Pia Höglund-Ingo
Hwang, P. & Nilsson, B. (2019)Utvecklingspsykologi. Natur och Kultur
Parrish, M. (2012) Mänskligt beteende. Perspektiv inom socialt arbete. Gleerups
Säljö, R. (2016) Lärande. En introduktion till perspektiv och metaforer. Gleerups (not translated)
Föreläsningar, simulationsövningar samt egna självstudiearbeten och hemtentamen i grupp. På moodle finns förutom allt material som används i kursen även detaljerade instruktioner för examinationsuppgifterna. På moodle finns även en översikt över de olika tillfällena i kursen samt även noteringar vilka tillfällen som är obligatoriska (=introducerande tillfälle samt simulationerna/övningarna). (not translated)
Kursen har reviderats på basen av tidigare förverkligande (3 sp)
Studerande får feedback på sina arbeten vid kommentatorsfältet vid inlämning på moodle
Vi försenad inlämning sjunker vitsordet ett steg. (not translated)
Swedish
05.09.2022 - 16.10.2022
15.06.2022 - 11.09.2022
Faculty of Health and Welfare
Pia Höglund-Ingo, Johanna Sigfrids
Denna kurs sker i samarbete med kursen Svenska för socionomer och Tanja Myntti (not translated)
Degree Programme in Social Services
Vasa, Wolffskavägen 31
0.00 credits
0.00 credits
H-5
Som grund för examination finns en hemtentamen som görs i grupp a´ 3-4 personer och som bedöms enligt skalan 0-5 samt ett individuellt självstudiearbete i Utvecklingspsykologidelen (Johanna Sigfrids) samt ett individuellt självstudiearbete i den Pedagogiska delen (Pia Höglund-Ingo). De individuella självstudiearbetena bedöms med GK/iGK. Om arbetet inte kan anses vara godkänt så bör det kompletteras enligt anvisningar av respektive lärare (not translated)
Examinationen sker på så sätt att det första tentamenstillfället sker i grupp
1:a och 2:a omtagningstillfälle meddelas via moodle i samband med kursen (not translated)
Kursen förverkligas under veckorna 35-41 och temaområdena är som följer:
- Introduktion och diskussion kring kursen, beteendevetenskaper som förståelsegrund för socionomen
- Teori kring livslinjen ur ett utvecklingspsykologiskt perspektiv samt ett lärandeperspektiv
- Relevanta utvecklingspsykologiska utgångspunkter
- Relevanta lärandeteorier
- Ditt eget lärande; stilar, strategier och multipla intelligenser (not translated)
33 timmar föreläsningar och övningar
102 timmar eget arbete (not translated)
Studerandes förståelse är ytterst ytlig och allmän och studerande har inte deltagit aktivt i grupparbetet och bidragit till samarbetet (not translated)
Studerande har genomfört en observation och analys och har med hjälp av litteraturstudier förmått göra egna tillämpande reflektioner. Studerande har klart besvarat frågan/frågorna (not translated)
Studerande har gneomfört en observation och analys och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller (not translated)
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i sin uppgift (not translated)