Maria Westerlund
Polaine, A., Reason, B. & Lövlie, L. 2013. Service Design. From Insight to Implementation.
Stickdorn, M. & Schneider, J. 2013.This is Service Design Thinking. John Wiley & Sons.
Stickdorn, M., Hormess, M., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This is Service Design Doing. O'Reilly. Delar av boken är fritt tillgängliga på webben.
Tuulaniemi, J. 2013. Palvelumuotoilu.
- träningar
- föreläsningar
- verkstäder och övningsuppgifter
- tjänstedesignprojekt för en uppdragsgivare /examensarbetet
- reflektioner i valfritt format
Innehåll:
Introduktion till tjänstedesign
- grunderna till Design Thinking
- tjänstedesignprocessen
- tjänstedesignmetoder och -verktyg
- design jam
Komplettering (omtentamensmöjlighet)
-En studerande som inte fått godkänt vitsord i en studiehelhet eller kurs, erbjuds minst två (2) tillfällen för omtagning av tentamen eller komplettering av prestationer. Som omtagningar räknas också de tillfällen då den studerande uteblir från fastställda tillfällen för omtagning.
-En studerande som inte fått godkänt vitsord i en studiehelhet eller kurs, och som inte inom utsatt tid gjort nödvändiga kompletteringar eller blivit godkänd i kursen på basen av omtagning av tentamen, skall avlägga studiehelheten eller kursen på nytt.
Omtentamensdatum
- Inlämningskompletteringar bör ske under de tre följande aktiva studiemånaderna (flexibel lösning) ; 9-12, 1-4
- Uteblivna korspollineringar bör ske enligt samma princip som inlämningskompletteringar
- Försenade inlämningar bedöms -1 vitsord (den enskilda uppgiften)
Höjande av vitsord inom ett år
-En studerande har rätt att en gång försöka höja vitsordet för en studiehelhet eller kurs som bedömts med godkänt vitsord (1–5) inom 12 månader från prestationsdatumet enligt yrkeshögskolans anvisningar.
Engelska
19.02.2024 - 28.04.2024
01.12.2023 - 18.02.2024
0 - 80
Institutionen för företagsekonomi
Maria Westerlund, Timo Kerke, Annemari Andrésen
Utbildning i företagsekonomi
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Projektuppdrag för olika uppdragsgivare
Våren 2024, Campus Åbo.
Närstudietillfällen enligt följande:
Introduktion till tjänstedesign:
19.2.2024 kl. 13.15 - 15, klassrum 101
26.2.2024 kl. 13.15 - 15, klassrum 101
4.3.2024 kl. 13.15 - 15, klassrum 101
11.3.2024 Gästföreläsning Hanna Luotola, If
25.3.2024 kl. 13.15 - 15, klassrum 101
Design jam 4.4.2024 kl. 9-16
Introduktion till tjänstedesign, 3 sp
- närtillfällen och självstudier 1,5 sp
- närvaro på träningar 1,5 sp
-reflektioner i valfritt format
Projektarbete, 2 sp
- inkl design jam
Kvantitet: uppgifterna och projektarbetet är inte slutförda och,
Kvalitet: minimikraven för innehåll uppfylls inte.
Försenade inlämningar bedöms -1 vitsord (den enskilda uppgiften)
Tillfredsställande 1:
Man ser att du har läst rätt teori och förstått ämnet. Du har kunnat utnyttja teorin i uppgifterna och projektarbetet. Inlämningsarbetet har en bra struktur.
Aktivt deltagande.
Synnerligen tillfredställande 2:
Du använder dig av rätt terminologi med tanke på kursens kompetenser. Du förstår teorin och dess användbarhet i uppgifterna och projektarbetet.
Aktivt deltagande.
Goda 3:
Du förstår teorin och kan tillämpa den och olika metoder i uppgifterna och projektarbetet.
Aktivt deltagande.
Synnerligen goda 4:
Du kan knyta teorin till praktiken, reflektera och implementera olika metoder i uppgifterna och projektarbetet.
Mycket aktivt deltagande.
Berömliga 5:
Du kan bidra med egen tillämpning, relatera till större sammanhang och ge nya lösningar.
Mycket aktivt deltagande.