Jaana-Sofia Tengström
https://thl.fi/sv/web/barn-unga-och-familjer/stodmaterial/lagar-och-handbocker/arbetet-vid-modra-och-barnradgivningen/lagstiftning.
SHM 2005:12. Rådgivningsbyråerna för barnavård som stöd för barnfamiljerna. Handbok för personalen.
https://thl.fi/sv/web/handbok-for-barnradgivningar,
https://thl.fi/sv/web/barn-unga-och-familjer/stodmaterial/blanketter/blanketter-for-arbetet-vid-radgivningar,
Mäki, Wikström, Hakulinen m.fl. Hälsoundersökning vid barnrådgivning och inom skolhälsovård. Handbok 31/2018 (elektronisk),
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-066-2,
https://www.julkari.fi/handle/10024/80049,
https://www.julkari.fi/handle/10024/80056,
Blair, M m.fl. 2013. Barnhälsovetenskap. Studentlitteratur.
Haarala, P et al. Terveydenhoitajan osaaminen. 2015.
Magnusson,M.mfl. 2016. Barnhälsovård -att främja barns hälsa.
Arfman, S & Hujala, N. 2010. Ravitsemus neuvolatyössä. Edita.
https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar
https://www.julkari.fi/handle/10024/116079,
Tillsammans kring matbordet, kostrekommendationer till barnfamiljer,
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/130021/KIDE27_RUOTSI_WEB.pdf?sequence=1&isAllowed=y,
https://www.julkari.fi/handle/10024/90855,
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/73899/Es200810swe.pdf?sequence=1,
Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja. Edistä, ehkäise, vaikuta. Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen. Toimintaohjelma 2014-2020. Helsingfors.
Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiä 2008:24. Isien ja isyyden tukeminen äitiys- ja lastenneuvoloissa.
Ensi- ja turvakotien liitto. Tunnista vauvan hätä! Vauvan kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen
Folkhälsoinstitutet. Vaccinatörens handbok. (www.thl.fi)
Korteniemi-Poikela, E & Cacciatore, R. 2010. Opas vanhemmille. Portaita pitkin. Lapsen ja nuoren seksuaalisuuden kehittyminen. WSOY.
Ryttyläinen, K. & Valkama, S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. Edita.
SHM Publikation 2010:7. Slå inte barnet! Nationella handlingsprogrammet för att minska kroppslig aga 2010-2015.http://lapsiasia.fi/wp-content/uploads/2015/04/sla_inte_barnet.pdf
https://www.mll.fi/,
THL; Neuko tietokanta, https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/nko
https://www.folkhalsan.fi/barn/,
Litteraturtips till de virtuella smågruppsarbeten:
Fossum 2019. Samtal och bemötande i vården. (eller tidigare upplaga).
Forsberg & Wallmark 2021. Nätverksboken - om mötets möjligheter (eller tidigare upplaga)
Hedström 2014. Barn som oroar - bemötande och metoder i förskolan och förskoleklass
Herz & Johansson 2019 Det professionella mötet (boken beställd till biblioteket)
Lundström 2019 Att förstå föräldrar - till barn med funktionsnedsättning (boken beställd till biblioteket)
Nilsson Tapper 2021 Professionella samtal med barn (boken beställd till biblioteket)
Ringborg 2020 Förändrade familjesamtal (boken beställd till biblioteket)
THL 2017 . Skapa förtroende . Skydda barnet.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136182/Skapa%20f%c3%b6rtroende%20-%20Skydda%20barnet_2019_10_09.pdf?sequence=4&isAllowed=y
+ Annat material som laddas upp på kursens Moodlesida
Rikssvenskt material
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/3addb7a81de44a8b8a8f4bfa29b8306c/forskolans-paverkan-barns-halsa-01086.pdf,
http://www.vardgivarguiden.se/globalassets/behandlingsstod/barnhalsovard/bhv-rapporter/barns-ojamlika-forutsattningar.pdf?IsPdf=true,
https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar.
