Marie Hjortell
HÄLSOVÅRDARENS PROFESSION
länkar på moodle
VÅRDVETENSKAP
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2015. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 1-3, 5
Eriksson, K. m.fl. 2012. Hoitotiede, Helsinki: Sanoma pro OY.
Eriksson, K. 2018. Vårdvetenskap. Vetenskapen om vårdandet - om dettidlösa i tiden. (Samlingsverk.) Stockhom: Liber AB.
Rehnsfeldt, A. & Arman, M. (red.). 2020. Klinisk vårdvetenskap. Vårdande på teoretisk grund. Stockholm: Liber Ab.
Wiklund, L. 2003. Vårdvetenskap i klinisk praxis. Stockholm: Natur och kultur.
Willman, A., Bahtsevani, C., Nilsson, R. & Sandström, B. 2016. Evidensbaserad omvårdnad en bro mellan forskning och klinisk verksamhet.
VÅRDETIK
Sandman.L. & Kjellström.S. 2013. Etikboken. Etik för vårdande yrken. Lund: Studentlitteratur.
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2015. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 4.
INTERKULTURELL VÅRD
Abdelhamid, P., Juntunen, A. & Koskinen, L. 2009. Monikulttuurinen hoitotyö. Helsinki: WSOYpro.
Ahmadi, F. 2008. Kultur och hälsa. Lund: Studentlitteratur.
Hanssen, I. 2007. Omvårdnad i ett mångkulturellt samhälle. Lund: Studentlitteratur.
Herlitz, G. 2006. Kulturgrammatik - hur du ökar din förmåga att umgås över kulturgränserna. Malmö: Liber.
Hofstede, G., Hofstede, G.J. & Minkov, M. 2011. Organisationer och kulturer. Lund: Studentlitteratur.
Holland, K. & Hogg, C. 2010. Cultural awareness in nursing and health care: an introductory text. London: Hodder Arnold.
Kersey-Matusiak,G. 2015. Kulturkompetent omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Ritter, L.A. & Graham, D.H. 2017. Multicultural Health. Burlington, MA, USA: Jones & Bartlett Learning.
Sorajjakool, S., Carr, M.F. & Bursey, E. (Eds.) 2017. World religions for healthcare professionals. 2nd ed. Routledge: Oxon.
Wellman
länkar på Moodle
SOTE, Social och hälsovårdsorganisation och Social och hälsovårdsreformen,
lagar www.finlex.fi
länkar på Moodle
INRE HÅLLBARHET
länkar på moodle
Föreläsningar, diskussioner, övningar, självstudier, intervjuer, seminarier, virtuellt arbete
Hälsovårdarems profession bedöms som Godkänd/Underkänd i enlighet med närvaro och aktivitet
Vårdetiken bedöms Godkänd/Underkänd
Övningsarbetet om vårdvetenskap och interkulturell vård bedöms med vitsorden 0-5
Hälsovårdsorganisationen bedöms 0-5
Inre hållbarhet bedöms Godkänd/Underkänd i enlighet med närvaro och aktivitet
Svenska
28.08.2023 - 29.10.2023
15.06.2023 - 10.09.2023
Institutionen för hälsa och välfärd
Anita Wikberg, Marie Hjortell, Åsa Lågland, Carina Gädda
Innehåll hittar ni i Moodle på kursen BM22GV01 Sjukskötarens och barnmorskans profession.
Ni läser tillsammans allt med barnmorskegruppen utom den egna professionen ( Hälsovårdare)
Introduktioner till alla kursdelar och till seminarium har obligatoriska närvaro, närvaro vid alla andra lektioner rekommenderas.
Använd Novias skrivanvisningar i alla arbeten.
Om arbeten inte lämnas in, presenteras eller inte är godkänt kan 2 omtentamina göras.
Omtentamen på allmänna tentamensdagar
Anmälan i god tid krävs. Omtentamina är alltid kl 12.00-16.00.
Tentlitteratur:
Hanssen, I. 2007. Omvårdnad i ett mångkulturellt samhälle. Lund: Studentlitteratur.
Rehnsfeldt, A. & Arman, M. (red.). 2020. Klinisk vårdvetenskap. Vårdande på teoretisk grund. Stockholm: Liber Ab.
+ material på Moodle
Etikdelen kan inte tenteras om, eftersom den redan innehåller 3 omtagningar per test.
Allmän feedback på tenter och arbeten fås gemensamt för hela gruppen via Moodles meddelanden eller i klass.
Individuell feedback fås på begäran av läraren.
Utbildning till hälsovårdare
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Validering enligt Novias anvisningar
intervjuer
6sp 6x27h=162h:
Vårdvetenskap och interkulturell vård: skriftlig uppgift+ seminarium
Case om hälsovårdsorganisation, Sote + lagar seminarium 26.10. Obligatorisk närvaro.
Vårdetiken 8 korta onlinetester
Deadline för vårdetikdelen 30.10.2023
Novia Vasa, Alere + online
Hösten 2023
intervju
6sp 6x27h=162h:
Vårdetik 2h introduktion, 25h egen läsning och genomförande av tester och uppgifter =27h
Interkulturell vård 10 h
Vårdvetenskap, evidensbaserad vård, SOTE och lagstiftning:
närstudier i klass 28 h
seminarium 4 +6 h
självstudier, skriftliga arbeten 53 h
Den egna professionen 9 h
Inre hållbarhet 25 h