Eva Juslin
Obligatorisk tentamenslitteratur:
Lag om småbarnspedagogik 540/2018
.
Holm, P, Aledin, S.2019. Pedagogisk dokumentation. Vad, hur och varför?. En handbok för pedagoger. (finns länk till materialet på moodle)
.
Lundgren-Öhman, U-K. (red.). 2014. Mediepedagogik på barnens villkor. Stockholm: Lärarförlaget.
.
Mansikka, J E & Lundkvist, M. 2019. Barns perspektiv och delaktighet som ideologisk orientering för småbarnspedagogiken i Finland. Ingår i: Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk, Volum 5. Sidorna 111-129.
.
Markström A-M, Simonsson, M. 2013. Utvecklingssamtal. Kommunikation mellan hem och förskola. Lund: Studentlitteratur.
.
Salomaa, S.2016. Mediakasvatustietoisuuden jäsentäminen varhaiskasvatuksessa. Ingår i: Varhaiskasvatuksen tietolehti. Vol. 5 No.1. Sidorna 136-161. (finns länk till materialet på moodle)
.
Utbildningsstyrelsen. 2018. Grunderna för planen för småbarnspedagogik. (finns länk till materialet på moodle)
.
Tips på referenslitteratur för temarapport och seminarium finns på kursens moodlesida. (not translated)
Föreläsningar
Verkstadsarbete
Seminarier
Självstudier
Undervisningen är obligatorisk och eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på moodle
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvarig på moodle i kursens handledningsforum (not translated)
1. Skriftlig temarapport och seminarium 2 sp
En rapport skrivs i grupp utgående från givna temaområden inom småbarnspedagogiken. Rapportens temaområden fördelas och grupperna gås igenom vid kursstart.
.
Gruppen sammanställer en skriftlig rapport som ska innehålla en sammanfattning av relevant teori kring det presenterade temat samt idéer, praktiska råd och tips kring hur man kan arbeta i praktiken. I rapporten ska ingå bra källor, nätsidor mm som man senare kan ha nytta av i arbetslivet. I rapporten bör användas minst två vetenskapliga artiklar som har relevans för temat. Syftet med den skriftliga delen är att den ska kunna fungera som en informationskälla i arbetslivet. Rapporten ska följa YH Novias skrivanvisningar. Rapporten avslutas med en självutvärderande del (gruppen skriver en gemensam del) där studeranden bedömer sin egen insats utgående från examinationens bedömningskriterier. Rapporten (obs! utan den självutvärderande delen) inlämnas i forumet på moodle så att alla kursdeltagare har tillgång till materialet.
.
Grupperna presenterar sina teman mångsidigt på temaseminarierna. Gruppen har 1 h till sitt förfogande. Grupperna förbereder sig på att kunna besvara seminariedeltagarnas frågor. Alla gruppers material inlämnas på moodle senast den 3.12.2020.
Examinator: Susanne Davidsson
.
2. Deltagande i undervisningen och individuell skriftlig hemtentamen 3 sp
Deltagandet i undervisningen är obligatoriskt. Frånvaro kompenseras med kompensationsuppgifter som finns på moodle.
Kurstentamen infaller den 19.11.2020. Tenten fokuserar på innehållet i den obligatoriska tentlitteraturen och material från undervisningen. Tenttiden är 3 h från det att studerande öppnar sidan med tentfrågorna i Moodle.
Examinator: Sussy Davidsson (not translated)
Swedish
08.10.2020 - 03.02.2021
01.08.2020 - 08.10.2020
Faculty of Health and Welfare
Susanne Davidsson
Kursen ingår i de behörighetsgivande studierna inom småbarnspedagogik.
Länk till kursens moodlesida: https://moodle.novia.fi/course/view.php?id=3757 (not translated)
Degree Programme in Social Services
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 credits
0.00 credits
H-5
1. Skriftlig temarapport och seminarium 2 sp
Alla gruppers material inlämnas på moodle senast den 3.12.2020. Tidpunkterna för temaseminarierna finns i schemat.
.
2. Deltagande i undervisningen och individuell skriftlig hemtentamen 3 sp
Kurstentamen infaller den 19.11.2020. Kursansvarig sätter in ny tentamen på moodle ifall det finns underkända från kurstentamen. (not translated)
1. Skriftlig temarapport och seminarium 2 sp 54 h
2. Deltagande i undervisningen och individuell skriftlig hemtentamen 3 sp totalt: 81 h (not translated)
Bedömningskriterier:
1. Skriftlig temarapport och seminarium 2 sp
- förmåga till planering och utvecklingsinriktat arbete inom småbarnspedagogiken
- förmåga att arbeta kreativt och innovativt
- förmåga att sammanfatta teori och att presentera en logisk helhet
- förmåga till självutvärdering
Bedömning enligt skala 0-5. Feed-back på examinationen sätts in på kursens moodlesida.
Examinator: Sussy Davidsson
.
2. Deltagande i undervisningen och individuell skriftlig tentamen 3 sp
- innehållsmässig sakkunskap och förmåga att sammanfatta teori
- professionellt och etiskt förhållningssätt
- aktivt och professionellt deltagande i gruppaktiviteter och diskussioner
Bedömning enligt skala 0-5. Sammanfattad feedback sätts in på kursens moodlesida.
Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Examinator: Sussy Davidsson (not translated)