Referenslitteratur :
Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja. Juva: PS-Kustannus. Ur verket läses: Osa I Lapsen sosiaalisemotionaaliset taidot ja niiden tukeminen. Sidorna 16–5.
Mothander-Risholm P; Broberg;A. 2018. Att möta små barn och deras föräldrar I vården: om anknytning, utveckling och samspel.
MLL. Hur växer och utvecklas barn.
Hundeide, K. Vägledande samtal. 2008. WS Bokwell.
Aktuella facktidskrifter, forkningar och artiklar
Olsson,B.& Olsson, K. 2013. Att se möjligheter i svårigheter. Barn och ungdomar med koncentrationssvårigheter.
Observera att litteraturen kan uppdateras under kursens gång (not translated)
Föreläsningar, självstudier, smågruppsarbeten, pararbete, case-arbete
Gästföreläsningar, obligatorisk närvaro (se schema på Peppi).
Virtuellt interprofessionellt smågruppsarbete med socionomstuderande enligt instruktioner som finns på Moodle.
Simulering (obligatorisk närvaro)
Hälsovårdarutbildning fyller 100 år; festtillfälle 18.9.24 kl. 12-16.00 Obligatorisk närvaro
Möjlighet att delta på Hälsovårdardagar 15.11.2024 (not translated)
Samarbete med socionomstuderande:
1. Förhandsuppgift i grupp & smågruppsarbete med hälsovårdarstuderande samt deltagande i onlinetillfällen 1 sp
Bedömningskriterier:
- förmåga att tillämpa teoretisk sakkunskap i relation till det givna caset
- förmåga att arbeta utvecklingsinriktat i ett interprofessionellt team samt att kunna se nya utvecklingsmöjligheter i det gemensamma arbetet för barnets och familjens bästa
- förmåga till professionellt och etiskt förhållningssätt
Bedömning enligt skala 0-5. Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Examinatorer: Susanne Davidsson och Jaana-Sofia Tengström
Studerande får muntlig feedback i samband med seminarierna. (not translated)
Swedish
01.08.2024 - 31.12.2024
15.06.2024 - 31.07.2024
Faculty of Health and Welfare
Lilian Nordell, Jaana-Sofia Tengström
Degree Programme in Public Health Nursing
0.00 credits
0.00 credits
H-5
Kursen består av fyra delexaminationer
1. Skriftlig parrapport och seminarium 1sp
Kurserna Resursförstärkande hälsovårdararbete, Hälsovårdarabete med den väntande familjen och Hälsovårdarabete med barnfamiljen examineras tillsammans i form av en parrapport. Studerande väljer (parvis) ett tema (t.ex. sömn, missbruk) och en metod (t.ex. motiverande samtal, resursförstärkande handledning) inom kursen Resursförstärkande hälsovårdarbete. Temat och metoden ska synliggöras och tillämpas på den gravida familjen och i barnfamiljen (inom kurserna Hälsovårdarabete med den väntande familjen och Hälsovårdarabete med barnfamiljen). I rapporten ska fokus ligga på förebyggande och hälsofrämjande arbete, Tema- och parindelning görs på Moodle i kursen Resursförstärkande hälsovårdarbete.
Rapporten ska basera sig på kurslitteraturen, relevanta webbsidor samt minst 3 vetenskapliga artiklar (en per kurs).
Paren ska boka in en handledningsgång med ansvariga lärare.
Bedöms enligt skala 1-5.
2. Muntlig examination 2sp
Kurserna Hälsovårdararbete med den väntande familjen och Hälsovårdararbete med barnfamiljen examineras gemensamt med en muntlig parexamination.
Gruppindelning, exakt tidpunkt och upplägg för examinationen meddelas senare (via Moodle under kursen Hälsovårdararbete med den väntande familjen).
