Efter godkänd kurs förväntas den studerande:
- kunna identifiera, beskriva och ange central terminologi inom ämnesområdet
- kunna relatera till vikten av en god drifts- och processekonomi i det industriella sammanhanget och för privatföretagare visavi lönsamhets- och
kontinuitetsaspekten
- kunna relatera till, förklara och ta ställning till vad en effektiv och störningsfri process innebär jämfört med störningar, osäker drift, serviceuppehåll
- kunna utföra enkla drifts - och processförankrade beräkningar där sambandet mellan ineffektivitet och olönsamhet ställs mot effektivitet och
lönsamhet
- kunna utföra, förklara och presentera beräkningar där prestanda, effektvitet, inbesparingar och uteblivna intäkter ställs mot exempelvis
driftsstopp, flaskhalsar/trång sektion, ligga på torrdocka, väntetider, förseningar, faktiska reklamationer, böter, rättegångar och badwill
- företagsekonomi, maskintekniska grunder, teknik grundstudier I, 2 och 3, kostnads- och investeringskalkyl och fördjupad kostnads- och investeringskalkyl
- begrepp och terminologi inom drifts- och processekonomi
- om transaktioner, aktiviteter, processer inom olika industrigrenar även realaterat till småskaligare entreprenörsskap
- indata för beräkningar
- beräkningsansatsen i samspelet; indata, beräkningarna, verktygen och resultattolkningen
- lönsamhet på kort sikt, lönsamhet på lång sikt, nyckeltal
- om eventuella utvecklingsåtgärder för ständig förbättring
- möjliga ingrepp såsom ny - och eller ersättningsinvesteringar, nytänk ifråga om arbetssätt, förenklingar och att inse vilka variabler som
egentligen förklarar mer och vilka som förklarar mindre i ett drifts- och processekonomiskt sammanhang
- artificiell intelligens och maskininlärning som stöd i beslutsfattandet - möjligheter och närmast omöjligheter
Försvarligt; Den studerande beskriver teoribildning och begrepp delvis bristfälligt både i tentamen, övningsuppgifter och i projektberäkningar.
Hen använder inte teori och begrepp samt matematiska härledningar, formler och tabeller korrekt, till vissa delar, vilket ger felaktiga beräkningsresultat för jämförelse, försvar, beslut och bevis.
Goda; Den studerande använder teoribildning och begrepp i tentamen, i övningar och i samband med projektberäkningsuppdrag i det närmaste korrekt. Beräkningar, jämförelser, försvar och bevis har god teoretisk förankring för tillämpning i praktiken.
Berömliga; Den studerande grundar sina beskrivningar, beräkningar och argument på relevant teoribildning och begrepps innebörd.
Förklaringar i tentamen, i övningsarbeten och projektberäkningar innefattar motiveringar, jämförelser och hen tar ställning och ger förslag till utveckling. Beräkningarna är riktiga.