Michaela Jalava
å svenska
Litteratur/studiematerial:
Välj 1–2 av följande böcker:
Hanséus, K mfl. Barnmedicin. 2020
Lundqvist,P. 2013. Omvårdnad av det nyfödda barnet.
Rajantie,J, Heikinheimo, M, Renko,M. 2016 Lastentaudit. Duodecim.
Storvik- Sydänmaa mfl. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö.
Hallström, J & Lindborg, T. 2023. Pediatrisk omvårdnad. Liber.
Korppi;M. mfl. 2016. Lastentautien päivystyskirja.
Lundqvist,P. 2013. Omvårdnad av det nyfödda barnet.
Pihko,H,Haataja,L, Rantala,H. (toim.) 2015. Duodecim. Lastenneurologia.
Rindstedt,C. 2013. Barnet möter vården.
Söderback mfl. 2014. Kommunikation med barn och unga I vården
Tillsammans kring matbordet- kostrekommendationer till barnfamiljer
Lastensuojelun käsikirja. http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja
Social- och hälsovårdsministeriet. Slå inte barnet! Nationella handlingsprogrammet för att minska kroppslig aga mot barn 2010–2015
Medibase
THL.fi
MLL.fi
Terveysportti
Hälsobyn.fi
Terveyskylä.fi
Varsinaissuomen hoitoreitit
Referenslitteratur:
Askland;L.mfl. 2014. Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt.
Bischofberger m.fl 2004. Barnet i vården. Liber.
Broberg, A. mfl. 2008. Anknytning i praktiken: tillämpning av anknytningsteorin.
Hertz, S. (2011) Barn- och ungdomspsykiatri, nya perspektiv och oanade möjligheter
https://thl.fi/fi/web/olycksfall/olyckor-bland-barn-och-unga,
Lagerqvist,B. 2015. Barn med funktionsnedsättning.
Mothander Risholm; P. 2018. Att möta små barn och deras föräldrar i vården: om anknytning, utveckling och samspel.
Rijt, H & Plooi, F. Växa och upptäcka världen: sju utvecklingssprång under barnets första levnadsår.2009.
Vygotskij L. Daidalos 1995 Fantasi och kreativitet i barndomen.
Aktuella vetenskapliga artiklar, forskningar och annan litteratur. (Hoitotiede, Tutkiva hoitotyö, Sairaanhoitaja, Vård i focus)
Diabetesförbundet.fi
Diabetesfonden (not translated)
1. Föreläsning
2.Workshops
3.Självstudier
4.Simulering (not translated)
. Simuleringen bedöms enligt skalan gk/uk.
I simuleringen bedöms
- handledning
- bemötandet av barnet, den unga och familjen
- beaktande av trygghet och säkerhet i vårdarbetet
- planering av vårdåtgärder med beaktande av barnets och den ungas utvecklingsstadium och situation
- utförande av vårdåtgärder
- beaktande av aseptiskt arbetssätt
- dokumentation
- tillämpning av ett resursförstärkande och hälsofrämjande arbetssätt.
- korrekt utförd läkemedelsbehandling
Prestationen är underkänd om studerande inte har genomfört simuleringen och har svårigheter med stora delar av ovanstående ämnen.
2.Läkemedelsräkningen bedöms enligt skalan gk/uk.
- läkemedelsräkningen skall vara 100% korrekt
3. Tenten i pediatirik bedöms enligt skalan gk/uk
4. Workshops uppgift, bedöms GK/UK
- Användning av kurslitteratur, terveysportti mm.
- Användning av relevant data och förmåga att se helhetssituation
5. Den skriftliga inlämningsuppgiften bedöms enligt skalan 0-5
Bedömningen baseras på
- Förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- Kritiska reflektion
- Användning av kurslitteratur
- Användning av Novias skrivanvisningar
Feedback på inlämningsuppgiften ges via Moodle (not translated)
Swedish
19.08.2024 - 15.11.2024
15.06.2024 - 31.07.2024
Faculty of Health and Welfare
Minna Syrjäläinen-Lindberg, Hanna Limnell, Michaela Jalava, Lilian Nordell, Daniel Nenonen
Degree Programme in Nursing, Degree Programme in Public Health Nursing
0.00 credits
1.00 credits
H-5
På svenska
1.Simuleringar, obligatorisk närvaro, uppgifter om gruppindelning och exakt tidtabell för simulering publiceras på Moodle
2.Läkemedelräkning tent, datum enligt läsordning (omtent enligt överenskommelse med examinator)
3. Tent i Pediatrik på Moodle, datum enligt läsordning 23.9, omtentamen 25.10 och 22.11
4.Skriftlig individuell inlämningsuppgift, gemensam uppgift tillsammans med kursen Reproduktiv hälsa. Två möjliga inlämningsdatum: Första inlämningsdatum 4.10 eller andra inlämningsdatum 15.11. (not translated)
Inlämningsuppgift på Moodle tillsammans med kursen i Reproduktiv hälsa inlämning den på Moodle.
Tent i pediatrik.
Tent i läkemedelsräkning. (not translated)
Åbo 2.9-4.10.2024 (not translated)
Föreläsningar 25h
Workshops 2 h
Simulering 6h
Inlämningsuppgift 27 h
Självstudier 75 h (not translated)
Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna
Kurslitteraturen används inte
Reflektionerna framförs inte
Den tekniska utformningen brister
Uppgiften innehåller inte alla krävda delar (not translated)
Frågorna besvaras vagt och smalt
Kurslitteraturen refereras
Reflektionerna framförs endast i begränsad utsträckning
Den tekniska utformningen är nöjaktig (not translated)
Frågorna besvaras
Metodlitteraturen tillämpas
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
Den tekniska utformningen är god (not translated)
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
Kurslitteraturen analyseras och tillämpas
Reflektionen är vetenskapligt analytisk
Den tekniska utformningen är berömlig (not translated)