Marie Hjortell
Neonatalvård: Valda delar ur:
Fellman, V., Luukainen, P. & Asikainen, T. 2019. Vastasyntyneiden tehohoito. Oppaan uusin kirjaversio, 3 uudistettu painos. Duodecim, Helsinki. (Denna bok finns även i sin helhet på Terveysportti.)
Iivanainen, A & Syväoja, P. 2013. Hoida ja kirjaa. Sanoma Pro Oy, Helsinki. Sid 146 - 151
Lagercrantz, H., Hellström-Westas, L. & Norman, M. (red.).2015. Neonatologi, Studentlitteratur AB, Lund.
Lundqvist, P. (red.). 2013. Omvårdnad av det nyfödda barnet. Studentlitteratur AB, Lund.
Evidensbaserade vetenskapliga artiklar och forskning enligt föreläsarens direktiv
Åhörarkopior
Amningshandledning: se moodlekursen
Föreläsningar
Arbetsuppgifter
Demonstrationer
Case
Videor
Praktiska övningar
Poängskala 0 - 5 i tentamen i neonatalvård och skriftligt arbete i amningshandledning
Svenska
20.03.2024 - 28.04.2024
01.12.2023 - 30.03.2024
10 - 18
Institutionen för hälsa och välfärd
Anita Ståhl-Levón, Marie Hjortell
Kurshelheten 3 sp består av kursdelarna:
Neonatal vård 1,5 sp med Anita Ståhl-Levon
Amningshandledning 1.5 sp med lektor Marie Hjortell
Obligatorisk närvaro vid samtliga närstudietillfällen i amningshandledning för att få amningshandledarintyg
Utbildning till hälsovårdare
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Tentamen via Moodle i neonatalvård
Genomförd webutbildning med godkänt kunskapsprov: https://neohlrutbildning.se/index.php
obligatorisk närvaro vid kliniska övningar
Obligatorisk närvaro vid samtliga närtillfällen 16 h i amningshandledningsdelen 1.5 sp för att få amningshandledarintyg. Skriftligt arbete under kursens gång
Tentamen i neonatal vård
Omtentamen 1
Omtentamen 2
Skriftligt arbete i kursdelen amningshandledning presenteras under kursens gång vid olika tillfällen vecka 16-17 som berör det valda temat för det skriftliga arbetet/presentationen.
Vasa Novia, Alere våren 2024 veckorna 14-17
27 h/sp
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella