Minna Syrjäläinen-Lindberg
Kursböcker:
Gottlieb, B. 2013. Strengths-Based Nursing Care. s 15-34, 146, 170-171, 313-349 (finns som e-bok)
Klang et.al.2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnade. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson. Valda delar eller
Iivanainen & Syväoja. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma pro. Valda delar eller
Edberg &Wijk 2019 Omvårnadens grunder, hälsa och ohälsa. Valda delar.
Artiklar och databaser
Övrig litteratur:
Boman,L. & Wikström,C. 2019. Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande.
Hewitt-Taylor. 2018. Personcentrerad vård i praktiken.
Ekman I (red). 2015. Personcentrering inom hälso och sjukvård.
Joninen & Virkkunen. 2018. Handbok för strukturerad dokumentation av patientuppgifter, Del 1. THL
Klang Söderkvist & Kneck (red). 2018. Patientundervisning. Ett samspel för lärande. Studentlitteratur.
Nykänen P. & Junttila K. 2012. Raportti 40. Hoitotyön moniammatillisen kirjaamisen asiantuntijaryhmän loppuraportti
Saranto K. m.fl. 2008. Hoitotyön systemaattinen kirjaaminen.
Potilasasiakirjojen laatiminen ja käsittely. Opas terveydenhuollolle. Stm 2012
FinnCC Vårdbehov 4.0
FinCC Funktioner inom vårdarbete 3.0 (not translated)
Självstudier
Smågruppsarbete
Reflektionsdagbok
Lektioner
Simulationer
Examinationer (not translated)
1. Smågruppsarbete och simulationer GK/UK.
2. Livräddande första hjälp övningar obligatorisk närvaro (4 timmar) GK/UK
3. Inom utsatt tid inlämnade individuella reflektionsdagböcker GK/UK
4. Praktisk examination bedöms i skalan GK/UK, enligt följande kriterier:
För godkänt bör studerande påvisa evidensbaserade kunskaper och färdigheter gällande kliniska undersökningar, funktionsmätningar och vårdmetoder inom grundvården. Studerandes åtgärder och agerande äventyrar inte patientsäkerheten.
5. Skriftlig examination bedöms i skalan 0-5 enligt bedömningskriterierna nedan. (not translated)
Swedish
01.08.2021 - 05.12.2021
11.06.2021 - 12.09.2021
Faculty of Health and Welfare
Josephine Åberg, Hanna Limnell, Daniel Nenonen
Ev. anhållan om validering lämnas in innan kursen börjar till Daniel Nenonen via e-ahot före den 2.9 (not translated)
Degree Programme in Nursing
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 credits
0.00 credits
H-5
Reflektions-/inlärningsdagbok
Simulationer
Praktisk examination
Individuell skriftlig hemtentamen
1:a hjälp (not translated)
Smågruppsarbete v 37, 38, 40, 41 och 42
Reflektionsdagbok v 38 och 42 lämnas in på Moodle
Simulation v 39 och 43.
1:a hjälp v 43
Praktisk examination v 47
Skriftlig individuell hemtentamen inlämning v 46 (not translated)
Distansstudier hösten 2021
Närstudiedagar på Campus Åbo v 36, 39, 43 och 47 (not translated)
Självstudier, reflektionsdagbok, smågrupp, flipped och sim 54h
Självstudier och examinationer 54 h
Självstudier och föreläsningar 27 h (not translated)
Studerande når inte upp till kriterier för tillfredställande nivå. (not translated)
Nöjaktig nivå:
Studerande kan beskriva patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter inom grundvården men har svårt att relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande nämner etik och patientsäkerhet, egna reflektioner fattas.
Studerande har ytliga kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och tillämpningen är svag. (not translated)
God nivå:
Studerande kan beskriva patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan i viss mån göra egna reflektioner.
Studerande har grundläggande kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och kan tillämpa dem i viss mån. (not translated)
Studerande kan beskriva den patientens vårdprocess och relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna mångsidiga reflektioner.
Studerande har djupa kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och kan tillämpa dem. (not translated)