Lena Storbacka-Järvinen
Obligatorisk kurslitteratur
Ahonen, L. 2015. Varhaiskasvattajan toiminta päiväkodin haastavissa kasvatustilanteissa. Acta Universitatis Tamperensis 2115. Tampere: Suomen Yliopistopaino Oy – Juvenes Print. Ur verket läses kapitlen 1, 3, 4, 5 och 9.
ELLER
Ahonen L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet lämpimän vuorovaikutuksen kasvatuskirja
Alasuutari, M, Heiskanen & Vehkakoski, T. 2018. Positioning children with special educational needs in early childhood education and care documents. Ingår i: British Journal of Sociology of Education.
Davidsson & Juslin 2021. Resursstarka barn - stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Yrkeshögskolan Novia. Novia publikation och produktion, serie L: läromedel, 1/2021.
Granlund M. 2014. Barn med utvecklingsstörning. Kap 7.
Koivuniemi m.fl. 2020 Arjen sosioemotionaaliset haasteet oppimistilanteina. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/isbn9789526226484.pdf
Lutropp A. 2014. Utvecklingsstörning och samspel. Kap 8
Mohss 2014. Specialpedagogik i förskolan - ett problemorienterat synsätt. Kapitel 4
Pihlaja, P, Sarlin, T & Ristkari, T. (2015) How Do Day-Care Personnel Describe Children with Challenging Behaviour?, Education Inquiry, 6:4.
Pihlaja P. & Viitala R. (2019) Varhaiserityiskasvatus. Ps-kustannus.
Skolinspektionen 2017. Förskolans arbete med barn i behov av särskilt stöd. https://www.skolinspektionen.se/beslut-rapporter-statistik/publikationer/kvalitetsgranskning/2017/forskolans-arbete-med-barn-i-behov-av-sarskilt-stod/
Storbacka-Järvinen L. 2021. Faktorer om bidrar till att på ett framgångsrikt sätt stöda barns sociala och emotionella färdigheter. Yrkeshögskolan Novia. Novia publikation och produktion, serie A: Artiklar 1/2021.
THL 2016. Luo luottamusta suojele lasta: opas yhteistyöstä lapsia ja perheitä työssään kohtaaville. https://www.julkari.fi/handle/10024/136183
Utbildningsstyrelsen 2018. Grunderna för planen för småbarnspedagogik.
+ Annat material som laddas upp på kursens Moodlesida (not translated)
Kursen är digital. Studerande gör inlämningsuppgifter på Moodle.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten USOÅ15VSB Behörighetsgivande studier inom småbarnspedagogiken e-socionom
Handledning fås digitalt i kursens handledningsforum. (not translated)
Bedömningskriterier
Individuell inlärningsuppgift:
- teoretisk sakkunskap
- tydlig och bearbetad text som följer Novias skrivanvisningar
- professionellt och etiskt förhållningssätt
Individuellt projektarbete:
- förmåga att sammanfatta teori och kunna tillämpa resursförstärkande metoder i praktiken
- förmåga till reflektion och analys
- professionellt och etiskt förhållningssätt
Bedömning enligt skala 0-5
Vid validering gk/uk
Examinator: Lena Storbacka-Järvinen (not translated)
Swedish
01.09.2021 - 31.12.2023
01.09.2021 - 15.12.2023
Faculty of Health and Welfare
Lena Storbacka-Järvinen
Kursansvarig: Lena Storbacka-Järvinen, lena.storbacka-jarvinen@novia.fi
Kursens moodlesida kan uppdateras med nytt material av kursansvarig under kursens gång. Kursen ingår i de behörighetsgivande valfria yrkesstudierna inom småbarnspedagogik.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten USOÅ15VSB Behörighetsgivande studier inom småbarnspedagogiken e-socionom (not translated)
Degree Programme in Social Services
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 credits
5.00 credits
H-5
Tid för förverkligande 1.9.2021-31.12.2023
Kursen består av individuellt projektarbete 1,5sp och individuell inlärningsuppgift 3,5sp (not translated)
Tid för förverkligande 1.9.2021-31.12.2023 (not translated)
Individuellt projektarbete 1,5sp (1,5 x 27h = 40,5 h)
Individuell inlärningsuppgift 3,5sp (3,5 x 27h = 94,5) (not translated)
Godkänd / Underkänd
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet (not translated)
Vitsord: 1
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Vitsord: 2
Studerande påvisar en ytligt kompetens och grundläggande förståelse för ämnet och det egna kritiska tänkandet syns begränsad utsträckning (not translated)
Vitsord 3
• Studerande påvisar en kompetens som står i relation till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Vitsord 4:
•Studerande påvisar en kompetens som står i relation till litteraturen och kan analysera det på en djupare nivå.
•Studerande reflekterar och motivera egna synpunkter. (not translated)
Vitsord 5
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande argumenterar för sammanhang, föreslår nya synsätt på temat samt motiverar sina val. (not translated)