•   Haverilära SF14M301-3005 18.10.2021-20.10.2021  1 sp  (SFK18D-Å, ...) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    STCW- Code: Table A-II/2

    • Att kunna bedöma läget samt bemöta nödsituationer och sjöolyckor omfattande:
    • Försiktighetsmått vid fartygets strandsättning
    • Åtgärder som bör vidtas ifall grundstötning är hotande, och efter grundstötning
    • Flottagning av ett grundstött fartyg med eller utan assi-stans
    • Åtgärd som bör vidtas ifall kollision är hotande och ef-ter en kollision eller skada i skrovets skydd mot intrång av vatten av vilken orsak som helst
    • Bedömning av huru skadorna kan behärskas
    • Nödstyrning
    • Iordningställandet av nödbogsering och förfaringar un-der bogsering
    • Att känna till metoder som kan vara till hjälp till förhind-randet av nedsmutsning av den marina miljön från fartyg
    • Ge färdigheter att utarbeta planer och checklistor för att kunna be¬mästra haverier ombord.
    Förkunskapskrav
    Vaktrutiner 2 / Stabilitet 2
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    • Grundstötning: Omedelbara åtgärder och checklistor, be-dömning av fartygets skador, påfrestningar på skrovet och inverkan på stabilite¬ten. Rutiner att följa när fartyget är fast på grundet.
    • Flottagning av grundstött fartyg med och utan assistans.
    • Åtgärder att beakta vid strandsättning av fartyg.
    • Fartygskollisioner: Omedelbara åtgärder och checklistor, bedömning av fartygets skador.
    • Bedömning av skadorna under och efter haveri.
    • Nödstyrning av fartyget.
    • Bogsering av fartyg under nöd: Hopkoppling av bogserka-bel och olika bogseringsmetoder.
    • Bärgning: Slutandet av bärgningsavtal och befälhavarens ställning.
    • Ingripande från myndigheter. Rapport om sjöolycka.
    • Fartygets beredskapsplan för oljeolycka

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Petteri Niittymäki

    Undervisningsmetoder

    Föreläsningar eller projektifierat lärande och övningar. Genomgång av autentiska haverifall.

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    18.10.2021 - 20.10.2021

    Anmälningstid

    11.06.2021 - 17.10.2021

    Grupp(er)
    • SFK18D-Å
    • SFK18F-Å
    Antal studerande (min. - max.)

    1 - 60

    Ansvarig enhet

    Institutionen för teknik och sjöfart

    Lärare

    Ossi Westilä

    Utbildning

    Sjöfart, Utbildning i sjöfart

    Verksamhetspunkt

    Åbo, Hertig Johans parkgata 21

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    Skriftlig tentamen och eventuella arbetsuppgifter avklarade.

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    27.nov

    Tid och plats

    9.nov 27.nov

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    33h

    Bedömningskriterier
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    • Demonstrerar förtrogen med branschens kunskapsbas
    • Kan hitta information från en källa till information för en situation
    • Kan använda guidade modeller i situationer.
    • Kan självständigt lösa en given uppgift
    • Kan samordna och främja gruppens målorienterade aktiviteter
    • Kan agera ansvarsfullt i enlighet med ekologiska principer i olika situationer.

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    • Kunna tillämpa kunskapsbasen på fältet konsekvent.
    • Kan söka efter information från olika informationskällor.
    • Kan tillämpa modeller i praktiken.
    • Kan självständigt och konsekvent lösa en given uppgift
    • Kan konsekvent samordna och främja gruppens målorienterade aktiviteter
    • Kan agera konsekvent och ansvarsfullt enligt ekologiska principer i olika situationer

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    • Kunnande med att tillämpa kunskapsbasen i fältet
    • Kunna välja lämpliga informationskällor för situationen och kan söka efter relevant information
    • Kan välja och tillämpa modeller kritiskt i praktiken
    • Kunnande om hur man löser flera uppdrag
    • Kan koordinera och främja gruppens målorienterade aktiviteter.
    • Kan agera professionellt och ansvarsfullt i enlighet med ekologiska principer i olika situationer