Bedöms enligt skala 1-5
3.Interprofessionellt smågruppsarbete 1 sp
Kursen är digital och inleds med en obligatorisk online kursintro, inspirationsföreläsning & studerandes presentationer av förhandsuppgift den 4.9 kl 8.15-12 och avslutas med obligatoriskt online seminarium och diskussion den 24.9 kl 14.30-16.
Interprofessionellt samarbete: Studerande jobbar online tillsammans med socionomstuderande i smågrupper och gör ett smågruppsarbete.
Självstudier:
Två schemalagda tidpunkter för smågruppsarbete online tillsammans med socionomstuderande finns insatta i gruppernas tidtabeller enligt följande: 13.9 14-16.00 pch 19.9 kl.14-16.00
Handledning fås digitalt i kursens handledningsforum.
Bedömning enligt skala 1-5
4. Simulering 0,5 sp GK/UK
5. Föreläsningar och uppgifter med seminarium + organisationsuppgift 0,5 sp vecka 45 GK/UK (not translated)
Online föreläsning med Annette Karlsson, Egentliga Finlands välfärdsområde, Chef för familjecenter (Kimitoön, Pargas, Åbo) och Hannele Nikander-Tuominen, Egentliga Finlands välfärdsområde, Chef för familjecenter (Reso, Rusko och Nådendal). (not translated)
1. Skriftliga parrapporten laddas upp på Moodle (under kursen Resursförstärkande hälsovårdarbete) Rapporten presenteras på seminarium. Seminariets upplägg laddas upp på Moodle efter deadline.
2. Muntlig examination i par v. 50.
Vid underkänd muntlig examination tenteras kursen individuellt skriftligt. Omtentamensdatum kommer man överen med examinatorn.
3. Interprofessionellt samarbete med socionomer online; smågruppsarbeten görs under vk. 36-40. Föruppgift 26.8-4.9.2024, Inledning 4.9.24 obligatorisk närvaro, handledning 16.9, inlämning och seminarium vecka 39/ 24.9 obligatorisk närvaro
Grupperna arbetar enligt de instruktioner som finns på Moodle och laddar upp examinationerna på Moodle.
5. Simulering, obligatoriskt deltagande, bedömning GK/UK enligt kursens kompetenser (not translated)
Hösten 2024 (not translated)
1. Skriftlig parrapport
Temaområdena behandlas fragmentariskt.
Litteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Brister i den tekniska utformningen.
2. Muntlig gruppexamination
Studerande deltar inte på eget initiativ i gruppens diskussion. Studerande kan inte besvara frågor som ställs till hen.
3. Interprofessionellt smågruppsarbete
Smågruppsarbete 1:
Studerande har inte förmåga att sammanfatta teori i muntligt format
Studerande har inte förmåga till kreativitet och utvecklingsinriktat arbete
Studerande har inte förmåga att tillämpa teoretisk kunskap i praktik
Studerande har brister i det professionella och etiska förhållningssättet
Smågruppsarbete 2:
Studerande har inte förmåga att sammanfatta teori i skriftlig format
Studerande har inte förmåga att kunna samarbete med olika professionella
Studerande har inte förmåga att tillämpa teoretisk kunskap i praktik
Studerande har inte förmåga att tillämpa givna metoder för att stöda barnet (not translated)
1. Skriftlig parrapport
Temaområdena behandlas kort.
Litteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
2. Muntlig gruppexamination
Studerande deltar sporadiskt i gruppens diskussion. Studerande använder enbart kurslitteratur eller enbart egna reflektioner som grund för sina svar.
