Terese Österberg
Vainio-Korhonen K 2012, De frimodiga, WSOY.
Oscarsson & Georgsson red. 2021, Etik för barnmorskor
Statistikrapport Perinatalstatisktik – föderskor, förlossningar och nyfödda 2021. THL.
Lundgren et al(2022) Theories and perspectives for midwifery. Studentlitteratur.
Melender, H-L. 2012. Näyttöön perustuva Kätilötyö - mistä näyttöä. Kätilölehti - Tidskrift för barnmorskor 2, 12-13.
Sarajärvi, A., Mattila, L-R. & Rekola, L. 2011. Näyttöön perustuva toiminta. Avain hoitotyön kehittymiseen. WSOY, Helsink
Föreläsning, diskussion, individuella lärandeuppgifter, examination med seminarier
Aktivt deltagande i kursen som helhet
Genomförda och godkända lärandeuppgifter
Sökt och hittat relevanta artiklar till den individuella examinationsuppgiften, förmåga att analysera bokens tema och valda artiklar
Svenska
19.02.2024 - 26.04.2024
01.12.2023 - 18.02.2024
8 - 15
Institutionen för hälsa och välfärd
Terese Österberg
Introduktion och seminarier obligatoriska. Rekommenderas närvaro vid samtliga schemalagda lektioner. Aktivitet under lektioner kan höja ett slutvitsord.
Utbildning till barnmorska
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Individuella lärande- och examinationsuppgifter:
1. Barnmorskans historia - lyssna på en dramapodd
2. Reflektion om bemötande och kommunikation
3. Välj en valfri skönlitterär bok som på något sätt handlar om en kvinna/kvinnors liv. Läs boken och beakta följande frågor:
Var i livet befinner sig kvinnan?
Vilken är hennes situation?
Vilken problematik behandlar boken och hur påverkar den kvinnan?
Välj ett tema utgående från ett barnmorskeperspektiv och sök tre
relevanta forskningsartiklar som behandlar temat. Skriv en kort recension av boken utgående från frågorna ovan och redogör sedan för artiklarnas resultat. Gör sedan en analys av det som boken handlar om utgående från de forskningsartiklar du har valt.
Arbetet framförs i diskussionsform (30min), alla andra studerande agerar opponenter och kommenterar arbetet vid presentationstillfället
Feedback ges skriftligt till varje studerande efter seminariet.
Seminarier 25.3 och 26.3, obligatorisk närvaro
Campus Alere våren 2024
Gästföreläsning av utbyteslärare Joeri Vermulen från Erasmushogeschool Brussels 25-26.4. Obligatorisk närvaro.
27 h/sp
Närstudier i klass: 18 h
Dramapodd: 6 timmar
Etikreflektion: 6 timmar
Bokrecension (läsning, recension, presentationer under två seminariedagar): 51 timmar