Janina Dahla
Mer ingående information gällande kurslitteratur finns insatt på Moodle
Andersson, L. 2013. Socialgerontologi. Studentlitteratur.
Ernsth Bravell, M. 2020. Äldre och åldrande: grundbok i gerontologi. (Även äldre upplaga)
Jönson, H., & Harnett, T. 2015. Socialt arbete med äldre. Natur&Kultur.
Brattberg, G. 2015. Äldre och sociala medier: teori, praktisk handling och samtal med @FruJonson.
Heilskov Elvén, B., Agger, C., & Ljungmann, I. (2015). Beteendeproblem i äldrevården. Natur & kultur
Hellström, I. & Hydén, L-C. (red). 2016. Att leva med demens.
Johansson,S:&Taghizadeh Larsson, A.(red).2016.Förändringsperspektiv på äldreomsorgen: att leva som andra
Heewitt-Taylor,J.2015. Personcentrerad vård i praktiken. Studentlitteratur
Johansson,S. 2017. Social omsorg i socialt arbete. Gleerups
Sundelöf, J. & Tegman, P. 2019. Palliativ vård vid demens. Gothia
Finlex 2012 Lag om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre.
Social- och hälsovårdsministeriets publikationer 2020:30. Kvalitetsrekommendation för att trygga ett bra åldrande och förbättra servicen 2020–2023 (valtioneuvosto.fi)
Moodle - sida
På engelska
Kursen avläggs genom självstudier och examineras i 2 delar
Praktiska och teoretiska distansuppgifter.
Examination del 1Reflektera över livet som senior ur flera perspektiv; via ett teoretiskt perspektiv, via media och i mötet med en äldre.
3sp(0-5)
• Svarar på uppgiftens alla frågor
• Diskuterar och reflekterat över livet som senior ur flera perspektiv och med stöd av källor,
• Knyter an till sociala omständigheter
• Professionellt förhållningsätt
• Granskar kritiskt egna utvecklingsområden i reflektion till egen inlärning och nya insikter
Examination 2. Tillämpning av socialgerontologiska teorier
Förmåga att välja och förklara relevanta socialgerontologiska teorier.
Har jämfört och beskrivit skillnaden och likheter av de valda teorierna.
Har tillämpat teorierna för att analysera specifika frågor relaterade till äldres välbefinnande/ inkludering.
Presenterar en tydlig och logisk argumentation med hänvisningar till relevanta källor.
Svenska
01.01.2024 - 31.12.2024
02.12.2023 - 01.12.2024
Institutionen för hälsa och välfärd
Janina Dahla
Kursansvarig lärare Janina Dahla(janina.dahla@novia.fi)
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens.I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd.
Instruktioner för validering finns på moodle sidan Socionom Åbo - information.
Handledning sker i första hand digitalt via kursens handledningsforum.
Kursansvarig lärare: Janina Dahla (janina.dahla@novia.fi)
Studerande får kort individuell feedback via studieplattformen Moodle då kursen är avlagd inom utsatt tid.
Utbildning till socionom
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Examineras i 2 delar
Examination: inlämningsuppgiftern kan utföras på valfri tidpunkt medan kursen är öppen.
Bedömning och kort individuell feedback ges på kursens Moodle sida, då kursens samtliga uppgifter är inlämnade. (inom 3v)
Distans 2.1-31.12.24
Praktiska och teoretiska distansuppgifter: Självstudier och examination 5 x 27 h= 135 h
Fyller inte kriterierna för vitsord 1. Underkänd uppgift görs om enligt överenskommen tidtabell.
1: Uppgiften är en sammanfattning som främst direkt återger materialet. Centrala begrepp problematiseras inte och uppgiften består i stor utsträckning av individuella erfarenheter.
2: Uppgiften är en sammanfattning som mer eller mindre direkt återger materialet. Det kritiska tänkandet syns i begränsad utsträckning.
3: Centrala aspekter i uppgiften förklaras med egna ord. Temat behandlas tydligt och strukturerat. Studerande reflekterar kring temat och analyserar det med stöd av litteratur.
4: Det använda materialet analyseras och sammanställs. Temat behandlas tydligt och välstrukturerat. Uppgiften visar att studerande satt sig in i ämnet och fått nya insikter.
5: Uppgiften baserar sig på ett mångsidigt material och utgör en syntes. Studerande argumenterar för sammanhang, satt sig in i amnet och fått nya insikter samt motiverar sina val.