Eva Juslin
Rekommenderad litteratur uppdateras senare.
Huhtinen-Hildén L., Lamppu M. (Eds.)., (2018). Odottamattomia aarteita : Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Metropolia Ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152798/2018_huhtinen_hilden_lamppu_odottamattomia_aarteita_ERILLISJULKAISU.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Karjalainen, A-L.2019. luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali-ja terveysalalle. Jyväskylä:PS-kustannus.
Karlsson, L. 2000. Sadutus – Avain osallistavaan toimintakulttuuriin. Jyväskylä: PS-kustannus.
Karlsson, L. Barnen berättar -projektet https://www.edu.helsinki.fi/lapsetkertovat/svenska/Publikationer/KullerbyttaLiisa.htm
Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Tampere: Vastapaino.
Räty, K. 2011.Elämyspedagoginen ohjaaminen – Ajatuksia kokemuksellisesta oppimisesta. Lahti: Outward Bound Finland ry.
Sjøvold, E. 2008. TEAMET - Utveckling, effektivitet och förändring i grupper. Malmö: Liber.
Wikander, S. 2008. Massagesagor – Beröring som ökar ditt barns lugn, empati, kreativitet och självkänsla. Ica bokförlag.
Öhman, M. 2011. Det viktigaste är att få leka. Stockholm: Liber.
Föreläsningar, förhandsuppgift, litteraturstudier, metodverkstäder, grupparbeten och praktiska övningar
1sp Förhandsuppgift (Bedömning GK/UK) Gruppdynamik
2sp Gruppexamination projekt (Bedömning 0-5)studerande leder en gruppaktivitet+ grupprapport
I gruppexaminationen ingår en skriftlig och en praktisk del+individuell utvärdering
Följt anvisningar, tilämpat och argumenterat
Förmåga att reflektera kring tillämpning av funktionella metoder
Tillämpning av professionellt förhållningssätt
Gruppaktivitet:
- Övningarnas relevans för syfte
- Pedagogiskt upplägg
- I vilken mån deltagarna får vara aktiva under gruppaktiviteten
- Gruppledarnas engagemang
Svenska
16.01.2021 - 07.05.2021
15.11.2020 - 16.01.2021
Institutionen för hälsa och välfärd
Janina Dahla, Lilian Nordell
Mer information och material finns på kursens virtuella plattform Moodle.
Lärare Lilian Nordell.(epost lilian.nordell@novia.fi) och Janina Dahla (epost janina.dahla@novia.fi )
Utbildning till socionom
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens.
I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd
Inspirationsföreläsare från arbetslivet.
Förhandsuppgift, inlämning 16.1.21
Examination 7.5.21; gruppexamination:( inlämning) skriftlig rapport, deltagande och leda gruppaktivitet
Åbo 16.1-7.5.21
3x27h=81h
Närstudier 22h
Självstudier 59h ( varav förhandsuppgift 27h inlämning 16.1.21)Närmare instruktioner gällande uppgiften kommer att finnas på moodle
Examination: Projektarbetet kräver samarbete och deltagande av varje gruppmedlem både då det gäller den skriftliga och praktiska delen.
Obligatorisk närvaro den. 7.5.21, gruppexamination och deadline för grupprapport