Jaana Ylimartimo-Nybäck
Studiematerial på Moodle.
Studerande ska följa Novias skrivanvisningar för examensarbeten.
Coggins, D., & O'Brien, G. (2016). Men and style: Essays, interviews, and considerations. Abrams.
Fashionary. (2018). Fashionpedia. Hong Kong: Fashionary International Ltd.
Giertz-Mårtenson, I., Åkesson, B., & Luger, M. (2022). Men's fashion: An untold story. Bokförlaget Langenskiöld.
Mendos, P. (2021). Ten Garments Every Man Should Own: A Practical Guide to Building a Permanent Wardrobe. Toronto: Dundurn.
Schuman, S. (2020). The Sartorialist Man. New York: Rizzoli.
Applikationer, sociala medier och podcast.
Enligt föreläsarens instruktioner.
Föreläsningar, berättande undervisning, praktiska övningar och workshops, informationssökning, mood board, diskussioner och studiebesök.
Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för inlämningsuppgifter (individuella, par och/eller team). Medeltal av uppgifternas vitsord bildar slutvitsordet i kursen.
Svenska
07.01.2025 - 28.02.2025
01.12.2024 - 06.01.2025
Institutionen för hälsa och välfärd
Jaana Ylimartimo-Nybäck, Valeria Simonova
Mer information ges vid introduktion till de enskilda kursdelarna.
Utbildning inom skönhetsbranschen
Vasa, Wolffskavägen 31
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Godkända praktiska övningar, kursuppgifter/portfolio och aktivitet.
Feedback ges individuellt eller i grupp efter kursens avslut.
Jaanas kursdel, 2sp: en godkänd kursuppgift och en podcast reflektionsuppgift vitsord (0-5).
Valerias kursdel, 3sp: en godkänd studiebesöksrapport (1sp) och en godkänd inlämningsuppgift. Vitsord (0-5).
För kursuppgifter/workshops är syftet att samarbeta med arbetslivet.
Examinationen består av inlämnade uppgifter. Examination våren 2025. Samtliga inlämningsuppgifter i alla kursdelar måste vara genomförda och godkända för att uppnå kursvitsord.
Jaanas del, 2sp: Examination består av två inlämningsuppgifter, vitsord (0-5).
1. Stilanalys, uppdatering av garderob samt klädkod. Inlämningsuppgiften är en skriftlig inlämningsuppgift som görs i par. Deadline för inlämning: Februari 2025 via Moodle. Vitsord (0-5) och paret får samma vitsord. Feedback ges via Moodle.
2. Men´s Style Podcast. Uppgiften är en individuell skriftlig reflektionsuppgift. Deadline för inlämning: Januari- februari 2025. Vitsord (0-5). Bra aktivitet/närvaro kan höja vitsordet.
Valerias del, 3sp: Examination består av följande inlämningsuppgifter, vitsord (0-5):
3. Kursuppgift 3 - Accessoarer för män guidebok (2sp): Inlämningsuppgiften är en praktisk och skriftlig inlämningsuppgift / portfolio som görs individuellt. Deadline 05.03.2025 via Moodle. Vitsord (0-5). Bra aktivitet/närvaro kan höja vitsordet.
4. Studiebesöksrapport (1sp): uppgiften är en individuell skriftlig uppgift. Deadline 05.03.2025 via Moodle. Vitsord (0-5).
Instruktioner för examination ges av respektive lärare i början av varje kursdel.
7.1.2025-28.2.2025, Campus Alere.
Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 50h
Självstudier: 85h
Totalt: 135h
Jaanas del, 2sp:
Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 17h
Självstudier: 37h
Totalt: 54h
Valerias del, 3sp:
Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 30h
Självstudier: 51h
Totalt: 81h
Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiften är bristfällig eller saknas.
Studerande har inte visat större engagemang och har inte varit aktiv under kursens gång.
Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är tillfredsställande.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemang och aktivitet har varit låga eller tillfredsställande.
Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit eller deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehåll och kursuppgifter.
Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är utmärkt och utomordentligt väl gjort.
Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehåll och kursuppgifter.
Studerande har fördjupade kunskaper och påvisar en djupare förståelse av ämnet i relation till den kommande professionen.