Jaana Ylimartimo-Nybäck
Studiematerial och kurslitteratur på Moodle.
Studerande ska följa Novias skrivanvisningar för examensarbeten.
Allwood, C. M. & Erikson, M. G. (2010). Grundläggande vetenskapsteori för psykologi och andra beteendevetenskaper.
Holme, I. M. & Solvang, B. K. (1997). 2 (uppl.). Forskningsmetodik. Om kvalitativa och kvantitativa metoder.
Jakobsson, U. (2011). Forskningens termer och begrepp- en ordbok.
Olsson, H. & Sörensen, S. (2007). 2 (uppl.). Forskningsprocessen- kvalitativa och kvantitativa perspektiv.
Patel, R. & Davidson, B. (2011). 4 (uppl.). Forskningsmetodikens grunder. Att planera, genomföra och rapportera en undersökning.
Databaser via Finna.
Föreläsningar, workshops, research, handledning, observation, berättande undervisning, intervju och enkät metoder, diskussioner och teamarbete.
Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för inlämningsuppgifter och aktivitet (individuella och par/team).
Medeltal av uppgifternas vitsord bildar slutvitsordet i kursen, förutom 80% aktivitet för att uppnå vitsord 4 eller 5.
Svenska
07.01.2025 - 28.02.2025
01.12.2024 - 06.01.2025
Institutionen för hälsa och välfärd
Jaana Ylimartimo-Nybäck
Mer information ges vid kursintroduktion.
Utbildning inom skönhetsbranschen
Vasa, Wolffskavägen 31
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Godkända övnings- och kursuppgifter.
Individuell/par feedback ges för kursuppgiften.
Uppgifter:
1. Mini-studie. Studerande genomför en mini-studie inom industrin och skriver en forskningsrapport i enlighet med Skönhetsbranschens examensarbete, 1sp. Deadline för inlämning av mini-studie: 31 mars 2025. Vitsord (1-5) i Peppi. Individuell/parvis feedback ges via Moodle.
2. Novias skrivanvisningar. Studerande följer instruktionerna för mini-studien, 1sp. Samma deadline: 31 mars 2025. Vitsord (1-5) i Peppi. Feedback ingår i mini-studiens feedback på Moodle.
3. Närvaro/aktivitet, 1sp. Vitsord (0-5).
För kursuppgiften eftersträvas samarbete med arbetslivet.
Examination består av inlämningsuppgifter.
Deadline för inlämningsuppgifter är i februari/mars 2025.
7.1-28.2.2025, Campus Alere.
Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 21h
Självstudier: 60h
Totalt: 81h
Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiften är bristfällig eller saknas.
Studerande har inte visat större engagemang och har inte varit aktiv under kursens gång.
Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är tillfredsställande.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemang och aktivitet har varit låga eller tillfredsställande.
Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit eller deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehåll och kursuppgifter.
Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är utmärkt och utomordentligt väl gjort.
Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehåll och kursuppgifter.