•   Arbetsvägledning SO21ESOS6-3002 01.09.2021-31.12.2022  3 sp  (USO21FE-Å, ...) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande:
    - har kunskaper om arbetsmarknaden och sociala risker kopplade till arbetslöshet och arbetsoförmåga.
    - kan handleda klienter inom sysselsättningsstödande och rehabiliterande verksamhet samt i arbetslivsrelaterade ekonomiska frågor.
    - kan förhålla sig kritiskt och utvecklingsinriktat till arbetskraftsrelaterade frågor.
    Förkunskapskrav
    Inga
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - synen på arbete och arbetslöshet
    - arbetsmarknadspolitik och statistik
    - sociala servicesystemet och lagstiftning i förhållande till arbetslöshet, arbetsoförmåga, pensionering
    - socialhandledning i sysselsättningsstödande och rehabiliterande verksamheter
    - socialhandledning i ekonomiska frågor, utkomstskydd
    - kontinuerligt lärande

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Nanette Westergård

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Asplund, R. & Koistinen, P. (2015). Finns det plats för alla på arbetsmarknaden? En översikt med fokus på resultat och utmaningar för arbetsmarknadspolitik riktad mot specialgrupper. Arbets- och näringsministeriets publikationer. http://www.ula.fi/assets/Public-files/Bcker/Finns-det-plats-fr-alla-p-arbetsmarknaden.pdf

    Hiilamo, H, Komp, K, Mosio, P m fl. 2017. Neljä osallistavan sosiaaliturvan mallia. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoimikunnan julkaisusarja 18/2017. http://tietokayttoon.fi/documents/10616/3866814/18_2017_Nelj%C3%A4+osallistavan+sosiaaliturvan+mallia.pdf/4e31990f-5e94-4b64-b73a-a72784c91f85?version=1.0

    Karjalainen, V & Keskitalo, E (Toim.) (2013). Kaikki työuralle! Työttömien aktiivipolitiikkaa Suomessa. Finns tillgänglig via www.julkari.fi

    THL. Handbok om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte. https://www.thl.fi/sv/web/handbok-om-arbetsverksamhet-i-rehabiliteringssyfte.
    och https://thl.fi/sv/web/ledningen-av-framjandet-av-halsa-och-valfard/framjande-av-delaktighet/arbetsverksamhet-i-rehabiliteringssyfte

    Työolobarometri 2020. Ennakkotiedot. 2021. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 18/2021. Helsinki.

    Övrig litteraturtips om handledning:
    Barth, T., Børtweit, T. & Prescott, P. 2015. MI - att samtala om förändring. Malmö. Gleerups Utbildning AB.

    Eide, T. & Eide, H. 2006. Kommunikation i praktiken - relationer i samspel och etik inom social arbete, vård och omsorg. Malmö: Liber.

    Holm Ivarsson, B. 2013. MI - motiverande samtal : praktisk handbok för socialt arbete : med exempel från socialtjänst, beroendevård, ungdomsvård, behandlingshem, arbetsförmedling, kriminalvård. Stockholm. Gothia.

    Onnismaa, J, Pasanen, H, Spangar, T (2000). Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1. Ohjauksen lähestymistavat ja ohjaustutkimus. Jyväskylä: PS-kustannus.

    Onnismaa, J, Pasanen, H, Spangar, T (2000). Ohjaus ammattina ja tieteenalana 2. Ohjauksentoimuintakentät. Jyväskylä: PS-kustannus.

    Peavy, R.V. (2000). Konstruktivistisk vägledning - teori och metod. Stockholm: Trinom förlag Ab

    Statsrådet. 23.3.2018. Nyhetsartikeln Riktat stöd till arbetslösa.https://valtioneuvosto.fi/sv/artikeln/-/asset_publisher/1271139/tasmatukea-tyottomalle

    Undervisningsmetoder

    Kursen är en digital kurs med material och inlämningar i Moodle. Handledning fås via kursens handledningsforum av kursansvarig Nanette Westergård i regel på måndagar.

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Bedömning enligt följande kriterier: Individuella inlärningsuppgifter i moodle 3 sp

    Uppgift 1. Tema: Synen på arbete, arbetslöshet och aktiveringspolitiken i Finland 1,5 sp
    - Innehållsmässig sakkunskap och förmåga till mångsidig reflektion utgående från det givna temat
    - Förmåga att belysa arbetslöshet och aktuella arbetsmarknadspolitiska frågor ur olika synvinklar
    - Förmåga att diskutera och granska arbetslöshets- och sysselsättningsfrågor både ur ett samhällspolitiskt och ur ett klientperspektiv
    - Förmåga till professionellt och etiskt förhållningssätt

    Uppgift 2: Tema: Det sociala servicesystemet och lagstiftning 1 sp
    - Förmåga att redogöra för och diskutera det sociala servicesystemet för en arbetslös person
    - Förmåga att besvara de givna frågorna korrekt och sakligt utgående från de givna källorna och övrigt material på moodle
    - Förmåga till professionellt och etiskt förhållningssätt

    Uppgift 3. Tema: Handledning av klient 0,5 sp
    - Förmåga att utvärdera servicebehovet och möjligheterna till stödformer och bidrag för klienten
    - Förmåga till korrekt tillämpning av gällande lagstiftning och servicesystem
    - Förmåga att tillämpa handledningsteori till det praktiska
    - Förmåga till professionellt och etiskt förhållningssätt

    Bedömning enligt skala 0-5. Kort individuell feedback ges på moodle när kursens samtliga uppgifter är inlämnade .

    Vid validering eller erkännande av tidigare förvärvad kunskap tillämpas bedömningen godkänt/underkänt.

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    01.09.2021 - 31.12.2022

    Anmälningstid

    01.09.2021 - 15.12.2022

    Grupp(er)
    • USO21FE-Å
    • USO22FE-Å
    Lärare

    Nanette Westergård

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Andel virtuell undervisning

    3 sp

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    Individuella inlärningsuppgifter i moodle 3 sp enligt följande:

    Inlärningsuppgift 1 Tema: Synen på arbete, arbetslöshet och aktiveringspolitiken i Finland 1,5 sp
    Inlärningsuppgift 2 Tema: Det sociala servicesystemet och lagstiftning 1 sp
    Inlärningsuppgift 3 Tema: Handledning av klient 0,5 sp

    Inlärningsuppgifterna med instruktioner och material hittas på kursens moodlesida.
    Inlämning på anvisad plats moodle senast den:

    Tid och plats

    2021-2022 Kursen är oberoende av tid och plats.

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    3 x 27h = 81h