Eva Juslin
Exempel på källor som kan användas i inlärningsdagboken
Kananoja, A. (toim.) 2017. Sosiaalityön käsikirja. Helsinki: Tietosanoma.
Meeuwisse, A., Swärd, H., Sunesson, S. & Knutagård, M. 2016. Socialt arbete. En grundbok
Morén, S. 2015. Undran inför socialt arbete.
Payne, M. 2015. Modern teoribildning i socialt arbete.
Föreläsningar
Verkstäder
Smågruppsträffar
Litteraturstudier
Exposure
Inlärningsdagbok
Vid bedömningen beaktas:
- Att studerande har följt anvisningarna
- Att texten följer Novias skrivanvisningar
- Att innehållet är täckande och relevant i förhållande till förhandsfrågorna
- Att källorna är tillförlitliga, aktuella och relevanta
- Textens tydlighet
- Bedöms med skalan 0-5
_________________________________________________
Smågruppsarbete
Vid bedömningen beaktas:
- Tillräckligt förberedelse inför träffarna
- Aktivt deltagande under träffarna
- Bedöms som GK/UK
_________________________________________________
Verkstäder och exposure
Vid bedömningen beaktas:
- Aktivt deltagande
- Professionellt förhållningssätt
- Bedöms som GK/UK
Svenska
22.10.2020 - 16.12.2020
01.08.2020 - 22.10.2020
Institutionen för hälsa och välfärd
Carolina Silin
Utbildning till socionom
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
2.00 sp
H-5
___________________________________________
Inlärningsdagbok 3 sp, 81 h
- Studerande skriver en individuell inlärningsdagbok
- I inlärningsdagboken besvarar studerande de givna frågorna i löpande text
- Texten skall vara bearbetad. Den får inte innehålla kopierad text utan skribenten skall utrycka den teori som har behandlats på närstudietillfällena och i de skriftliga källorna med egna ord
- Studerande skall hänvisa till minst 3 böcker och 3 elektroniska källor
- Källorna skall vara tillförlitliga, aktuella och relevanta
- Studerande följer Novias skrivanvisningar
- Källhänvisning i löpande text och källförteckning
- Inlärningsdagboken skall omfatta 7-9 sidor text
- Under skrivprocessen kommer studerande att vara idelede i par och paren ska uppmuntra varndra och kommerntera varndras texter
- Mer detaljerade anvisningar för inlärningsdagboken publiceras på Moodle
- Deadline 10.12. Inlämning i Moodle
- Skriftlig feedback av läraren på Moodle
- Bedöms med skalan 0-5
____________________________________________________
Smågruppsarbete 1 sp, 27 h
- Smågruppsarbete går ut på att läsa förhandsmaterial, reflektera över det som man har lärt sig, formulera frågor och diskutera i smågruppen utgående från texterna.
- Deltagandet i smågruppsträffarna är obligatoriskt. Om du inte kan delta skall du kompensera
genom att lämna in en skriftlig sammanfattning av de insikter som du har fått genom att läsa
förhandsmaterialet. Kompensationen skall vara minst 2 sidor bearbetad text, som du lämnar in till smågruppshandledaren.
- Det är väldigt viktigt att komma väl förberedd till en smågruppsträff. Dålig förberedelse kan också föranleda kompensering.
- Studerande och handledaren ger feedback till varandra i samband med smågruppsträffarna
- Bedöms som UK/GK
________________________________________________________
Verkstäder och exposure 1 sp, 27 h
Studerande ska delta aktivt i de verkstäder som ingår i kursen
- Studerande ska delta i introduktionen till exposure 19.11, utföra metoden och rapportera muntligt om sina iakttagelser 16.12
- Studerande gör två individuella exposure vandringar på samma område
- Om studerande inte kan närvara under en verkstad eller då iakttagelserna från exposure
rapporteras ska studerande kompensera genom att göra en skriftlig kompensation som skall
lämnas in till kursansvarig
- Bedömning GK/UK
Åbo
Inlärningsdagbok
- Omfattning 3 sp, motsvarar en arbetsmängd på 81 h
- I arbetsmängden ingår deltagande i närstudietillfällen, litteraturstudier och skrivning av
inlärningsdagboken samt referensrespons.
- Deadline 10.12
______________________
Smågruppsarbete
- Omfattar 1 sp, motsvarar en arbetsmängd på 27 timmar
- Boka 4 h för att läsa förhandsmaterialet inför varje smågruppsträff
_______________________
Verkstäder och exposure
- Omfattning 1 sp, motsvarar en arbetsmängd på 27 h
- Exposurepresentation 16.12