Janina Dahla
Lista på rekommenderad litteratur publiceras på kursens Moodle-plattform (not translated)
Obligatoriskt deltagande i den schemalagda distansundervisningen i Teams, självstudier, praktiska övningar,workshops även studiebesök kan bli aktuellt .Inlämningsuppgifter, diskussionsuppgifter under kursen utgör underlag till examinationen ,elektronisk inlärningsportfolio
Mera ingående information finns tillgänglig på kursen Moodle sida vid kursstart. (not translated)
1.Deltagande i undervisningen och reflektionsuppgifter. 2sp (GK/UK)
Godkänd: Studerande har aktivt deltagit i alla obligatosiska närsstudietillfällen. Godkända övningsuppgifter och referat.
Underkänd: Studerande har inte deltagit i alla obligatiosriska närstudietillfällen. Underkända övningsuppgifter.
2. Elektronisk inlärningsportfolio och posterpresentation 3 sp (0-5)
- inlärningsportfolions struktur, kreativa utformning och läsbarhet
- innehållsmässig sakkunskap, reflektion och förmåga att sammanfatta teori och anpassa teori till praxis
- förmåga till kritiskt granskning och sjävutvärdering
- posterpresentation, presentation och sammanfattning av studerandes inlärningsportfolio
Bedömning enligt skala 0-5. Sammanfattad feedback sätts in på moodle.
. (not translated)
Swedish
13.03.2024 - 24.04.2024
02.12.2023 - 06.03.2024
Janina Dahla
Kursen inleds den 13.3.24 deltagande i närstudierna sker via teams
Är du intresserad av kvalitetsarbete och vill jobba med utvecklingsfrågor? Vill du utvecklas i din professionella roll och fördjupa din förståelse för människor med minnessjukdom och närståendes livssituation?Det är inte bara äldre som insjuknar i någon minnessjukdom. Delta då i den här kursen så kan vi tillsammans jobba med frågor som vi kan stöta på i vardagen,som professionella eller närstående.
Kursen innehåller ingen större tentamen,kräver aktivt deltagande under närvarodagarna.
Kursansvarig lärare Janina Dahla (janina.dahla@novia.fi)
Kursens moodlesida uppdateras fram till kursstart.
Eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på moodle.
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvarig på moodle i kursens handledningsforum. (not translated)
Degree Programme in Social Services and Health Care
0.00 credits
0.00 credits
H-5
Studerande förväntas att under kursens gång ha förmåga att självständigt ta kontakt med arbetslivsrepresentanter. (not translated)
Den elektroniska inlärningsportfolion lämnas in på Moodle senast den 18.4.24
24.4.24 Under närstudien håller studerande en kort Posterpresentation - sammanfattning av studerandes inlärningsportfolio (not translated)
Länk till varje digitala närvarotillfälle läggs in på kursens Moodle sida (inbjudan till Teams-möte)
Distans undervisning i Teams
Närstudiedagar: onsdagar under tiden 13.3.- 24.4. 24
Distans undervisning i Teams onsdagar mellan13.3.- 24.4. 24:
13.3.24 kl.17.15-19.30 Kursstart. Introduktion Introduktion, erfarenheter och tankar , de vanligaste minnessjukdomarna .
20.3.24 kl. 17.15-19.30 Identifiering och bedömning / behov
27.3.24 kl. 17.15-19.30 Personcentrerad omsorg, bemötande och kommunikation
3.4.24. kl. 17.15-19.30 Minnessjukdoma i arbetsförålder
10.4.24. kl. 17.15-19.30 Att arbeta med tvång och begränsningar. Beteendemässiga och psykiska symtom vid demenssjukdom
17.4.24. kl. 17.15-19.30 Anpassade aktiviteter och inventioner som främjar välbefinnandet (posterpresentationsschema)
24.4.24. kl. 17.15-19.30 Kursavslutning och Posterpresentation och sammanfattning. Dela insikter och kunnande. (not translated)
1. Kursen innehåller 21h schemalagd distansundervisning, samt reflektions uppgifter och praktiska övningar 2 sp 54 h
Studeranden läser efter varje närstudiedag den angivna obligatoriska litteraturen (med koppling till temat) och skriver kommenterade referat av dem. Referaten inkluderas i portfolion.
2. Elektronisk inlärningsportfolio och posterpresentation 3 sp 81 h
Den elektroniska inlärningsportfolion inlämnas i Moodle senast den 19.4.24
24.4. 24 Posterpresentation innehåller en sammanfattning av studerandes inlärningsportfolio
Studerande utgår från kursens lärandemål och gör en portfolio kring varje temaområde. Tema kopplas till lärandemålen. Inkludera bilder, länkar och material i portfolion. Tänk på att portfolion skall fungera som en materialbank för dig i arbetslivet.
Studerande väljer i vilket format portfolion görs. Källor skall anges, portfolion behöver inte för övrigt följa Novias skrivanvisningar. (not translated)