Janina Dahla
Lista på rekommenderad litteratur publiceras på kursens Moodle-plattform (not translated)
Obligatoriskt deltagande i den schemalagda distansundervisningen i Teams, självstudier, praktiska övningar,workshops även studiebesök kan bli aktuellt .Inlämningsuppgifter, diskussionsuppgifter under kursen utgör underlag till examinationen ,elektronisk inlärningsportfolio
Mera ingående information finns tillgänglig på kursen Moodle sida vid kursstart. (not translated)
1.Deltagande i undervisningen och reflektionsuppgifter. 3sp (GK/UK)
Godkänd: Studerande har aktivt deltagit i alla obligatosiska närsstudietillfällen. Godkända övningsuppgifter och referat.
Underkänd: Studerande har inte deltagit i alla obligatiosriska närstudietillfällen. Underkända övningsuppgifter.
2. Elektronisk inlärningsportfolio och posterpresentation 2 sp (0-5)
- inlärningsportfolions struktur, kreativa utformning och läsbarhet
- innehållsmässig sakkunskap
- reflekterar kring alla teman
- förmåga till kritiskt granskning och sjävutvärdering
- posterpresentation, studerande påvisar sakkunskap vid muntlig presentationen
Bedömning enligt skala 0-5. Sammanfattad feedback sätts in på moodle då uppgiften är utförd inom utsatt tid.
. (not translated)
Swedish
10.09.2024 - 05.11.2024
22.05.2024 - 06.09.2024
Janina Dahla
Minnessjukdomen medför förändringar för personer med minnessjukdom men också för deras närstående. Det kan vara bra att tänka på att det inte endast är äldre personer som insjuknar i någon minnessjukdom. Delta i kursen om du känner att du är nyfiken på temat och vill fördjupa din förståelse, kunnande och vara med och påverka välmående för personer med minnessjukdom och närstående.
Kursen innehåller ingen större tentamen.
Kursansvarig lärare Janina Dahla (janina.dahla@novia.fi)
Kursens moodlesida uppdateras fram till kursstart.
Eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på moodle.
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvarig på moodle i kursens handledningsforum. (not translated)
Degree Programme in Social Services and Health Care
0.00 credits
0.00 credits
H-5
Studerande förväntas att under kursens gång ha förmåga att självständigt ta kontakt med arbetslivsrepresentanter. (not translated)
Den elektroniska inlärningsportfolion lämnas in på Moodle senast den 4.11.24 kl.16
5.11.24 Under närstudien håller studerande en kort Posterpresentation - sammanfattning av studerandes inlärningsportfolio (not translated)
Länk till varje digitala närvarotillfälle läggs in på kursens Moodle sida (inbjudan till Teams-möte)
Distans undervisning i Teams Tisdagar under tiden 10.9 - 5.11.24.
10.9.24 kl.17.15-19.30 Kursstart. Introduktion Introduktion, erfarenheter och tankar , de vanligaste minnessjukdomarna .
17.9.24 kl. 17.15-19.30 Identifiering och bedömning / behov
24.9.24 kl. 17.15-19.30 Personcentrerad omsorg, bemötande och kommunikation
1.10.24. kl. 17.15-19.30 Minnessjukdoma i arbetsförålder
8.10.24. kl. 17.15-19.30 Att arbeta med tvång och begränsningar. Beteendemässiga och psykiska symtom vid demenssjukdom
22.10.24. kl. 17.15-19.30 Anpassade aktiviteter och inventioner som främjar välbefinnandet (posterpresentationsschema)
29.10.24. kl. 17.15-19.30 Minnessjukdomar i arbetsför ålder
5.11.24 Kursavslutning och Posterpresentation och sammanfattning. Dela insikter och kunnande. (not translated)
1. Kursen innehåller schemalagd distansundervisning, förhandsuppgifter , reflektions uppgifter och praktiska övningar och studiebesök 3 sp 81 h
Kursen inleds den10.9.24, kursdeltagarna träffas i regel en gång i veckan på tisdagar mellan kl.17.15-19.30 Deltagande i närstudierna sker via teams.
2. Elektronisk inlärningsportfolio och posterpresentation 2 sp 54 h
Elektronisk inlärningsportfolio - Studerande utgår från kursens lärandemål. Behandlar alla tema. Inlämning deadline 4.11.24. Mera ingående instruktioner finns på studieplattformen Moodle.
Källor anges, portfolion behöver inte för övrigt följa Novias skrivanvisningar. Posterpresentation innehåller en sammanfattning av studerandes inlärningsportfolio (not translated)
Vitsord 1. studerandes eget kritiskt tänkande synsi begränsad utsträckning. arbetet är en sammanfattning som mer eller mindre direkt återger materialet. svaren består av oproblematiserade beskrivningar
Vitsord 2 i uppgiften syns den studerandes eget kritiskt tänkande i begränsad utsträckning. arbetet är en sammanfattning som mer eller mindre återger materialet (not translated)
Vitsord 3 studerande har strävat till att förklara centrala aspekter med egna ord. Arbetet visar att studerande har satt sig in i ämnet och egna insikter framkommer. Temat behandlas tydligt och studerande hänvisar klart till källor. Studerande har strävat till att reflektera kring temat och analyserat det på en djupare nivå genom att stödja sig på källor och kursinnehåll. (not translated)
Studerande visar att hen har förståelse för både detaljer och sammanhang. (not translated)