3. Interprofessionellt smågruppsarbete
Smågruppsarbete 1:
Vitsord 1
Studerande har en svag förmåga att sammanfatta teori i muntlig form
Studerande har en svag förmåga till kreativitet och utvecklingsinriktat arbete
Studerande har svag förmåga att tillämpa teoretisk kunskap i praktik
Studerande har brister i det professionella och etiska förhållningssättet
Smågruppsarbete 2:
Vitsord 1
Studerande har en svag förmåga att sammanfatta teori i skriftlig form
Studerande har en svag förmåga att kunna samarbete med olika professionella
Studerande har svag förmåga att tillämpa teoretisk kunskap i praktik
Studerande har en svag förmåga att tillämpa givna metoder för att stöda barnet
Smågruppsarbete 1:
Vitsord 2
Studerande har en rätt svag förmåga att sammanfatta teori i muntlig form
Studerande har en rätt svag förmåga till kreativitet och utvecklingsinriktat arbete
Studerande har en rätt svag förmåga att tillämpa teoretisk kunskap i praktik
Studerande har en rätt svag förmåga i det professionella och etiska förhållningssättet
Smågruppsarbet 2:
Vitsord 2
Studerande har en rätt svag förmåga att sammanfatta teori i skriftlig form
Studerande har en rätt svag förmåga att kunna samarbete med olika professionella
Studerande har en rätt svag förmåga att tillämpa teoretisk kunskap i praktik
Studerande har en rätt svag förmåga att tillämpa givna metoder för att stöda barnet (not translated)
1.Skriftlig parrapport
Temaområdena behandlas mångsidigt.
Litteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god.
2.Muntlig gruppexamination
Studerande deltar i gruppens diskussion och bidrar med relevant kunskap. Studerande använder både kurslitteratur och sina egna reflektioner som grund för sina svar, men inte systematiskt.
3. Interprofessionellt smågruppsarbete
Smågruppsarbete 1:
Vitsord 3
Studerande har god förmåga att sammanfatta teori i muntlig form
Studerande har god förmåga till kreativitet och utvecklingsinriktat arbete
Studerande har god förmåga att tillämpa teoretisk kunskap i praktik
Studerande har ett gott professionellt och etiskt förhållningssätt.
Smågruppsarbete 2:
Vitsord 3
Studerande har en god förmåga att sammanfatta teori i skriftlig form
Studerande har en god förmåga att kunna samarbete med olika professionella
Studerande har god förmåga att tillämpa teoretisk kunskap i praktik
Studerande har en god förmåga att tillämpa givna metoder för att stöda barnet
Smågruppsarbete 1:
Vitsord 4
Studerande har en mycket god förmåga att sammanfatta teori i muntlig form
Studerande har en mycket god förmåga till kreativitet och utvecklingsinriktat arbete
Studerande har en mycket god förmåga att tillämpa teoretisk kunskap i praktik
Studerande har ett mycket gott professionellt och etiskt förhållningssätt.
Smågruppsarbete 2
Vitsord 4
Studerande har en mycket förmåga att sammanfatta teori i skriftlig form
Studerande har en mycket förmåga att kunna samarbete med olika professionella
Studerande har en mycket god förmåga att tillämpa teoretisk kunskap i praktik
Studerande har en mycket förmåga att tillämpa givna metoder för att stöda barnet (not translated)
1.Skriftlig parrapport
Temaområdena behandlas uttömmande och mångsidigt.
Litteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
2. Muntlig gruppexamination
Studerande deltar aktivt i gruppens diskussion under examinationen och bidrar med relevant och korrekt kunskap. Studerande använder systematiskt både kurslitteratur samt sina egna reflektioner som grund för sina svar.
3. Interprofessionellt smågruppsarbete
Smågruppsarbete 1:
Vitsord 5
Studerande har en utmärkt förmåga att sammanfatta teori i muntlig form
Studerande har en utmärkt förmåga till kreativitet och utvecklingsinriktat arbete
Studerande har en utmärkt förmåga att tillämpa teoretisk kunskap i praktik
Studerande har ett utmärkt professionellt och etiskt förhållningssätt.
Smågruppsarbet 2:
Vitsord 5
Studerande har en utmärkt förmåga att sammanfatta teori i skriftlig form
Studerande har en utmärkt förmåga till kreativitet och utvecklingsinriktat arbete
Studerande har en utmärkt förmåga att tillämpa teoretisk kunskap i praktik
Studerande har ett utmärkt professionellt och etiskt förhållningssätt. (not translated)