 sp
Examinationsuppgift 1 Individuell godkänd examinationsuppgift, barnskyddslagstiftning 1sp.
Examinationsuppgift 2 Skriftlig examinationsuppgift 3,5 sp. A uppgift som innehåller litteraturstudier (bedöms med vitsord 1–5) 2,5 sp samt B webbutbildning med reflektionsdagbok 1 sp
Examinationsuppgifter som lämnas in efter överenskommen deadline bedöms med ett vitsord lägre. (not translated)
Närstudietillfällen i Alere.
Alla närstudier är obligatoriska. Frånvaro kompenseras. (not translated)
Kursen barnskydd består av 5 sp och motsvarar 135 h. (not translated)
The student's understanding is at a very general and superficial level.
The student has used AI-based tools to produce text that they present as their own, even though they have not written it themselves. The student has not participated in or compensated for all mandatory in-person sessions.
In a fundamental way, students have been able to observe and analyze the knowledge and have been able to make their own applied reflections.
Students have been able to observe and analyze the knowledge and, in addition to this, have demonstrated clarity over central concepts and definitions. The text shows logic in structure and students can also make relevant, reflective parallels to the area of activity of early childhood education.
Students show strong clarity and maturity in their understanding, beyond the ordinary. Can reflect on the various phenomena in an in-depth way and connect their theoretical knowledge to working life and the field of early childhood education. Students show commitment to their task.