Camilla Ribacka
Kvantitativ metodik: som bredvidläsning rekommenderas Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1992). Forskningsmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur. Widjeskog, Ö. 1995 (eller nyare upplaga). Statistik. En introduktion. Åbo: W-statistik, samt av examinator anvisad litteratur
Kvalitativa metoder:
Kurslitteratur:
Henricson, M. (red.) (2012, 2017). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Referenslitteratur:
• Alligood & Marriner Tomey (2018). Nursing theorists and their work, 9th ed. St. Louis, Missouri: Elsevier.
• Backman, Y., Gardelli, T., Gardelli, V. & Persson, A., 2012. Vetenskapliga tankeverktyg: till grund för akademiska studier. Lund: Studentlitteratur.
• Dahlberg, K., 2014. Att undersöka Hälsa & Vårdande. Natur & Kultur (Kvalitativ metod).
• Denscombe, M., 2016. Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
• Ejvegård, R., 2009. Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur.
• Friberg, F. (red.), 2017. Dags för uppsats – vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. Lund: Studentlitteratur.
• Forsberg, C. & Wengström, Y., 2013. Att göra systematiska litteraturstudier. Värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning. Stockholm: Natur & Kultur.
• Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B., 2012. Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur.
• Jacobsen, D.I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring: introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
• Kristensson, J, 2014. Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur och Kultur.
• Malterud, K., 2014. Kvalitativa metoder i medicinsk forskning: en introduktion. Lund: Studentlitteratur.
• Nehls, E., (2021). Nybörjarens guide till vetenskapligt tänkande. Lund: Studentlitteratur
• Nyberg, R. & Tidström, A., 2012. Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingar. Lund: Studentlitteratur.
• Olsson, H. & Sörensen, S., 2021 (även 2011). Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber.
• Parker, M.E., (2019). Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Patel, R. & Davidson, B., 2011. Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur.
• Smith, M., 2019. Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Tjora, A. & Torhell, S-E., 2012. Från nyfikenhet till systematisk kunskap: kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur.
• Trost, J. & Hultåker, O., 2016. Enkätboken 5 upl. Lund: Studentlitteratur.
Kvantitativ metodik: föreläsningar, dataövningar samt övningsuppgift
Kvalitativa metoder: föreläsningar och gruppdiskussion samt inlämningsuppgift
Kvantitativ metodik: på basen av examinationsuppgiften bedöms studerandes förmåga att förstå och tillämpa grundläggande statistiska begrepp, samt att utföra en statistisk analys.
Kvalitativ metod: utifrån en tentamen utvärderas studentens förmåga att förstå och tillämpa grundläggande begrepp och förstå forskningsprocessen och analysmetoder. Skriftliga inlämningsuppgifter måste lämnas in inom utsatt tid.
Svenska
09.09.2024 - 13.10.2024
15.06.2024 - 13.09.2024
8 - 30
Institutionen för hälsa och välfärd
Camilla Ribacka, Ralf Lillbacka
Utbildning till röntgenskötare, Utbildning till bioanalytiker
0.00 sp
1.00 sp
H-5
Kvantitativ metodik: skriftlig övningsuppgift (bedöms enligt skalan 0-5, där 1-5 är godkänt)
kvalitativa metoder: skriftlig inlämningsuppgift och presentation (betygsätts enligt skalan 0-5, där 1-5 är godkänt)
Kvantitativ metodik: examinationsuppgiften bör inlämnas inom en månad efter delkursens slut
Kvalitativ metod: skriftlig uppgift och presentation inom ett seminarium
Hösten 2024 enligt schema
Kvantitativ forskningsmetodik är 2 sp vilket motsvarar 54 timmars arbete varav 12 timmar är schemalagda lektioner och seminarier, den resterande delen är eget arbete. Arbetet i grupp lämnas in på överenskommet datum efter lektionerna.
Kvalitativa metoder är 2 cr vilket motsvarar 54 timmar
Kvantitativ metodik: studerande kan ej förstå och tillämpa statistiska begrepp, samt kan ej genomföra en korrekt statistisk analys.
Kvalitativa metoder: studenten förstår inte och kan inte tillämpa forskningsprocessen och analysmetoderna.
Skriftliga inlämningsuppgifter saknas eller är bristfälliga.
Kvantitativ metodik: det föreligger stora svagheter i stederandes förståelse och tillämpning av statistiska begrepp, eller så är den statistiska analysen inte korrekt genomförd.
Kvalitativa metoder: anmärkningsvärda svagheter finns i studentens förståelse och tillämpning av analysmetoder och är inte tillräckligt för att genomföra innehållsanalys
Kvantitativ metodik: studerande visar mestadels en god förståelse av statistiska begrepp och kan tillämpa dessa, och den statistiska analysen innehåller enbart mindre fel.
Kvalitativa metoder: studenten visar övervägande god förståelse för och kan tillämpa begreppsanalys och endast mindre fel finns i analysprocessen.
Kvantitativ metodik: studerande visar på en fullständig förståelse av statistiska begrepp och gör enbart obetydliga fel i tillämpningen av dessa, samt utför en felfri statistisk analys.
Kvalitativa metoder: studenten visar en fullständig förståelse och gör endast obetydliga fel vid tillämpningen av metoderna.