Jaana-Sofia Tengström
Arbetsföras hälsovård:
Edling, C. Mfl. (red.) 2019. Arbets- och miljömedicin. Studentlitteratur
Haarala et al. 2015. Terveydenhoitajan osaaminen.
Hakanen, J. et al. Upptäck dina kraftkällor: ABC i arbetshälsa.
Hakanen, J. 2011. Työn imu. TTL
Helldán, Helaskorpi. 2014. Suomalaisen aikuisväestön terveyskäyttäytyminen ja terveys.
Härmä,M.mfl. 2020. Må bra i skiftarbete. TTL
Karvala,K; Leino,T mfl. Arbetshälsoinstitutet. 2019 Exponeringsbaserad uppföljning av hälsa i arbetet.
Martimo, K-P, Uitti, P, Antti-Poika M. 2018. Työstä terveyttä. Duodecim
Michelsson, T, Rejula, K, Ala-Mursula L, Räsänen, K, Uitti J. 2018. Työelämän perustietoa. Duodecim
Manka M-L mfl. Työn iloa ja imua työhyvinvoinnin ratkaisuja pientyöpaikalla.
Rautio,M & Michelsen,T. 2013. AFM: så här använder du arbetsförmågeindex och enkäten. Arbetshälsoinstitutet.
Taskinen mfl. 2011. Terveystarkastukset työterveyshuollossa. TTL
Uitti, J.(red.) 2016. God företagshälsovårdspraxis. Arbetshälsoinstitutet
Jouttimäki, L. & Leino, T. 2008. Kvalitetsnyckel för företagshälsovården, Arbetshälsoinstitutet
Juutilainen 2004. Työterveyshoitajan käsikirja.
Pietiläinen,R. 2003 Työturvallisuuslaki:soveltamisopas TTL
SHM. 2013:14. Osaajia työterveyshuoltoon! Työterveyshuollon koulutuksen turvaaminen ja osaamisen vahvistaminen.
Lagen om företagshälsovård 1383/2001
Lagen om företagshälsovårdhandbok för tillämpning SHM.
Arbetarskyddslagen 738/2002
Arbetarskyddet i Finland SHM 2010
www.tyosuojelu.fi
www.aluehallintovirasto.fi
Sinervo,L.& Hietapakka, L. 2013 Työttömien terveyspalvelut. Valtakunnallisen terveyskeskuskyselyn 2013 tulokset.
Työttömän terveystarkastus; https://thl.fi/fi/web/sote-uudistus/tulevaisuuden-sosiaali-ja-terveyskeskus/toimivia-toimintamalleja-hankkeiden-tueksi/tyottoman-terveystarkastus,
https://stm.fi/sv/halsotjanster-for-arbetslosa
Artiklar och nätbaserad material
Vuxenhälsovård :
Kvalitetsrekommendation för att trygga ett bra åldrande och förbättra servicen 2020-2023: Målet är ett åldersvänligt Finland , https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162456
Cancerföreningen,
https://www.cancerforeningen.fi/organisationen/cancerforeningen-i-finland
Nationellt åldersprogram fram till år 2030: För ett ålderskunnigt Finland
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162464
Plan för att stödja den äldre befolkningen 2015–2030 (Korsholm, pdf 2,4 Mt)
Vasa stads plan för att stöda seniorbefolkningen – Åldersvänligt åtgärdsprogram för åren 2020-2025 (pdf 3,4 Mt)
Työttömien terveystarkastukset,
https://thl.fi/fi/web/sote-uudistus/tulevaisuuden-sosiaali-ja-terveyskeskus/toimintamalleja-ja-menetelmia-tyon-tueksi/osallisuus/tyottoman-terveystarkastus,
Työttömien terveyspalvelut
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/110751/URN_ISBN_978-952-302-049-8.pdf?sequence=1,
Hälsovårdstjänster för arbetslösa
https://stm.fi/sv/halsotjanster-for-arbetslosa,
Vuxenbefolkningens hälsa,
https://thl.fi/sv/web/thlfi-sv/forskning-och-utveckling/undersokningar-och-projekt/nationella-undersokningen-finsote/tidigare-undersokningar#EVTK,
Eide, H. 2009. Omvårdnadsorienterad kommunikation: relationsetik, samarbete och konfliktlösning.
Miehen terveys: https://www.miesklinikka.com/miesklinikka
Mannens hälsa: https://www.manshalsafordig.se/
Artiklar och övrig material (not translated)
Föreläsningar
Verkstad (obligatorisk närvaro)
Smågruppsarbeten
Seminarium
Självstudier (not translated)
Hälsovårdararbete med arbetsföra:
Verkstäder och grupparbeten GK/UK
Examination/ hemtentamen vitsord 1-5
Kompletteringar enligt examinators anvisingar.
Vuxenhälsovård:
Semiariearbete med seminarium vitsord 1-5
Kompletteringar enligt examinators anvisingar. (not translated)
Swedish
10.02.2025 - 30.04.2025
02.12.2024 - 31.12.2024
Faculty of Health and Welfare
Jaana-Sofia Tengström, Daniel Nenonen
Degree Programme in Public Health Nursing
0.00 credits
0.00 credits
H-5
Arbetsföras hälsovård:
Verkstad, grupparbete och föreläsningar (1 sp) enligt schema
Hemtentamen (2 sp) inlämning den 13.4.25 kl.20.00
Vuxen
Seminariearbete samt seminarium 1 sp; Seminarium 6.3.2025 (not translated)
Våren 2025 (not translated)
Kursen 4 sp= 108 h
Föreläsningar, seminarium, workshops 45 h
Självstudier med uppgifter 68 (not translated)
Studerande har inte lämnat in uppgiften och/ eller deltagit i seminarium
Studernade har inte deltogit i verkstaden
Examination: Studerande har inte lämnat in hemtentamen (not translated)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga (not translated)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. (not translated)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och
Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. (not translated)