Pia Höglund-Ingo
Hwang, P. & Nilsson, B. (2019)Utvecklingspsykologi. Natur och Kultur
Parrish, M. (2012) Mänskligt beteende. Perspektiv inom socialt arbete. Gleerups
Säljö, R. (2016) Lärande. En introduktion till perspektiv och metaforer. Gleerups (not translated)
Föreläsningar, simulationsövningar samt eget arbete och hemtentamen i grupp. På moodle finns förutom allt material som används i kursen även detaljerade instruktioner för examinationsuppgifterna. På moodle finns även en presentation kring vad som händer vid de båda närstudietillfällena i kursen. (not translated)
Vid försenad inlämning av grupparbetet sjunker vitsordet med ett steg
Em ambitiös och engagerad individuell uppgift höjer vitsordet med ett steg (not translated)
Swedish
01.09.2022 - 31.12.2022
15.06.2022 - 18.09.2022
Faculty of Health and Welfare
Pia Höglund-Ingo, Johanna Sigfrids
Kursen har reviderats på basen av tidigare förverkligande (3 +3 sp enligt gamla läroplanen)
Studerande får feedback på sina arbeten vid kommentatorsfältet vid inlämning på moodle (not translated)
Degree Programme in Social Services
Vasa, Wolffskavägen 31
0.00 credits
0.00 credits
H-5
Som grund för examination finns en hemtentamen som görs i grupp a´ 3-4 personer och som bedöms enligt skalan 0-5 samt ett individuellt självstudiearbete i Utvecklingspsykologidelen (Johanna Sigfrids) samt ett individuellt självstudiearbete i den Pedagogiska delen (Pia Höglund-Ingo). De individuella självstudiearbetena bedöms med GK/iGK. Om arbetet inte kan anses vara godkänt så bör det kompletteras enligt anvisningar av respektive lärare (not translated)
Kursen examineras genom ett grupparbete som studerande gör gruppvis på egen hand och tid. Vid kursstarten och på moodle informeras studerande om det 1:a samt 2:a omtagningstillfället som är gemensamt för alla. (not translated)
Kursen förverkligas under veckorna 36-41 och temaområdena är som följer:
- Introduktion och diskussion kring kursen. Vetenskap och vardagskunskap samt beteendevetenskaper som förståelsegrund för socionomen.
- Teori kring livslinjen ur ett utvecklingspsykologiskt perspektiv samt ett lärandeperspektiv
- Relevanta utvecklingspsykologiska utgångspunkter
- Relevanta lärandeteorier
- Ditt eget lärande; stilar, strategier och multipla intelligenser (not translated)
6 timmar föreläsning
129 timmar eget arbete (not translated)
Studerandes kunskaper är på en ytterst allmän och ytlig nivå.
Studerande har inte deltagit aktivt i grupparbetet och bidragit till samarbetet (not translated)
Studerande har genomfört en observation och analys och har med hjälp av litteraturstudier förmått göra egna tillämpande reflektioner. Studerande har klart besvarat frågan/frågorna (not translated)
Studerande har genomfört en observation och analys och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta och reflekterande paralleller (not translated)
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i sin uppgift (not translated)