Eva Juslin
Studiematerial finns insatt på studieplattformen bl.a
Brattberg, G. 2015. Äldre och sociala medier: teori, praktisk handling och samtal med @FruJonson.
Ernsth Bravell, M. 2020. Äldre och åldrande: grundbok i gerontologi. (Även äldre upplaga)
Heilskov Elvén, B., Agger, C., & Ljungmann, I. (2015). Beteendeproblem i äldrevården. Natur & kultur
Hellström, I. & Hydén, L-C. (red). 2016. Att leva med demens.
Johansson, S: & Taghizadeh Larsson, A. (red). 2016. Förändringsperspektiv på äldreomsorgen: att leva som andra
Jönson, H., & Harnett, T. 2015. Socialt arbete med äldre.
Koponen,H. & Vataja, R. Muistisairauden käytösoireiden hoito. Käypä hoito. https://www.kaypahoito.fi/nix00524
Larsson, Å. (red) 2015. Vardagsteknik och äldre personer.
Sundelöf, J. & Tegman, P. 2019. Palliativ vård vid demens. Gothia
Skog, M. 2016. Kommunikation och demenssjukdom. Ökad förståelse i samtal och möten. Gothia.
Finlex 2012 Lag om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre.
Social- och hälsovårdsministeriets publikationer 2020:30 Kvalitetsrekommendation för att trygga ett bra åldrande och förbättra servicen 2020–2023 : Målet är ett åldersvänligt Finland
Kvalitetsrekommendation för atttrygga ett bra åldrande och förbättraservicen 2020–2023 (valtioneuvosto.fi)
Förhandsuppgift, närundervisning, självstudier,grupparbete, smågruppsarbete med självstudier och vetenskaplig rapport och reflektion
Förhandsuppgift (1sp). Förståelse för åldrande och livet som senior och äldre 1sp GK /UK
• Svarar på uppgiftens alla frågor,
• Professionellt förhållningsätt,
• Diskuterar och reflekterat över livet som senior ur flera perspektiv,
• Granskar kritiskt egna utvecklingsområden i reflektion till egen inlärning och nya insikter
.
Uppgift 2 Gruppuppgift (2 sp) Handledning av seniorer och äldre inom det sociala servicesystemet och individuellt opponentskap (Bedömning 0-5)
• Knyter an teori/praktik
• Känner till faktorer som bidrar till meningsfull vardag för äldre och har färdigheter som behövs i förverkligandet av ett resursförstärkande arbetssätt
• Samarbetar, kan i grupp planera resursförstärkande aktivitet för äldre utgående från målgruppens behov.
• Individuellt opponentskap. Förmåga att reflektera kring tillämpning av resursförstärkande metod
• Professionellt förhållningssätt
.
Uppgift 3(2sp).Vetenskaplig uppsats + självutvärdering Professionellt socialgerontologiskt socialt arbete bland seniorer och äldre.(Bedömning0-5)
• Förtrogenhet med ämnet: innehållsmässig sakkunskap utgående från litteratur och studiematerial
• Vetenskapligt förhållningssätt
• Förmåga att anknyta till socialgerontologi
• Professionellt förhållningssätt
Svenska
30.08.2021 - 29.10.2021
11.06.2021 - 30.08.2021
Institutionen för hälsa och välfärd
Janina Dahla
Kursansvarig lärare Janina Dahla (janina.dahla.fi)
Förverkligande är planerad med reservation för förändringar
Frånvaro från obligatorisk undervisining kompenseras enligt instruktioner på moodle.
Mera ingående information och material finns tillgängligt på studieplattformen Moodle Kursen:
SO20SOS4-3002 Socialgerontologi
Kort individuell feedback via studieplattformen Moodle då kursen är avlagd under utsatt tid
Utbildning till socionom
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens.
I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd
Inlämning av förhandsuppgift senast15.9.21
Gruppuppgiften inlämning senast 22.10 individuellt opponentskap 29.10
Individuell Vetenskaplig uppsats+ självutvärdering 2sp socialgerontologiskt socialt arbete bland seniorer och äldre
(bedömning0-5) Inlämning senast 29.10
Åbo
30.8-29.10
Tidsplan gällande närstudiedaga :16.9 (13.15-17) 17.9 (8.15-12)14.10 (13.15-17) 15.10 (8.15-10)
5sp ( 135H)
Obligatorisk närvaro vid närundervisning
Närstudierna inleds 16.9, inlämning av förhandsuppgift 15.9.21
Gruppuppgift (2 sp) Handledning av seniorer och äldre inom det sociala servicesystemet och individuellt opponetskap. Gruppuppgiften kräver självstudier och utsatt tid för samarbete. Studerande läser in sig i temat och planerar utsatt tid för samarbete för att tillsammans föra processen vidare. 54h/studerande är reserverat för uppgiften. Inlämning 22.10.21 individuellt opponentskap inlämning 29.10
Individuell uppgift. Vetenskaplig uppsats+ självutvärdering 2sp socialgerontologiskt socialt arbete bland seniorer och äldre
(bedömning0-5) Inlämning 29.10.21
Mer ingående information om kursupplägg finns på kursens Moodle sida.