Nadja Suomela
Bahner, J. och Lukkerz J. (2023) Att erkänna och främja sexualitet hos personer med funktionsnedsättning. i Holmström, C, de Cabo, A. och Ouis P. (2023) Perspektiv på sexualitet i socialt arbete. Liber AB. s. 82-96
Handbok om funktionshinderservice, THL tillgänglig: https://thl.fi/sv/web/handbok-om-funktionshinderservice
Hejlskov Elvén, B. och Sjölund, A. (2022) Hantera, utvärdera, förändra med lågaffektivt bemötande och tydliggörande pedagogik. Natur & Kultur.
Lag om funktionshinderservice (675/2023) tillgänglig: finlex.fi (träder i kraft 1.1.2025)
Nilholm, C. (2020) Perspektiv på specialpedagogik (Upplaga 3.). Studentlitteratur AB.
Söderman, L. red (2019) ; Nordlund, M., red. ; Dahlgren, S. Omsorgsboken : möjligheter och svårigheter vid intellektuell funktionsnedsättning, Liber AB
FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning och dess fakultativa
protokoll, Finlands FN-förbund, UNA Finland, tillgänglig: https://www.ykliitto.fi/sites/ykliitto.fi/files/vammaisten_oikeudet_2016_sv_net.pdf
Tidskriften Forskning om funktionshinder pågår https://www.cff.uu.se/Tidskrift_/
Referenslitteratur:
Hästbacka, E., (2021) Equal participation in society? Perspectives on the opportunities of persons with disabilities in Finland, Social Policy, Faculty of Education and Welfare Studies, Åbo Akademi University, Finland.
Övrig litteratur och material enligt kursansvarigs anvisningar. (not translated)
Föreläsningar, gruppövningar, verkstäder, studiebesök/gästföreläsare och seminarium. (not translated)
Swedish
01.09.2024 - 22.12.2024
15.06.2024 - 01.09.2024
Faculty of Health and Welfare
Nadja Suomela, Carita Blomström
Degree Programme in Social Services
Jakobstad, Köpmansgatan 10
0.00 credits
0.00 credits
H-5
Studiebesök inom funktionshinderservicen. Gästföreläsare. (not translated)
Närvaro under närstudierna bedöms med GK/UK, frånvaro kompenseras (1 sp)
Sammanställning och aktiv närvaro samt presentation av mini-guide på seminariet. Görs ensam eller i par (2 sp) Bedöms med vitsord 1-5.
Examination i funktionshinderlagstiftningen (1 sp) Bedöms med vitsord 1-5.
Skriftlig examinationsuppgift i par. Pussel för ett gott liv. Bedöms med vitsord 1-5 (1 sp) (not translated)
Närstudierna genomförs under hösten 2024 på plats i campus Allegro och på studiebesök enligt information i Moodle.
Närstudietillfällen och seminariedagen är obligatoriska att delta i. Vissa närstudier är indelade i grupper. Studerande deltar i sin anvisade grupp. (not translated)
Kursen innefattar 5 sp. Det betyder sammanlagt 5 x 27 h = 135 h arbete för studerande. (not translated)
Students' understanding is on an extremely general and superficial level.Failed assignments and home exams. Absence/no compensation for compulsory study sessions. Does not use Novia's writing instructions as they must be used according to the examination task. Students use unedited AI-generated text as their own writing.
Students have in a basic way been able to observe and analyze the knowledge and have been able to make their own applied reflections.
Students have been able to observe and analyze the knowledge and in addition have shown clarity about key concepts and definitions. The text shows logic in structure and students can also make relevant, reflective parallels to worklife, legislation and client cases.
Students show strong clarity and maturity in their understanding, beyond the ordinary. Can reflect on the various phenomena in an in-depth way and can connect them to working life, legislation and client cases. Students show strong commitment to their task.