Josephine Åberg
Kursböcker:
Edberg &Wijk 2019 Omvårnadens grunder, hälsa och ohälsa. kap. 3, 6, 7, 11-23
Klang et.al.2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnade. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson. Valda delar
Iivanainen & Syväoja. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma pro. Valda delar
Ekman I (red). 2020 (eller äldre version). Personcentrering inom hälso och sjukvård.
Databaser ( främst: Tervysportti och Vårdhandboken)
Övrig litteratur:
Boman,L. & Wikström,C. 2019. Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande.
Gottlieb, B. 2013. Strengths-Based Nursing Care. s 15-34, 146, 170-171, 313-349 (finns som e-bok)
Hewitt-Taylor. 2018. Personcentrerad vård i praktiken.
Friberg, F et al. 2019.Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. Kap 14-17, 21-25.
Joninen & Virkkunen. 2018. Handbok för strukturerad dokumentation av patientuppgifter, Del 1. THL
Nykänen P. & Junttila K. 2012. Raportti 40. Hoitotyön moniammatillisen kirjaamisen asiantuntijaryhmän loppuraportti.THL. https://www.julkari.fi/handle/10024/90814
Potilasasiakirjojen laatiminen ja käsittely. Opas terveydenhuollolle. Stm 2012. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/72897
Kinnunen, et al. 2020. Manual FinCC 4.0 för klassificeringshelheten FinCCFinnCC Vårdbehov 4.0. THL.
Artiklar och databas (not translated)
Självstudier
Föreläsningar
Simulationer obligatoriks närvaro
Smågruppsarbete (distans)
Reflektionsdagbok
Examinationer (not translated)
1. Obligatorisk närvaro under smågruppsarbete (distans), flippedlektion och simulationer . Bedöms: GK/UK.
2. Livräddande första hjälp övningar obligatorisk närvaro GK/UK.
3. Inom utsatt tid inlämnade individuella reflektionsdagböcker GK/UK Skriftlig respons på Moodle
4. Praktisk examination bedöms i skalan GK/UK, enligt följande kriterier:
För godkänt bör studerande påvisa evidensbaserade kunskaper och färdigheter gällande kliniska undersökningar, funktionsmätningar och vårdmetoder inom grundvården. Studerandes åtgärder och agerande äventyrar inte patientsäkerheten. Muntlig respons efter examinationen.
Alla inlämningar plagiatkontrolleras i Urkund via Moodle
5. Skriftlig examination bedöms i skalan 0-5 enligt följande kriterier:
Studerande påvisar evidensbaserade kunskaper och färdigheter gällande patientens vårdprocess, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder inom grundvården. Studerande förstår betydelsen av interprofessionellt arbete inom grundvården. Skriftlig respons och utvärdering på Moodle
6. Tystnadsplikt - inlämning på Moodle (not translated)
Swedish
21.04.2025 - 20.06.2025
05.12.2024 - 20.04.2025
Faculty of Health and Welfare
Josephine Åberg, Jaana-Sofia Tengström
Ev. anhållan om validering lämnas in till Josephine Åberg via e-ahot före den 30.4.2025 (not translated)
Degree Programme in Nursing, Degree Programme in Public Health Nursing
0.00 credits
0.00 credits
H-5
Diskussionsanteckningar
Smågruppsarbete
Simulationer
Praktisk examination
Individuell skriftlig examination
Förstahjälp (not translated)
Reflektionsdagbok lämnas in på Moodle inför varje flipped lektion / simulation
Simulation
Första hjälp,
Praktisk examination juni /2025 i form av filmning
Skriftlig individuell examination juni. Omtagningstillfälle: augusti och september 2025
Närmare information på kursens Moodle sida (not translated)
Våren 2025, YH Novia, Åbo. (not translated)
Självstudier inför examination 60 h
Självstudier, smågruppsarbete, reflektionsdagbok - inför varje simulation 70 h
Interaktiva föreläsningar och flipped lektion på campus 20 h
Simulation: 25 h
Första hjälp övning: 3 h
Studiebesök: 2 h
Praktisk examination: 2h - filmning av case
Examination: 4h
Tystandsplikt - inlämning
Livräddande första hjälpen 0,25 sp
Skriftlig individuell tentamen 2.5. sp
Simulering 1 sp
Refleksionsdagbok 2.25 sp
Praktisk examination 1 sp
Självstudier (moodle) och föreläsningar (not translated)
Studerande når inte upp till kriterier för tillfredställande nivå. (not translated)
Nöjaktig nivå:
Studerande kan beskriva patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter inom grundvården men har svårt att relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande nämner etik och patientsäkerhet, egna reflektioner fattas.
Studerande har ytliga kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och tillämpningen är svag. (not translated)
Studerande kan beskriva patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan i viss mån göra egna reflektioner.
Studerande har grundläggande kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och kan tillämpa dem i viss mån. (not translated)
Studerande kan beskriva den patientens vårdprocess och relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna mångsidiga reflektioner.
Studerande har djupa kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och kan tillämpa dem. (not translated)